شایعات تایید می‌کنند احتمالا اپل برای تولید تراشه M3 Ultra از ترکیب دو پردازنده سیلیکونی M3 Max استفاده می‌کند که با فناوری UltraFusion به یک‌دیگر می‌چسبند و می‌تواند بزرگ‌ترین جهش عملکرد بین هسته‌های پردازشی و بهره‌وری انرژی باشد.

براساس آخرین اخبار، اپل از یک نسخه پردازنده سیلیکونی سری M3 با معماری پردازشی ۳ نانومتری رونمایی خواهد کرد که باتوجه‌به شایعات می‌تواند بزرگ‌ترین جهش عملکرد هسته‌ها را درمقایسه‌با نسل‌های گذشته داشته باشد. اکنون، گزارش موثقی درباره آزمایش‌های گسترده چهارمین نسخه تراشه سری M3 با پسوند Ultra منتشر نشده که نشان می‌دهد اپل با مشکلی در توسعه آن مواجه شده است؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

براساس گزارشی از وب‌سایت خبری 9to5Mac، به نقل از خبرنامه هفتگی Power On، اپل از خانواده پردازنده‌های M3 برای سری مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی رونمایی کرد که به‌عنوان بهترین لپ‌تاپ‌های مک شناخته می‌شوند. همچنین، باید یادآور شویم این پردازنده‌ها برپایه معماری ۳ نانومتری TSMC ساخته می‌شوند، اما به‌دلیل ظرفیت محدود زیرلایه‌ها، بخشی عظیمی از آن به تولید تراشه A17 Pro اختصاص می‌یابد تا عرضه سری آیفون ۱۵ پرو با مشکل مواجه نشود. ازسوی‌دیگر، کامپیوترهای پیشرفته مک پرو و مک استودیو به‌دلیل قیمت بسیار بالا، از میزان فروش پایینی برخوردار هستند و همین موضوع باعث می‌شود اپل مراحل آزمایشی را دیرتر شروع کند.

چند روز پیش گزارش کردیم هزینه تولید پردازنده‌های سیلیکونی M3 و M3 Pro به‌همراه M3 Max هزینه‌ای معادل یک میلیارد دلار را برای کمپانی اپل دارد. براین‌اساس، غول کوپرتینو برای توسعه و تولید تراشه M3 Ultra باید حجم سرمایه‌گذاری را بیشتر کند. صرف‌نظر از بعد اقتصادی، باید اشاره کنیم که اگر اپل از فناوری UltraFusion استفاده کند به‌سادگی می‌تواند مانند نسل‌های گذشته، دو پردازنده M3 Max را با یک‌دیگر ترکیب کرده و بزرگ‌ترین جهش پردازشی را بین تراشه‌های لپ‌تاپی در سال ۲۰۲۴ میلادی رقم بزند.

سری M3 با معماری پردازشی ۳ نانومتری

برای یادآوری باید بگوییم، پردازنده سیلیکونی M3 Max با ۱۶ هسته پردازشی و ۴۰ هسته گرافیکی کلاستر‌بندی می‌شوند که به‌راحتی هرگونه عملیات پردازشی یا گرافیکی را برای کاربران انجام می‌دهد. برای درک بهتر از عملکرد تراشه موردبحث، اواخر هفته گذشته، بنچمارک گیک‌بنچ ۶ نشان داد که می‌تواند در تست چند هسته‌ای با ۱۶ درصد اختلاف M2 Ultra را شکست دهد. همچنین، بررسی‌ها در بنچمارک GFXBench نشان داد M3 Max تنها ۶ درصد عملکرد ضعیف‌تری از کارت گرافیک RTX 4080 دارد؛ این موضوع به‌صراحت نشان می‌دهد M3 Ultra می‌تواند به قدرت‌مندترین پردازنده On-board سال ۲۰۲۴ تبدیل شود.

علاوه‌براین، پژوهش‌ها نشان می‌دهد M3 Max با برخورداری از ۹۲ میلیارد ترانزیستور بالاترین سطح ارتقا سخت‌افزاری را دارد که درمقایسه‌با نسل گذشته حدود ۳۷ درصد بهبودیافته است، اما جهش ترانزیستورهای M2 Ultra و M1 Ultra تنها ۱۸ درصد بود؛ بنابراین اکنون می‌دانیم M3 Max با افزایش ۲۵ میلیاردی می‌تواند عملکرد یکپارچه و فوق‌العاده باورنکردنی را در هر وات ارائه دهد. درنهایت به‌دلیل پیشرفت نکردن مراحل اولیه M3 Ultra، هیچ‌یک از کارشناسان نمی‌دانند چه زمانی این پردازنده معرفی خواهد شد، اما درصورت انتشار اخبار جدید، آن را در سریع‌ترین زمان ممکن با شما به اشتراک‌ می‌گذاریم.

اخبار مرتبط: