درحالی‌که انتظار می‌رفت با ادغام ChatGPT در سیری، شاهد معاملات پولی بین اپل و OpenAI باشیم، اما به‌نظرمی‌رسد توافق بین این دو شرکت بر مبنای ارزش غیرپولی شکل گرفته است.

کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل فراتر از معرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی داخلی این شرکت، شاهد اعلام یک همکاری استراتژیک بود. اپل و OpenAI توافق کرده‌اند تا فناوری پیشرفته‌ ChatGPT را در به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل iOS 18، با دستیار صوتی سیری ادغام کنند.

با این ادغام، دستیار صوتی سیری می‌تواند بادرک بهتر شرایط و موقعیت‌های خاص، پاسخ‌های دقیق‌تر و مرتبط‌تری به‌کاربران ارائه دهد. به‌طور معمول، دسترسی به‌چنین فناوری پیشرفته‌ای مستلزم پرداخت هزینه‌های گزافی است.

اما نکته‌ قابل‌توجه در این همکاری، رویکرد متفاوت اپل است. در ازای بهره‌مندی از ChatGPT، اپل به جای پرداخت مستقیم وجه نقد، برروی مزایای غیرنقدی تمرکز کرده است. این مزایا عمدتاً بر افزایش میزان دیده شدن و شهرت ChatGPT استوار هستند.

ادغام با سیری، امکان دسترسی ChatGPT به‌میلیون‌ها کاربر آیفون در سراسر جهان را فراهم می‌کند. این امر منجربه افزایش قابل ملاحظه‌ شهرت و محبوبیت این فناوری خواهد شد. این همکاری نتیجه بُرد – برد برای هر دو طرف دارد: اپل، دستیار صوتی کارآمدتری را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و OpenAI، زمینه‌ توسعه و گسترش فناوری خود را فراهم می‌کند.

براساس گزارش مارک گورمن، تحلیلگر برجسته‌ حوزه فناوری، اپل برای این مشارکت، هزینه‌ نقدی پرداخت نخواهد کرد. درعوض، اپل با فراهم کردن دسترسی ChatGPT به‌یک پایگاه عظیم کاربران در اکوسیستم خود، ارزش بالقوه‌ بسیار بیشتری را در اختیار این فناوری قرار می‌دهد.

ادغام چت جی پی تی با اپل

گورمن در گزارشش می‌نویسد: «منابع آگاه که تمایل به‌فاش شدن نامشان ندارند، اعلام کرده‌اند که اپل درقبال این همکاری، هیچ‌گونه پرداختی به OpenAI نخواهد داشت. براساس باور اپل، معرفی و گسترش برند و فناوری OpenAI به‌صدها میلیون دستگاه، ارزشی برابر یا حتی بیشتر از پرداخت‌های نقدی، برای این شرکت به‌همراه خواهد داشت.»

این‌رویکرد، نشان‌دهنده‌ استراتژی مبتکرانه‌ اپل در همکاری‌های تجاری است. دراین‌مدل، اپل بدون نیاز به‌پرداخت مستقیم وجه نقد، از مزایای غیرمالی قابل‌توجهی همچون شهرت‌دهی به ChatGPT و دسترسی به‌حجم وسیعی از داده‌ها بهره‌مند می‌شود.

همکاری جدید اپل و OpenAI برای ادغام ChatGPT با سیری در iOS 18، یک توافق منحصربه‌فرد است که درنگاه اول، به‌نظرنمی‌رسد منجربه درآمدزایی مستقیم برای هیچ یک ازطرفین شود. بااین‌حال، این همکاری در بلندمدت می‌تواند برای هردو شرکت سودمند باشد.

ازطرفی، OpenAI بادسترسی به‌میلیون‌ها کاربر فعال آیفون از طریق این ادغام، می‌تواند پایه‌ عظیمی از کاربران را برای فناوریش به‌ارمغان‌آورد. ازطرف‌دیگر، غول فناوری کوپرتینو صاحب یک دستیار صوتی به‌روزرسانی‌شده با قدرت ChatGPT می‌شود که بسیار هوشمندتر و تواناتر از گذشته خواهد بود.

باوجود چشم‌انداز برد-برد این توافق، مارک گورمن، تحلیلگر برجسته‌ حوزه فناوری، به‌چالش‌هایی برای OpenAI اشاره می‌کند. افزایش هزینه‌ سرور ناشی از استفاده‌ گسترده‌ کاربران از چت‌بات، می‌تواند به‌بهای سنگینی برای OpenAI تمام شود.

chatgpt

درحالی‌که کاربران آیفون می‌توانند از ChatGPT یکپارچه‌شده با سیری به‌صورت رایگان استفاده کنند، تنها راه درآمدزایی OpenAI، ترغیب کاربران به خرید اشتراک‌های پریمیوم ChatGPT است. دراین‌صورت، اپل نیز ممکن است بخشی از درآمد این اشتراک‌ها را به عنوان پورسانت دریافت کند.

درحالی که همکاری اخیر اپل با OpenAI برای ادغام ChatGPT با سیری خبرساز شد، اما این تنها بخشی از برنامه‌ گسترده‌ این شرکت در حوزه‌ی هوش مصنوعی است. قابل‌ذکراست که این توافق، انحصاری نبوده و اپل به‌طور بالقوه درحال بررسی مدل‌های هوش مصنوعی دیگری است که از استراتژی "اشتراک درآمد" پیروی می‌کنند. حتی در جریان کنفرانس WWDC، به‌طور مختصر به‌ورود دستیار هوش مصنوعی Gemini گوگل به iOS 18 در اواخر سال جاری اشاره شد.

علاوه‌براین، پیش‌بینی می‌شود تلاش‌های اپل درتوسعه‌ مدل‌های یادگیری ماشین با حجم عظیم داده (Large Language Models - LLM) تأثیری قابل‌توجه بردرآمد حاصل از موتور جستجوی پیشفرض آیفون که در حال حاضر گوگل است داشته باشد. چرا که این مدل‌ها به مرور زمان می‌توانند جایگزین موتورهای جستجوی سنتی شوند.

گزارش‌ها همچنین حاکی‌ازآن است که دامنه‌ قابلیت‌های هوش مصنوعی داخلی اپل (Apple Intelligence) به‌زبان‌های بیشتری گسترش خواهدیافت. مذاکرات اپل با غول‌های فناوری چینی، Baidu و Alibaba، به‌منظور معرفی قابلیت‌های چت‌بات به‌کاربران چینی، می‌تواند به‌عنوان یک پیشرفت قابل‌ملاحظه در استراتژی هوش مصنوعی این شرکت تلقی شود. این اقدامات نشان‌دهنده‌ عزم جدی اپل برای تبدیل شدن به یک بازیگر پیشرو در عرصه‌ هوش مصنوعی و فراتر رفتن از همکاری‌های مقطعی است.