یک کاربر سرشناس در شبکه‌ اجتماعی X با انتشار پستی اعلام کرد وجود کنترلرهای تاندربولت برای تراشه M4، امکان اتصال همزمان به چندین مانیتور و سایر تجهیزات جانبی برای دست‌یابی به پهنای باند بالا را فراهم می‌کند.

همان‌طورکه می‌دانید، مدل‌های جدید 11 و 13 اینچی آیپد پرو 2024 به تراشه‌ قدرتمند M4 اپل مجهز هستند که به‌دلیل قدرت پردازشی خیره‌کننده مورد توجه رسانه‌های خبری قرار گرفت. همچنین، تراشه M4 با استفاده از نسل دوم لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC ساخته شده که به‌تنهایی پیشرفتی قابل‌توجه محسوب می‌شود، اما اپل تغییرات ظریفی دیگری نیز در تراشه سیلیکونی اعمال کرده که به افزایش پهنای باند کلی داده منجز می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یکی ازاین تغییرات، استفاده از چهار کنترلر تاندربولت است که دو برابر تراشه M3 خواهد بود و امکانات بیشتری را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

یک کاربر توییتری به‌نام John Midnight، مقایسه‌ برد تراشه‌ M3 و M4 را به‌نمایش می‌گذارد؛ درتصویر اول که مربوط به گرافیک M3 است، یک بلوک پردازشی وجود دارد که نشان‌دهنده‌ دو کنترلر تاندربولت است، درحالی‌که درتصویر دوم، تعداد بلوک‌ها دو برابر شده و در نتیجه چهار کنترلر را نشان می‌دهد. به‌طورخلاصه، پردازنده M4 می‌تواند به‌صورت تئوری پهنای باند بیشتری را از یک پورت ارائه دهد که برای لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو جدید که اواخر امسال معرفی می‌شوند، بسیار مفید خواهد بود.

مشخصات تراشه m4

علاوه‌براین، تعداد بیشتر کنترلرهای تاندربولت می‌تواند منجر به‌افزایش دردسترس بودن توان عملیاتی و پردازشی داده برای هریک از پورت‌ها شود. بدین‌معناکه درکنار افزایش سرعت انتقال اطلاعاتی، کاربران مک‌بوک پرو M4 آینده احتمالا می‌توانند ازاین پورت‌ها برای اتصال مانیتورهای با رزولوشن بالا و اجرای آن‌ها با نرخ به‌روزرسانی سریع‌تر استفاده کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد افزایش کنترلرهای تاندربولت به عملکرد خام در اجرای پردازش‌های سنگین تراشه سیلیکونی M4 کمک چندانی نمی‌کند، اما شاید در تراشه‌ A18 Pro شاهد افزایش عملکرد پردازشی و گرافیکی باشیم! درخصوص تراشه‌ A17 Pro، یک تست گیمینگ نشان داده شد که در آن آیفون 15 پرو بازی ویدئویی Resident Evil Village را با استفاده از پورت USB-C روی یک مانیتور خارجی اجرا کرد، اما رزولوشن و فریم‌ریت به‌ترتیب به 720×1560 و 30 فریم‌بر‌ثانیه محدود شده‌بود.

با افزودن کنترلرهای تاندربولت بیشتر به تراشه‌ A18 Pro در آیفون 16 پرو و ​​16 پرو مکس احتمالا رزولوشن و فریم‌ریت پشتیبانی‌شده می‌تواند به‌شکل قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند. کارشناسان و کاربران امیدوار هستند در محصولات آینده‌ اپل، شاهد حداکثر توانایی این کنترلرهای تاندربولت باشیم تا بتوانیم بازی‌های ویدئویی را با انسجام بهتری اجرا کنیم.