به‌تازگی مشخص شد که شرکت اپل به سرمایه‌گذاری در OpenAI علاقمند شده و توجه خاصی به پیشرفت هوش مصنوعی در آینده دارد.

با عرضه سیستم عامل iOS 18، دستیار دوست‌داشتنی محصولات اپل یعنی سیری، قرار است با هوش مصنوعی ChatGPT ادغام شود و تغییرات گسترده‌ای به خود ببیند. تا به این لحظه اپل هزینه اضافی برای استفاده از ChatGPT نپرداخته و فقط هزینه‌های راه‌اندازی را داده است. با این حال، بر طبق گزارشی جدید، غول آمریکایی به سرمایه‌گذاری در OpenAI و تکنولوژی هوش مصنوعی‌اش علاقمند شده و این یعنی اپل برنامه‌هایی بزرگ برای آینده محصولاتش و ادغام آنان با هوش مصنوعی دارد.

بر طبق اعلام نشریه وال استریت ژورنال و با استناد به منبعی قابل اطمینان، شرکت اپل قصد دارد قبل از عرضه سیستم عامل iOS 18 در شرکت OpenAI سرمایه‌گذاری کند. استفاده از ChatGPT به معنای پردازش مستقل این هوش مصنوعی بر روی خود دستگاه‌های آیفون نیست و داده‌ها برای پردازش حتماً باید به شرکت OpenAI بروند. این پردازش‌ها از طریق شبکه کلاود منتقل شده و در نهایت نتیجه نیز به کاربر باز می‌گردد. به همین دلیل است که اپل مجبور شده هزینه‌های راه‌اندازی را به این شرکت پرداخت کند.

اپل و OpenAI

در این گزارش مشخص نیست که شرکت اپل قصد دارد چقدر در OpenAI سرمایه‌گذاری کند اما بر اساس آخرین اطلاعات، این غول هوش مصنوعی در این لحظه ارزشی بالغ بر 100 میلیارد دلار دارد. باوجود مشخص نبودن مبلغ سرمایه‌گذاری در OpenAI، انتظار داریم اپل برای رقابت با مایکروسافت که آن نیز از همین هوش مصنوعی استفاده می‌کند، مبلغ هنگفتی بپردازد و پیشتاز شود. در نهایت، نحوه به‌‌کارگیری این هوش مصنوعی توسط این دو شرکت به‌‌طور قطع متفاوت است. برای مثال، اپل ممکن است پارامترهای متغییر مختلفی تعیین کند تا از طریق آنان در رقابت پیروز و بتواند رقبای خود را پشت سر بگذارد.

همانطور که می‌دانید، شرکت اپل قصد دارد به زودی سیستم عامل iOS 18 را برای گوشی‌های آیفون عرضه کند که در آن، سیری با هوش مصنوعی ChatGPT ادغام شده و کارایی تحسین‌برانگیزی تقدیم کاربر می‌کند. این سیستم عامل به همراه سری جدید آیفون‌ها، یعنی سری آیفون 16 قرار است در ماه سپتامبر به صورت رسمی منتشر شوند اما متاسفانه هوش مصنوعی Apple Intelligence به همراه قابلیت‌های جدید سیری در زمان عرضه در دسترس نخواهند بود. این قابلیت‌ها قرار است در به‌روزرسانی iOS 18.1 اضافه شوند که به‌تازگی سومین بتای آن نیز در دسترس قرار گرفته و اکثر ویژگی‌ها و قابلیت‌های وعده داده شده را در خود دارد. بااین‌حال، حتی این بروزرسانی نیز فاقد ویژگی‌های جدید سیری بوده و تا به این لحظه، این ویژگی‌ها را در عمل مشاهده نکرده‌ایم.

علاوه بر سرمایه‌گذاری در OpenAI شرکت اپل بر روی هوش مصنوعی‌های مختلف و تعبیه آنان در محصولات و سیستم عامل‌های آینده‌اش نیز کار می‌کند. سرمایه‌گذاری اپل در این غول هوش مصنوعی، منطقی به نظر می‌آید و حتی ممکن است اپل را به سوی مسیر استفاده از سرویس‌های اشتراکی برای برخی قابلیت‌های هوش مصنوعی سوق دهد. بر طبق گزارشی که چندی پیش منتشر شد، اپل حداقل باید سه سال بر روی قابلیت‌های AI کار کند و محصولی تکمیل و بدون ایراد تحویل دهد تا در نهایت کاربران بتوانند به آن اعتماد کنند و حق اشتراک ماهانه بپردازند. باید منتظر ماند و دید که Apple Intelligence تا چه مدت به صورت رایگان در دسترس خواهد بود.