گزارش‌ها نشان می‌دهد باوجود کاهش درآمد مالی ۳ درصدی اپل در سال ۲۰۲۳، ارزش سهام این کمپانی از اواسط تابستان توانست ۳ تریلیون دلار را رد کرد و رکوردی جدید به‌جای گذاشت.

براساس آخرین گزارش‌ها، اواخر هفته گذشته، کمپانی اپل توانست با رشد ۲ درصدی سهامش به ۱۹۳.۴۲ دلار در هر سهم برسد که جمع کل آن از ۳ تریلیون دلار عبور می‌کند؛ کارشناسان می‌گویند باوجود کاهش ۳ درصدی درآمد مالی در سال ۲۰۲۳ این موضوع بسیار جالب و تامل‌بر‌انگیز است، چراکه غول کوپرتینو به رکوردی جدید دست پیدا کرد و انتظار می‌رود با عینک هوشمند واقعیت ترکیبی ویژن پرو در سال ۲۰۲۴ ارزش سهام افزایش پیدا کند. در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم و نحوه رسیدن کمپانی اپل به‌چنین ارزشی را در بازار بورس بررسی خواهیم کرد.

وب‌سایت خبری و تحلیلی CNBC با ارائه گزارشی جامع اعلام کرد سهام کمپانی بزرگ اپل درتاریخ ۳۱ جولای ۲۰۲۳ مصادف‌با نهم مردادماه به بالاترین سطح ممکن درمقایسه‌ با سال‌های گذشته رسید؛ همچنین گزارش این منبع خبری به ما نشان می‌دهد اپل با ارزش‌ترین سهام عمومی معامله شده در ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌رود. ازسوی‌دیگر، باید توجه داشته باشیم اپل با مشکلاتی در فروش محصولات آیپد و مک دست‌وپنجه نرم می‌کرد و گزارش مالی این مجموعه بزرگ فناوری حدود ۳ درصد کاهش را نسبت‌به سال ۲۰۲۲ میلادی در چهار فصل متفاوت تجربه کرد.

باتوجه‌به گزارش موردبحث از نشریه CNBC، ارزش سهام اپل در بازار بورس جهانی حدود ۴۸ درصد افزایش یافته و سرمایه‌گذاران آمریکایی و خارجی این غول فناوری مستقر در کوپرتینو کالیفرنیا را به‌عنوان قلعه‌ای برای جریان نقدینگی خطاب می‌کنند. با‌این‌حال، بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های پرچمدار در جهان نیز از افت و کاهش رونق بازار مصون نیست و درآمد فروش آن بیشتر از ۳ درصد به‌دلیل بی‌اقبالی تبلت‌های آیپد و لپ‌تاپ‌های مک با کاهش فروش بی‌سابقه روبه‌رو شد؛ این موضوع به‌خصوص در سه‌ماهه چهارم احساس شد و به‌همین‌دلیل کوپرتینویی‌ها برای خروج از بحران سری مک‌بوک پرو با خانواده تراشه M3 را معرفی کردند.

سهام شرکت اپل

پژوهشگران اقتصادی با انتشار گزارش‌ها و مقاله‌ها اعلام می‌کنند هنوز وضعیت مالی مردم پس‌از شیوع بیماری کرونا به‌حالت پایدار بازنگشته و هنوز افراد زیادی وجود دارند که برای مایحتاج اولیه زندگی مبارزه می‌کنند. برهمین‌اساس، می‌توان گفت کاربران زیادی هستند که ترجیح می‌دهند به‌جای خرید گوشیهای گران‌قیمت اپل و سامسونگ روی به خرید محصولات میان‌رده یا اقتصادی چینی بروند. همچنین باید گفت، بازار بزرگ چین که یکی از محل‌های مورد علاقه اپل برای فروش میلیون‌ها واحد گوشی هوشمند است از شرایط بحرانی خارج نشده است؛ البته بی‌میلی چینی‌ها برای خرید پرچمداران اپل نیز از دلایل کاهش محبوبیت غول فناوری کوپرتینو در این کشور ۱.۵ میلیارد نفری است.

گزارش‌های اخیر تایید می‌کنند کمپانی هواوی با بازگشت از مرگ توانست توجه میلیون کاربران داخل را جذب کند، چراکه با تلاش‌های فراوان توانست به فناوری ارتباطی 5G دست پیدا کند و به‌نظر می‌رسد شهروندان چینی برای حمایت از این کمپانی داخلی اقدام به خرید سری گوشی‌های هوشمند میت ۶۰ می‌کنند. اگر روند بازار هواوی همین‌طور پیش برود، بدون‌شک تبدیل به بزرگ‌ترین تولیدکننده چینی می‌شود، چراکه قصد دارد سالانه بیشتر از ۱۰۰ میلیون واحد گوشی هوشمند تولید و روانه بازار کند. همچنین، باید یادآور شویم این رشد سریع به‌معنای از دست دادن بازار چین برای اپل خواهد بود، اما کوپرتینویی‌ها باور دارند که با قدرت به فروش ادامه خواهند داد.

علاوه‌براین، گزارش مالی سال ۲۰۲۳ نشان داد کمپانی اپل در سال ۲۰۲۳ میلادی با کاهش درصدی به ۳۸۳.۲۹ میلیارد دلار رسید؛ برخی کارشناسان براین‌باورند با حرکت سریع هواوی در بازار چین، این میزان درآمد در سال ۲۰۲۴ می‌تواند کاهش بیشتری را در مقایسه‌با سال‌جاری تجربه کند. همچنین، اپ اعتراف کرد انتظاری برای افزایش درآمد در سه‌ماهه چهارم سال‌جاری ندارد؛ درصورتی‌که معمولا این فصل برای غول کوپرتینو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود، زیرا تعطیلات زیادی در آن وجود دارد که باعث می‌شود کاربران بیشتری برای خرید محصولات اپل اقدام کنند.

اخبار مرتبط: