طبق نتایج به‌دست آمده از گیک‌بنچ متال ۶، عملکرد تراشه M2 اولترا اپل بسیار چشمگیر بوده و تنها ۱۰ درصد از RTX 4080 انویدیا ضعیف‌تر است.

تراشه M2 اولترا اپل جدیدترین پردانزده غول کوپرتینویی با معماری سیلیکونی است؛ اپل مانند نسل قبلی دو تراشه M2 Max را به هم متصل کرده تا پردازنده‌ای جدید با پسوند اولترا را به نمایش بگذارد. این تراشه سیلیکونی از پردازنده مرکزی ۲۴ هسته‌ای، پردازنده گرافیکی 76 هسته‌ای و ۱۹۲ گیگابایت حافظه رم یکپارچه بهره می‌برد.

با توجه به هسته‌های گرافیکی M2 Ultra، اپل در تلاش است تا دستگاه‌های مک را وارد دنیای جدیدی کند. با انتشار سیستم‌عامل macOS Sonoma، غول کوپرتینویی ابزار جدیدی برای بازی‌های ویدئویی معرفی کرد که اجرای بازی‌های ویندوز را در MacOS آسان‌تر می‌کند.

قدرت پردازش گرافیکی M2 Ultra می‌تواند هر عملیات گرافیکی را به خوبی انجام دهد. اما با توجه به پیشرفت‌‌های گرافیکی سریع در دنیای گیمینگ، تراشه‌ M2 اولترا اپل تا چه میزان می‌تواند خوب باشد؟ پاسخ این سوال تا حدود زیادی در تست‌های گیک‌بنچ متال ۶ مشخص شده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

امتیازات geekbench اپل M2 ultra و Nvidia RTX 4080

توان پردازشی مشابه دو تراشه M2 اولترا اپل و انویدیا RTX 4080

انویدیا RTX 4080 دومین پردازنده گرافیکی سریع ارائه شده توسط این کمپانی تایوانی است. نتایج پایگاه گیک‌بنچ متال ۶ حاکی از آن است که تراشه اپل تنها ۱۰ درصد عملکرد ضعیف‌‌تری دارد که با شگفتی بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری مواجه شده است.

انویدیا RTX 4080 در بنچمارک Geekbench 6 امتیاز ۲۴۵۷۲۹ را کسب کرده است. از سوی دیگر، تراشه M2 اولترا اپل توانست امتیاز ۲۲۰۶۷۴ را کسب کند. این اعداد نشان می‌دهد اپل تراشه‌های خود را به میزان قابل توجهی ارتقا داده و قصد رقابت با پیشگامان دنیای گیمینگ است.

البته باید توجه داشته باشید که عملکرد پردازنده M2 اولترا ممکن است در سایر بنچمارک‌ها متفاوت باشد. اما این واقعیت که تراشه مورد بحث توانسته چنین امتیازی را به‌دست آورد و با انویدیا رقابت کند باعث تعجب همگان شده است.

اپل می‌تواند فناوری خود را در بخش گیمینگ با عرضه تراشه M3 ارتقا دهد و حتی از دیگر کمپانی‌های دنیا گیمینگ پیشی بگیرد. این فرضیه نمی‌تواند دور از ذهن باشد چراکه اپل همیشه در تلاش است تا جایگاه اول را تصاحب کند.

از دیگر مقیاس‌های جالب این دو تراشه، اندازه‌گیری ترافپلاس است. انویدیوا RTX 4080 دارای ۴۸ ترافپلاس است و تراشه اپل از ۲۷ ترافلاپس بهره می‌برد.

در روز‌های اخیر، برخی افراد عملکرد تراشه M2 اولترا را با نسل قبلی مقایسه می‌کنند. تراشه M1 اولترا در بنچمارک Geekbench 6 امتیاز ۱۵۰۹۱۴ را به‌دست آورد. از این رو می‌توان گفت تراشه جدید ۴۶ درصد قدرت پردازشی بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد.

این تفاوت عظیم به دلیل پردازنده گرافیکی قدرتمندی است که در تراشه M2 اولترا طراحی شده است. اپل از پردازنده گرافیکی 76 هسته‌ای در تراشه جدید استفاده می‌کند و در مقایسه با M1 اولترا از ۱۲ هسته گرافیکی بیشتر برخوردار است که به توان آن می‌افزاید. اما این پایان ماجرا نیست، چراکه پردازنده مرکزی M2 اولترا ۴ هسته بیشتر دارد که در مجموع توانسته است ۴۶ درصد عملکرد بهتری را ارائه دهد.

علاوه‌بر این، دستگاه‌های مک که در WWDC 2023 معرفی شدند تا ۱۹۲ گیگابایت حافظه رم را با تراشه M2 اولترا پشتیبانی می‌کنند. اما با تراشه نسل گذشته، دستگاه‌های مک تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم یکپارچه LPPDR5 را پشتیبانی می‌کردند.

با توجه به قابلیت‌ها و توانایی‌های تراشه جدید M2 اولترا اپل، شاهد رقابت‌ خوبی با کمپانی انویدیا، ای‌ام‌دی و اینتل خواهیم بود. نظر شما درباره محصولات جدید اپل چیست؟ می‌توانید نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.