در آخرین مقایسه‌ها بین تعداد ترانزیستورهای تراشه‌های سری M نشان می‌دهد پردازنده M3 Max با ۹۲ میلیارد ترانزیستور حدود ۳۷ درصد نسبت‌به M2 Max افزایش یافته که در هیچ‌یک از نسل‌های گذشته شاهد آن نبودیم.

براساس آخرین اطلاعات به‌دست‌آمده، پردازنده M3 Max یکی از سریع‌ترین تراشه‌ها کمپانی اپل محسوب می‌شود که با استفاده از معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC و بهینه‌سازی‌های فوق‌پیشرفته می‌تواند قابلیت‌های پردازشی و گرافیکی خیره‌کننده‌ای را به‌نمایش بگذارد. به‌عبارتی‌دقیق‌تر، این پردازنده در مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی نسل جدید لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو با حداکثر ۹۲ میلیارد ترانزیستور، ۱۶ هسته پردازشی و تعداد ۴۰ هسته گرافیکی می‌تواند سرعت و عملکرد شفگت‌انگیزی را نشان دهد. اکنون با نگاه به‌نسل قبل می‌دانیم که اختلاف تعداد ترانزیستورهای بین پردازنده M3 Max و M2 Max حدود ۳۷ درصد افزایش یافته که فوق‌العاده زیاد محسوب می‌شود.

برای آگاهی بیشتر باید یادآور شویم، اواسط هفته گذشته با برگزاری مراسم بسیار کوتاه تحت‌عنوان Scary Fast از خانواده تراشه‌های M3 به‌همراه آی‌مک ۲۴ اینچی و سری مک‌بوک پرو رونمایی کرد که مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفت. این خانواده شامل پردازنده M3 و M3 Pro به‌همراه M3 Max می‌شود؛ نسخه پایه از ۲۵ میلیارد ترانزیستور بهره‌ می‌برد که درمقایسه‌با M2 حدود ۲۵ درصد افزایش ترانزیستور در آن مشاهده می‌شود. ازسوی‌دیگر، M3 Pro با ۳۷ میلیارد ترانزیستور با کاهش تقریبا ۹ درصدی روبه‌رو بوده و از ۴۰ میلیارد به ۳۷ میلیارد رسیده است. به‌نظر می‌رسد نسخه پرو یکی از ضعیف‌ترین پردازنده‌ها در سری M3 باشد که وارد بازار جهان می‌شود و قلب تپنده مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی خواهد بود.

مشخصات تراشه M3 Max

اوایل صبح امروز، افشاگر فرانسوی با نام مستعار Fred the Frenchy اظهار کرد افزایش تعداد ترانزیستورها بین نسل تراشه M1 و M2 حدود ۱۹ درصد بود، اما امروز می‌بینیم که پردازنده سیلیکونی M3 Max با ۹۲ میلیارد ترانزیستور درمقایسه‌با ۶۷ میلیارد ترانزیستور M2 Max بیشتر از ۳۷ درصد افزایش یافته که نشان از قدرت و پردازش این پردازنده نسل جدید دارد؛ بدین‌معناکه مهندسان و پروژهش‌گران در صنعت هوش مصنوعی و صنایع دیگر می‌توانند بهره‌وری کامل را از مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با بالاترین کانفیگ داشته باشد. حتی نگاه‌های دقیق‌تر ما در نسخه M1 Ultra و M2 Ultra نشان می‌دهد که تعداد ترانزیستورهای این دو پردازنده تنها ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

براین‌اساس، اکنون می‌توانیم بفهمیم چرا قابلیت‌ها پردازشی و گرافیکی M3 Max درمقایسه‌با نسل گذشته بسیار قابل‌توجه‌تر است. به‌عبارتی دقیق‌تر، غول ساکن کوپرتینو با استفاده از معماری پردازشی ۳ نانومتری و ۹۲ میلیارد ترانزیستور نشان داد می‌خواهد وارد فازی جدید از سیستم‌های گرافیکی بشود تا مهندسان و متخصصان بتوانند راحت‌تر پروژه‌های عظیم را انجام دهند. طبق افشای اطلاعاتی از بنچمارک گیک‌بنچ ۶، پردازنده M3 Max توانست M2 Ultra را در بخش پردازش مرکزی شکست دهد، اما در بنچمارک متال گیگ‌بنچ ۶ با تمرکز روی هسته‌های گرافیکی از آن شکست خورد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد برای تولید تراشه M3 Ultra از فناوری «UltraFusion» استفاده کند؛ با به‌کارگیری این تکنولوژی، کمپانی سازنده می‌تواند دو چیپست M3 Max را برای توسعه نسخه اولترا ترکیب کند؛ دراین‌صورت، تعداد ترانزیستورهای پردازنده سیلیکونی M3 Ultra به ۱۸۴ میلیارد می‌رسد. با نزدیک شدن ترانزیستورها به ۲۰۰ میلیارد می‌توان گفت ویژگی‌های پردازشی و گرافیکی به شکل فوق‌العاده غیرقابل‌تصوری افزایش می‌یابد و کاربران حرفه‌ای قادر خواهند بود چندین رندرگیری را به‌صورت هم‌زمان انجام دهد؛ باوجوداین، باید تا اواسط سال آینده میلادی برای معرفی M3 Ultra در رویداد WWDC 2024 منتظر بمانیم.

اخبار مرتبط: