اپل در چین به همکاری با علی‌بابا برای ویژگی‌های هوش مصنوعی پرداخته است و این اقدام پس از موفقیت DeepSeek منطقی به‌نظر می‌رسد.

DeepSeek در کانون توجهات وسیعی از توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی چینی قرار داشته است؛ با‌این‌حال، طبق گزارش‌ها، اپل در حال همکاری با غول فناوری چینی علی‌بابا در جهت ارائه ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی برای آیفون‌هایی است که در چین به فروش می‌رسند.

اپل که در سال‌های اخیر شاهد کاهش سهم خود از بازار گوشی‌های هوشمند در چین بوده، به‌شدت به‌دنبال به‌دست آوردن سهم بیشتری از این بازار است و هوش مصنوعی را به‌عنوان راه‌حلی برای این موضوع در نظر گرفته است. علی‌بابا نیز ممکن است شریک مناسبی برای کمک به تولید ابزارهای جذاب هوش مصنوعی برای دستگاه‌های اپل باشد. تصمیم به همکاری با یک شرکت چینی به جای استفاده صرف از هوش مصنوعی اپل، چندان غیرمنتظره نیست.

اپل چاره‌ای جز پیدا کردن یک شریک چینی برای تصویب ابزارهای هوش مصنوعی خود توسط مقامات نظارتی نداشت. با‌این‌حال، علی‌بابا به‌عنوان شریک مورد نظر، بر‌خلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد، انتخاب شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند که اپل ابتدا قصد داشته با شرکت Baidu همکاری کند، اما پس از ارزیابی مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت، اعلام کرد که این مدل‌ها خیلی مطابق با نیازهای اپل نیست.

شرکت اپل همچنین پیشنهادهای دیگر توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی چینی، از جمله غول تجارت الکترونیک Tencent و مالک تیک‌تاک ByteDance، را بررسی کرده است. حتی پیش از ظهور انفجاری DeepSeek در ایالات متحده، اپل به همکاری با این شرکت نیز فکر کرده بود، اما طبق گزارش‌ها، اپل در نهایت همکاری با دیپ‌سیک را کنار گذاشت زیرا این شرکت به اندازه کافی نیروی کار یا تجربه برای مدیریت چنین قراردادی را نداشت.

همکاری اپل با علی‌بابا

در نهایت، علی‌بابا به دلایلی به‌عنوان انتخاب نهایی اپل معرفی شد. از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به دسترسی علی‌بابا به حجم عظیمی از داده‌های مصرف‌کنندگان چینی اشاره کرد. با داشتن بینش‌هایی در زمینه خرید، پرداخت‌ها و رفتارهای دیجیتال عمومی، هوش مصنوعی علی‌بابا می‌تواند به اپل کمک کند تا ویژگی‌های شخصی‌سازی‌ و محلی‌شده بیشتری را برای کاربران آیفون در چین ارائه دهد.

علاوه بر الزامات نظارتی، علی‌بابا می‌تواند به اپل در متمایز شدن از رقبا در چین کمک کند. به‌ویژه هواوی که از نزدیک به یک سال پیش فروش گوشی‌های هوشمند خود با ویژگی‌های هوش مصنوعی تقویت‌شده را افزایش داده و در حال جذب کاربرانی است که پیش‌تر ممکن بود آیفون خریداری کنند.

مشارکت با علی‌بابا می‌تواند روند تصویب ویژگی‌های هوش مصنوعی را با مقامات نظارتی چینی تسریع کند. طبق گزارش، مالکان دستگاه‌های اپل در چین ممکن است شاهد پاسخ‌های هوشمندتر سیری، قابلیت‌های جستجوی بهبود یافته و گزینه‌های شخصی‌سازی بهتر روی دستگاه‌های خود باشند.

اپل به‌طور سنتی به مدیریت دقیق اکوسیستم خود شناخته شده است. این همکاری به‌معنای آن است که اپل مجبور خواهد بود کمی از کنترل خود را رها کرده و هوش مصنوعی علی‌بابا را در محصولات خود بگنجاند. این یک سازش ضروری برای ماندن در بازار چین است، اما همچنین سوالاتی را درباره چگونگی تاثیر تفاوت‌های منطقه‌ای بر محصولات اپل مطرح می‌کند.

در‌حال‌حاضر، هدف اپل ساده است؛ ایجاد تجربه‌ای در آیفون‌های چین که به اندازه رقبای محلی آن‌ها پیشرفته و نوآورانه باشد. با‌توجه‌به اینکه هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای به عامل تصمیم‌گیری برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده، مشارکت احتمالی با علی‌بابا ممکن است بهترین فرصت اپل برای حفظ حضور خود در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای جهان باشد.

AMA