نخستین عینک واقعیت ترکیبی اپل با مشخصات سخت‌افزاری بسیار ویژه در کنفرانس WWDC 2023 رونمایی شد؛ در ادامه به شرح ویژگی‌های این عینک هوشمند می‌پردازیم.

اپل تقریبا ۲۰ سال است که براساس ثبت اختراعات، فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را آزمایش می‌کند، اما با توجه به محبوبیت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با عرضه ARKit، فعالیت اپل جدی‌تر شد و توانست امروز اولین عینک هوشمند برپایه واقعیت ترکیبی را معرفی کند.

بخش تحقیقاتی اپل با صدها کارمند در حال کار روی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و بررسی راه‌های استفاده از این فناوری‌های نوظهور در محصولات آینده اپل هستند. استخدام متخصصان حوزه AR/VR در چند سال گذشته افزایش یافته و اپل چندین شرکت مرتبط را به‌عنوان پیشبرد کار خود در فضای AR/VR خریداری کرده است.

عینک واقعیت ترکیبی اپل دستگاهی کاملا مستقل با دو تراشه‌ سیلیکون M2 اپل است که عملکردی برابر با مک بوک‌های اپل دارد. دو تراشه در داخل این عینک هوشمند وجود دارد که می‌تواند کارهای پیچیده را انجام دهد و قابلیت‌های واقعیت مجازی را مدیریت کند، به‌علاوه می‌تواند مستقل از آیفون یا مک کار کند. همچنین قابلیت اتصال به تمامی دستگاه‌های اپلی را دارد، اما همانطور که گفته شد به‌عنوان دستگاهی مستقل برای انجام کارها آیفون‌ها یا مک‌ها نیازی ندارد.

این تراشه‌ها برپایه معماری ۵ نانومتری ساخته شده‌اند و با معماری ۳ نانومتری که اپل قصد دارد برای ساخت آیفون‌ها و از آن استفاده کند، ساخته نخواهند شد.

تراشه M2 ویژن پرو

از نظر طراحی، این عینک شبیه به سایر عینک‌های موجود در بازار مانند فیس‌بوک Oculus Quest است، اما ظاهری ساختاری سبک‌تر دارد. اپل وزن عینک را با استفاده از باتری خارجی که به کمر بسته می شود کاهش داده است.

دو نمایشگر میکرو اولد با رزلوشن 4K و حداکثر تراکم ۳۰۰۰ پیکسل در هر اینچ، تجربه کاربری خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. اپل با ساخت بیش از دوازده دوربین در عینک برای ردیابی حرکات بدن و چشم به یکی از نوآورانه‌ترین فناوری‌ها دست یافته است.

نمایشگرهای میکرو اولد مستقیما بر روی زیرلایه‌های تراشه‌‌ها ساخته می‌شوند که منجر به نمایشگرهایی باریک‌تر، کوچک‌تر و کارآمدتر می‌شود. اندازه پیکسل‌ها در محدوده ۴ تا ۲۰ میکرومتر است و در مقایسه با پنل‌های اولد استاندارد، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تری دارد که آن‌ها را برای برنامه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ایده‌آل می‌کند.

چندین ماژول حسگر سه‌‌بعدی برای تشخیص حرکات بدن و اشیایی که در اطراف کاربر قرار دارند گنجانده شده است و از کنترل صوتی، حسگر پوست، تشخیص عنبیه و محیط پشتیبانی می‌کند. درون عینک واقعیت ترکیبی اپل چندین اسپیکر طراحی شده است، اما برای برای دریافت صدای بهتر نیاز به ایرپاد خواهید داشت.

اپل سیستم‌عامل «xrOS» به‌صورت انحصاری تنها برای این عینک طراحی کرده است که هدست را هدایت می‌کند و برنامه‌ها و بازی‌ها روی این سیستم اجرا می‌شوند. همچنین به دلیل معماری رایج تراشه‌ها در عینک و سایر دستگاه‌های اپل، اکوسیستمی یکپارچه و سازگار را از لحاظ نرم‌افزاری شاهد هستیم.

دوربین ویژن پرو

فناوری واقعیت ترکیبی چیست؟

اولین هدست اپل از قابلیت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند، فناوری‌ که معمولا از آن با عنوان واقعیت ترکیبی یاد می‌شود. واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) فناوری‌های مشابهی هستند، اما کاربردهای متفاوتی دارند.

واقعیت مجازی به یک تجربه‌ای کامل در دنیای مجازی اشاره دارد، در حالی که واقعیت افزوده به تجربه‌ای بازسازی شده از دنیای واقعی اشاره دارد. با یک تجربه VR، دنیای واقعی تا حد زیادی بسته می‌شود تا روی تجربه‌ای مجازی تمرکز کند، اما واقعیت افزوده عناصر مجازی را در نمای واقعی به شما نشان می‌دهد.

عینک واقعیت ترکیبی اپل محتوای دنیای واقعی و محتوای مجازی را ادغام می‌کند تا محیط‌ جدیدی تولید کند که در آن اشیا فیزیکی و دیجیتالی با هم قابل مشاهده و در تعامل باشند.

قیمت ویژن پرو

قیمت و هزینه ساخت عینک واقعیت ترکیبی اپل

قیمت این عینک در مراسم WWDC 2023 حدود ۳۰۰۰ دلار اعلام شد که آن را تبدیل به یکی از گران‌ترین دستگاه‌ها در مصحولات اپل می‌کند. باید یادآور شویم که این دستگاه ابتدا در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد و سپس برای عرضه عمومی آماده می‌شود.

هزینه ساخت و تحقیق و توسعه عینک واقعیت ترکیبی اپل به تنهایی حدود ۱۵۰۰ دلار است، اما هزینه لوازم جانبی به قیمت دستگاه می‌افزاید. نمایشگرهای میکرو اولد گران‌ترین بخش داخلی این عینک هوشمند هستند که قیمتی در حدود ۲۸۰ تا ۳۲۰ دلار دارند. ماژول‌های دوربین حدود ۱۶۰ دلار و پردازنده اصلی و پردازنده سیگنال تصویر حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ دلار قیمت دارند.

شما می‌توانید ویدئو خلاصه رویداد WWDC 2023 اپل را از کانال آپارات علاءالدین مشاهده کنید.

خبر مرتبط: معرفی هدست واقعیت ترکیبی اپل