تحلیلگران انتظار دارند اپل اولین هدست واقعیت ترکیبی خود را در سال 2023 با نام هدست xr عرضه کند. طبق گزارش‌ها، این شرکت نام جدیدی برای سیستم عامل هدست واقعیت ترکیبی اپل، که جدیدترین محصول بزرگ خود است ارائه کرده و آن را "xrOS" نامیده است. واژه xrOS از نام‌هایی همچون "realityOS" یا "rOS" که مارک گورمن از خبرگزاری بلومبرگ قبلاً به آنها اشاره‌ کرده بود، به واقعیت نزدیک است.

"XR" مخفف واژه "واقعیت توسعه‌یافته" است. این اصطلاح برای توصیف هدست‌هایی به‌کار می‌رود که هم قابلیت VR (واقعیت مجازی) رادارند و هم قابلیت AR (واقعیت افزوده). تکنولوژی VR یک محیط تمام CGI یا تمام مجازی ایجاد می‌کند، درحالی‌که تکنولوژی AR داده‌ها و تصاویر مجازی را به دنیای واقعی اضافه می‌کند. هدست‌هایی مانند Meta Quest 2 تکنولوژی واقعیت مجازی را باکمی AR ترکیب می‌کنند، اما هدست Quest Pro جدید در بخش واقعیت افزوده بهتر عمل می‌کند. همچنین هدست‌هایی مانند HoloLens شرکت مایکروسافت و Google's Glass نیز بیشتر روی واقعیت افزوده متمرکزشده‌اند.

دیگر بازیگران بزرگ این عرصه شرکت‌های Valve و HTC و همچنین سونی هستند که در حال حاضر صفحه پیش‌خریدشان برای هدست PSVR2 را بازکرده‌اند. بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی از زمان معرفی اپل واچ‌ها در سال 2015 تاکنون، اولین بازار جدیدی است که اپل وارد آن می‌شود. اپل واچ با هیچ معیاری اولین ساعت هوشمند نبود، اما با این وجود توانست به موفقیت بزرگی برای اپل تبدیل شود. گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که فروش اپل واچ‌های این شرکت در بازار لوازم هوشمند شخصی و خانگی، حتی بیشتر از iPad ها بوده است و با میزان فروش کامپیوترهای مک اپل هم فاصله چندانی ندارد.

رابط کاربری XROS برای هدست واقعیت مجازی اپل

مارک گورمن گزارش می‌دهد که این هدست، فروشگاه اپلیکیشنی مخصوص به خود و همچنین نرم‌افزارهای ویژه‌ای دارد که اپل آنها را مخصوصاً برای هدست جدیدش طراحی کرده است. برنامه‌هایی همچون پیام‌رسان‌ها و نقشه‌خوان‌ها. علاوه بر این ابزارهایی هم برای ایجاد تعامل بیشتر در بخش VR و یک نسخه ویژه VR FaceTime نیز وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد که اپل می‌خواهد راه مارک زاکربرگ در توسعه متاورس را در پیش بگیرد.

اپل در حال حاضر از طریق آیفون‌ها و آی‌پدهای مجهز به LiDAR خود، تجربه‌ای درزمینه واقعیت افزوده ایجاد کرده است. به این صورت که کاربران می‌توانند یک اسکن سه‌بعدی از محیط‌های خود انجام داده و اشیاء مجازی را در آن قرار دهند. گزارش‌های اولیه ادعا می‌کردند که هدست XR از فناوری LiDAR نیز استفاده خواهد کرد.

در مورد نام هدست، چند ماه پیش اپل برندهای Reality One و Reality Pro را معرفی کرد. به همین خاطر هم بود که گورمن حدس می‌زد نام سیستم‌عامل جدید این هدست "realityOS" یا "rOS" باشد. با این‌ وجود هنوز هم نمی‌توانیم مطمئناً بگوییم که نام نهایی این سیستم‌عامل اختصاصی دقیقاً در زمان معرفی چه خواهد بود.

خبر مرتبط: پایان توسعه سیستم‌عامل هدست واقعیت ترکیبی اپل تا سال ۲۰۲۳