شرکت اپل برای پشت‌سر گذاشتن سال ۲۰۲۴ و جلوگیری از ضرر مالی نیاز دارد امسال آیفون SE را با ارتقا قابل توجه راهی بازار کند.

شرکت اپل طی سال‌های گذشته علاوه‌بر حفظ آمار فروش کم‌نظیر در آمریکا، آمار فروش خود را در اروپا و بقیه نقاط جهان بهبود بخشید. بااین حال سال گذشته به‌دلیل موفقیت بی‌سابقه هواوی در بازار چین و قوانین سخت‌گیرانه دولت چین، این کمپانی بخش قابل توجهی از درآمد خود را از دست داد. چند روز قبل شرکت تحقیقاتی IDC آمار فروش گوشی در سراسر جهان را متشر کرد که باوجود افزایش ۸ درصدی فروش در زمستان ۱۴۰۲، فروش آیفون با کاهش ۱۰ درصدی همراه شده است. این آمار تاثیر بزرگ ضربه ورد شده به اپل در بازار چین را نشان می‌دهد.

اکنون گزارش جدیدی از بلومبرگ منتشر شده که نشان می‌دهد مشکل اصلی اپل، خود آیفون‌ها هستند و اپل باید بازار گوشی‌های میان‌رده را هم درنظر گرفته و دستگاه‌های بیشتری برای آن عرضه کند. البته اپل تاکنون ۳ نسل از آیفون SE را معرفی و راهی بازار کرده است، بااین حال فاصله زمانی زیاد میان آنها و وجود تنها یک نسخه در هر سری باعث شده اپل نتواند از تمامی پتانسیل خد برای ورود به بازار میان‌رده استفاده کند. ازسوی دیگر ارتقا جزئی در هر نسل آیفون باعث شده مردم به‌این نتیجه برسند خرید آیفون جدید ارزش مبلغ پرداختی را ندارد.

نیاز اپل آیفون SE

اگرچه اپل سال گذشته هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو را معرفی کرد، این دستگاه هم به‌دلیل قیمت بسیار بالای ۳۵۰۰ دلاری پس از فروکش کردن هیجان اولیه با کاهش چشمگیر فروش مواجه شد و درنتیجه نتوانست کمک زیادی به اپل برای کسب درآمد کند. البته این دستگاه می‌تواند در سال‌های آینده و با رفع مشکلات و باگ‌ها برای اپل به منبع درآمد مناسبی تبدیل شود، اما درحال حاضر نمی‌تواند تاثیر معنی‌داری در درآمد کوتاه‌مدت اپل ایفا کند.

بنابراین اپل نیاز دارد هرچه سریع‌تر یک آیفون اقتصادی یا همان آیفون SE معرفی و راهی بازار کند. درحقیقت اپل هر ۲ یا ۳ سال یک آیفون SE به‌عنوان نسخه اقتصادی عرضه می‌کند و با عرضه هرچه زودتر نسل چهارم آیفون SE، سال چالش برانگیز ۲۰۲۴ را با موفقیت به‌پایان برساند. البته به‌دلیل قیمت پایین ۴۰۰ دلاری نسل سوم آیفون SE، این دستگاه با طراحی قدیمی مشابه آیفون ۸ و ماژول دوربین تکی عرضه شد. علاوه‌بر آن خبری از فیس‌آیدی نبود و فقط امکان استفاده از تاچ آیدی یا همان اثر انگشت وجود داشت.

به‌این ترتیب اپل اگر می‌خواهد آیفون SE موفقیت بیشتری در بازار داشته باشد باید این دستگاه را با تغییرات زیاد مانند مجهز کردن به چند دوربین، استفاده از پنل نمایشگر بزرگ‌تر و ارائه قابلیت فیس‌آیدی همراه کند تا بتواند مردم را به‌خرید این دستگاه به‌جای گوشی‌های میان‌رده و قاتل پرچمدار اندرویدی ترغیب کند. ازسوی دیگر اپل برای توسعه هوش مصنوعی اختصاصی برپایه مدل زبانی بزرگ (LLM) برای ارائه هوش مصنوعی روی دستگاه آفلاین تلاش می‌کند که می‌تواند عامل دیگری برای موفقیت آیفون SE نسل ۴ باشد.

اخبار مرتبط: