منابع خبری نشان می‌دهد تراشه سیلیکونی M5 در مراحل آزمایش اولیه قرار دارد و احتمالا بین سال‌های 2025 تا 2026 با فناوری SoIC معرفی خواهد شد.

براساس آخرین اخبار و شایعات، غول فناوری کوپرتینو قصد دارد با استفاده از فناوری پیشرفته Small Outline Integrated Circuit کمپانی تایوانی TSMC، تراشه M5 را به قلب تپنده مک‌ها، آیپدهای پرو و سرورهای هوش مصنوعی تبدیل کند. درواقع، این استراتژی هوشمندانه درکنار صرفه‌جویی هزینه‌ها، عملکرد و بهره‌وری انرژی را نیز به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

پیش‌ازاین، گزارش‌ها نشان می‌داد غول مستقر در کالیفرنیا قصد دارد از M2 Ultra و M4 جدید برای سرورهای هوش مصنوعی استفاده کند. با‌این‌حال، وب‌سایت خبری DigiTimes گزارش کرد اپل برنامه‌های دیگری درسر دارد که بخشی از تلاش این کمپانی برای ارائه جدیدترین و بهترین تراشه‌ها به‌دستگاه‌های مختلف است. فناوری SoIC اولین‌بار توسط TSMC در سال 2018 معرفی شد و امکان توسعه تراشه‌ها را در یک پلتفرم سه‌بعدی فراهم می‌کند که منجر به‌مدیریت حرارتی بهتر، کاهش افت جریان و عملکرد الکتریکی بهتر درمقایسه‌با طراحی تراشه دوبعدی می‌شود.

فناوری پیشرفته SoIC در تراشه M5 اپل

گزارش نشان می‌دهد اپل از اواخر سال 2023 روی پردازنده سیلیکونی M5 کار می‌کند و به‌نظر می‌رسد همین تراشه مدل‌های به‌روز شده 11 و 13 اینچی آیپد پرو را قدرت می‌بخشد. درشرایط کنونی، مشخص نیست که کوپرتینویی‌ها قصد دارند از همان فناوری برای نسخه موجود در تبلت‌های به‌روز شده استفاده کند. با‌این‌حال، یک چیز قطعی است؛ استراتژی اپل برای بهره‌مندی از سیلیکون مشابه درچندین دسته محصول کاهش هزینه‌ها را به‌دنبال دارد. بد‌‌ین‌ترتیب، مهندسان اپل منابع بی‌شماری را صرف طراحی و ساخت یک تراشه جدید نخواهند کرد، اما می‌توانند تراشه فعلی را با بهینه‌سازی برای کلاس‌های مختلف استفاده کنند.

علاوه‌براین، تراشه M5 می‌تواند به‌عنوان دروازه‌ای برای اثبات آینده نیازهای سخت‌افزاری اجرای سرورهای هوش مصنوعی باشد. همانطور‌که می‌دانید، رایانش ابری به‌قابلیت‌های پردازش فشرده نیاز دارد و انتظار می‌رود مولد هوش مصنوعی Apple Intelligence به‌حدی گسترش یابد که تراشه‌های M2 Ultra و M4 به عاملی محدودکننده تبدیل شوند. درخصوص معرفی M5 گفته می‌شود این تراشه درمرحله تحقیق‌وتوسعه قرار دارد و تولید انبوه آن اوایل سال 2025 یا 2026 با فناوری SoIC اتفاق می‌افتد.