شرکت اپل درنظر دارد تا با تولید قطعات داخلی ازجمله نمایشگر میکرو LED، سنسور دوربین، باتری و سنسور اندازه‌گیری قند خون علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها، کنترل بیشتری روی محصولاتش داشته باشد.

شرکت اپل با تولید آیفون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده گوشی در جهان به‌شمار می‌رود. این شرکت با سیستم‌عامل iOS موفقیت زیادی کسب کرده به‌طوری‌که آیفون‌ها با استفاده از حافظه رم کمتر، عملکرد بهتری از گوشی‌های اندرویدی دارند. اما این شرکت برای بقیه قطعات خود از محصولات شرکت‌های دیگر بهره می‌برد. مثلا صفحه‌نمایش‌های سامسونگ، ال‌جی و چند شرکت دیگر در سری آیفون ۱۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تراشه A17 باوجود اینکه به‌نام اپل است، از معماری TSMC بهره می‌برد و شرکت کوالکام آن را برای اپل تولید می‌کند. اکنون گزارش جدیدی مبنی‌بر تغییر سیاست اپل برای تولید قطعات داخلی و قطع همکاری با رقبا منتشر شده است.

امروز جلد جدید مجله Power On منتشر شد که در آن مارک گورمن، تحلیلگر حوزه اپل آخرین خبرها درباره ابرشرکت آمریکایی را به اشتراک گذاشت. در این جلد، گورمن لیستی از پروژه‌های داخلی اپل که بدون همکاری با شرکت‌های دیگر روی آنها کار می‌کند را منتشر کرد. دراین مجله، به تولید تراشه مودم 5G و تراشه ترکیبی وای‌فای و بلوتوث، نمایشگرهای میکرو LED، باتری، سنسور دوربین و سنسور قند خون اشاره می‌شود، البته بیشتر آنها تاخیر خورده و قرار نیست طی چند سال آینده شاهد بهره‌برداری از آنها در آیفون‌های بعدی باشیم.

تولید دوربین، نمایشگر و قطعات داخلی برای آیفون

اولین پروژه، تولید تراشه مودم 5G است، البته اپل درابتدا قصد داشت این تراشه را قبل از عرضه آیفون ۱۵ تولید کرده و از آن در این سری بهره ببرد. پیش‌از این اپل در دادگاه اعلام کرده بود که تراشه‌های مودم شرکت کوالکام بهترین گزینه‌های حال حاضر به‌شمار می‌روند، اما علاقه زیادی به همکاری با این شرکت ندارد. درحقیقت وجود مشکلات متعدد در این پروژه باعث شد که به همکاری دوباه با کوالکام بپردازد و قرارداد جدیدی را تا سال ۲۰۲۶ با کوالکام ثبت کند. البته پس از شکست اولیه پروژه برای تولید تراشه مودم قبل از عرضه آیفون ۱۵، اپل امیدوار بود تولید آن تا سال ۲۰۲۵ اتفاق بیفتد، اما پس از آن هم مشخص شد این امر تا سال ۲۰۲۷ امکان‌پذیر نخواهد بود و آیفون ۱۸ هم به تراشه مودم کوالکام مجهز می‌شود.

یکی دیگر از قطعاتی که اپل به‌فکر تولید داخلی آن است، تراشه ترکیبی وای‌فای و بلوتوث است تا جایگزین قطعات خریداری شده شرکت Broadcom می‌شود. اپل پیش از این می‌خواست سال ۲۰۲۵ و برای استفاده در سری آیفون ۱۶ قطعه مذکور را تولید کند، اما این پروژه هم با تاخیر مواجه شده است. براین اساس، احتمالا اپل نمی‌تواند تا قبل از آیفون ۲۰ این قطعه را تولید کرده و در آیفون‌های دیگر مورد استفاده قرار دهد. گفته می‌شود مشکل اصلی اپل، عملکرد، مصرف انرژی و سازگاری با استانداردهای بین‌المللی بی‌سیم است.

یکی دیگر از پروژه‌هایی که اپل برای مدت طولانی روی آن فعالیت می‌کند، تولید نمایشگر است. براساس گزارش‌های منتشر شده ابرشرکت کوپرتینویی طی ۱۰ سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار روی تولید آخرین نسل نمایشگرها یا همان میکرو ال‌ای‌دی (MicroLED) سرمایه‌گذاری کرده است. اپل می‌خواهد از این نمایشگرها ابتدا در اپل واچ بهره ببرد. فرایند تولید نمایشگر MicroLED بسیار پیچیده است و هزینه بسیار بالایی دارد، مثلا سامسونگ یک تلویزیون با این نمایشگر با قیمت ۱۵۰ هزار دلار عرضه کرده است.

iPhone camera

البته این نمایشگرها نقاط قوت زیادی دارند و مثلا مانند نمایشگرهای اولد، امکان ترکیب سنسور مانند حسگرهای سلامتی با آنها وجود دارد، درحالی که نمایشگر LED از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کند. یکی از منابع خبری ژاپنی که نمونه‌هایی از نمایشگرهای میکرو LED اپل را مشاهده کرد گفت که اپل می‌خواهد پس از موفقیت در تولید این نمایشگرها، آیفون‌های خود که بزرگ‌ترین منبع درآمد شرکت به‌شمار می‌روند را به این نمایشگرها مجهز کند تا سرمایه‌گذاری عظیم یک میلیارد دلاری منطقی‌تر باشد.

ماه گذشته هم خبر توسعه طرح‌های باتری سفارشی اپل برای استفاده در محصولات مختلف این شرکت پس از ۲۰۲۵ شنیده می‌شد. البته این اولین باری نیست که این مسئله مطرح شده و سال ۲۰۱۹ هم صحبت‌هایی در این مورد منتشر شده بود، اما به نظر گورمن، اپل فاصله زیادی تا رسیدن به این موفقیت و تولید باتری سفارشی دارد. البته یادآوری می‌شود که یکی از مهم‌ترین مشکلات آیفون باتری ضعیف آن است و با محقق شدن این امر اپل می‌تواند یکی از نقاط ضعف خود را بپوشاند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آیفون که از عوامل مهم تبلیغاتی آن به‌شمار می‌رود، سیستم عکاسی و فیلم‌برداری دستگاه است. اپل درحال حاضر از سنسورهای دوربین سونی استفاده می‌کند و همان‌طور که پیش از این هم مشخص شده اپل می‌خواهد سنسورهای خودش را تولید کرده و از آنها در آیفون بهره ببرد. البته مهم‌ترین نکته برای اپل، ارتقای کیفیت است و اگر این شرکت نتواند سنسور دوربین بهتری نسبت به سونی تولید کند، آنها را در آیفون تعبیه نخواهد کرد.

5G modem chip

یکی دیگر از مهم‌ترین و جذاب‌ترین پروژه‌های اپل، سنسور نمایش میزان قند خون است. درحال حاضر بیماران دیابتی که از داروی انسولین استفاده می‌کنند برای اطلاع از قند خون باید با سوزن‌های مخصوص میزان کمی خون روی دستگاه قرار دهند تا از میزان قند خون خود مطلع شوند. اما با استفاده از سنسور قند خون که قرار است روی اپل واچ قرار بگیرد، بدون نیاز به سوزن و دستگاه مخصوص می‌توان تعداد نامحدوی آزماشی قند خون گرفت. سال‌ها از آغاز توسعه این سنسور می‌گذرد و مهر ماه شرکت اپل این پروژه را به «تیم میلت»، معاون معماری واگذار کرد.

با بهره‌مندی از قطعات داخلی، اپل به چند مزیت جدید دست پیدا می‌کند. اول از همه با تولید این قطعات، هزینه نهایی پایین می‌آید و علاوه‌بر سود بیشتر اپل، می‌توان شاهد کاهش قیمت محصولات این شرکت هم باشیم. علاوه‌بر آن اپل با کنترل کامل روی محصولات می‌تواند تغییرات دلخواه خود را در آنها ایجاد کند و قابلیت‌های بیشتری را به آنها اضافه کند، درحالی که خرید قطعات آماده امکان تغییر آنها را از بین می‌برد. البته با‌وجود تولید داخلی، اپل همچنان به شرکت‌های دیگر متکی خواهد بود، مثلا هنوز هم اپل برای تولید تراشه‌های سری A آیفون به فناوری شرکت TSMC اتکا می‌کند.

نظر شما چیست؟ آیا با تولید قطعات داخلی اپل می‌تواند رقبا را از میان بردارد و قدرت خود را در بازار گوشی‌های هوشمند یبشتر از قبل کند؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: