براساس گزارشی تازه، کمپانی اپل یک پتنت به‌ثبت رسانده که با استفاده از آن گوشی‌های آیفون و اپل واچ‌ها می‌تواند تنفس کاربران را تجزیه‌وتحلیل کرده و ابتلا به بیماری‌های تنفسی را تشخیص دهند.

اپل به‌عنوان یکی از پیشگامان و بزرگ‌ترین کمپانی سازنده گوشی‌های هوشمند و لوازم الکترونیکی همواره به پیشرفت و ارائه محصولات باکیفیت ادامه می‌دهد تا جایگاهش را در دنیای فناوری حفظ کند. به‌تازگی اخباری مبنی‌بر ثبت پتنتی ازسوی کمپانی اپل منتشر شده که نشان می‌دهد نسل آینده گوشی‌‌های آیفون و ساعت‌های هوشمند اپل واچ با تجزیه‌وتحلیل تنفس کاربران قادرند ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند آسم یا بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) را تشخیص دهند.

طبق گزارش‌ها و موارد یادشده در پتنت اپل، افراد مبتلا به بیماری‌های اسنداد ریوی مزمن، آسم یا سایر بیماری‌های تنفسی احتمالا هر از چندگاهی کاهش جریان تنفس را در ریه‌هایشان تجربه می‌کنند و نفس کشیدن برایشان بسیار سخت می‌شود. برای چنین شرایطی، اسپیرومتری یا نوار ریه، تستی رایج محسوب می‌شود که برای ارزیابی ریه یا انسدادهای آن استفاده می‌شود. همچنین، دقت و میزان اندازه‌گیری‌های اسپیرومتری بستگی به میزان رعایت دقیق پروتکل‌های تست توسط فرد دارد.

Apple Patents Technology to Analyze Respiratory

درمقابل انجام چنین پروسه‌ای، کمپانی اپل قصد دارد راه‌های جدیدی برای ردیابی و پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی با استفاده از آیفون‌ها و اپل واچ‌ها انجام دهد. یکی از روش‌های ذکر شده در پتنت جدید اپل، استفاده از حسگر‌های نوری در آیفون‌ها است که برای اسکن قفسه‌سینه افراد درون دستگاه قرار می‌گیرد؛ درحین اسکن، بیمار باید مرتبا دم و بازدم‌های عمیق داشته باشد. سپس الگوریتم‌های حرکتی ریه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرند و به کاربر گفته می‌شود که نیاز به پیش‌گیری و درمان دارد یا خیر.

روش دیگر با استفاده از اپل واچ‌ها صورت می‌گیرد؛ به‌طوری که کاربر باید ساعت هوشمندش را به قفسه سینه با یک تگ اختصاصی بچسباند. سپس دستگاه مستقیما مکانیزم تنفسی فرد را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد و داده‌ها از روی نمایشگر ساعت یا آیفون‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

Health via iPhone and Apple Watch

همان‌طور که می‌دانید تست‌ها و ارزیابی‌های تنفسی بالینی متکی به دستگاه‌های تخصصی مانند اسپیرومتر است، اما فناوری جدید اپل می‌تواند کنترل و ردیابی بیماری‌های تنفسی را بسیار راحت‌تر کند و حتی می‌تواند در خدمت جامعه پزشکی قبرار بگیرد و کارها را بیش از پیش آسان‌تر کند.

کمپانی اپل همواره به‌گسترش قابلیت‌های نظارت‌بر سلامت گجت‌های پوشیدنی و آیفون‌ها فکر می‌کند و قصد دارد ویژگی‌های متعددی را به آن‌ها بیافزاید. برای مثال، اکنون اپل واچ‌ها سطح اکسیژن خون، ضربان قلب، فشار و سطح حداکثری اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کنند. بنابراین، تجزیه‌وتحلیل تنفسی و تشخیص ابتلا به بیماری‌های ریوی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار حیاتی شناخته و گام مهمی در دنیا فناوری پزشکی برای اپل محسوب شود.

یادآوری می‌شود هیچ‌گونه تضمینی برای استفاده اپل از این پتنت برای آیفون‌ها یا ساعت‌های هوشمند وجود ندارد، چراکه این سازنده آمریکایی سابقه کاوش در دنیای پزشکی را ازطریق ثبت پتنت‌های مختلف دارد، اما هیچ‌گاه از آن‌ها استفاده بهینه‌ای نمی‌کند.

اخبار مرتبط: پتنت جدید اپل؛ آیفون‌ها با نمایشگر رول‌شونده ساخته می‌شوند