بر‌اساس پیش‌بینی‌ها، اپل از ماه اکتبر از سری جدید مک‌های مجهز به‌پردازنده‌های قدرتمند M4 رونمایی خواهد کرد. این به‌روزرسانی شامل مدل‌های iMac، مک‌بوک پرو و مک مینی خواهد بود و نشانگر آغاز گذار اپل به‌نسل جدید پردازنده‌های اختصاصی خود است. اگرچه انتظار می‌رود رویداد رونمایی در ماه اکتبر برگزار شود، اما عرضه مک‌های جدید به‌بازار احتمال دارد تا ماه نوامبر به‌تعویق بیفتد.

طبق گزارش مارک گورمن از بلومبرگ، به‌ نظر می‌رسد اپل می‌خواهد حداقل 16 گیگابایت رم را به‌عنوان حافظه استاندارد در مک‌های جدید مجهز به‌پردازنده M4 در ماه اکتبر رونمایی کند؛ این تغییر شامل مدل پایه مک‌بوک پرو 14 اینچی، مک مینی جدید و آی‌مک جدید خواهد بود.

این اقدام اپل پس از 8 سال عرضه مک‌های پایه با 8 گیگابایت رم، یک ارتقای قابل توجه محسوب می‌شود و با توجه به‌نیاز روزافزون به‌حافظه بیشتر برای اجرای قابلیت‌های مبتنی بر‌هوش مصنوعی اپل، مانند Apple Intelligence، تصمیمی منطقی و خوشایند برای کاربران خواهد بود.

گزارش‌های نشان می‌دهد اپل در حال آماده‌سازی بزرگترین بازطراحی مک مینی در طول 14 سال گذشته است. انتظار می‌رود مک مینی جدید با کاهش ابعاد چشمگیر، ظاهری نوین و جمع‌وجورتر به خود بگیرد. در این مسیر، احتمالاً شاهد حذف پورت‌های USB-A و جایگزینی آن‌ها با چند پورت USB-C اضافی خواهیم بود. اگرچه جزئیات دقیقی از طراحی جدید مک مینی در دسترس نیست، اما این تحول بزرگ، به‌ویژه با توجه به‌جایگاه مک مینی به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین کامپیوتر اپل، هیجان زیادی را در میان علاقه‌مندان به‌این محصول برانگیخته است.

رونمایی مک‌های M4 اکتبر

شایعات نشان می‌دهد اپل در پاییز امسال از یک آی‌مک جدید رونمایی خواهد کرد و این می‌تواند فرصتی مناسب برای به‌روزرسانی تمامی لوازم جانبی سری مجیک باشد. با توجه به الزام اپل به‌پیروی از قانون اتحادیه اروپا مبنی‌بر‌استفاده از پورت USB-C تا پایان سال جاری، می‌توان با اطمینان بالایی پیش‌بینی کرد با معرفی آی‌مک جدید مجهز به پردازنده M4، شاهد کنار گذاشته شدن پورت لایتنینگ در لوازم جانبی دسکتاپ اپل و جایگزینی آن با USB-C خواهیم بود.

در‌حال‌حاضر، رنگ مشکی فضایی منحصر به‌مدل‌های پیشرفته‌تر مک‌بوک پرو با تراشه‌های M3 Pro و M3 Max است و در مدل پایه مک‌بوک پرو M3 ارائه نمی‌شود. این مدل همچنان با رنگ خاکستری فضایی عرضه می‌شود، تصمیمی که می‌تواند در نگاه اول عمدی به‌نظر برسد اما می‌تواند ناشی از ملاحظات تولید باشد.

سال گذشته، با عرضه مک‌بوک پرو M3، مشاهده شد مدل پایه با سیستم‌عامل macOS Ventura عرضه می‌شود اما مدل‌های پیشرفته‌تر با macOS Sonoma ارائه شدند. این عدم تطابق در گزینه‌های نرم‌افزاری و رنگ، برخی را به این باور رسانده است که احتمالا مشکلات غیرمنتظره‌ای در فرآیند تولید مدل‌های رده‌بالا وجود داشته باشد، یا شاید تصمیمی عمدی از سوی اپل برای به‌تعویق انداختن عرضه مدل پایه به‌دلایل استراتژیک بوده باشد.

با معرفی تراشه پایه M4 در آیپد پرو در ماه مه، اکنون نوبت رونمایی از اعضای قدرت‌مندتر این خانواده، یعنی M4 Pro و M4 Max فرا رسیده است. انتظار می‌رود این تراشه‌های قدرتمند برای اولین بار در مک‌بوک پروهای رده بالای جدید که در اواخر سال جاری عرضه خواهند شد، به‌کار گرفته شوند.

اگرچه اطلاعات دقیقی درباره مشخصات فنی تراشه‌های M4 Pro و M4 Max در دسترس نیست، اما می‌دانیم این تراشه‌ها بر‌اساس لیتوگرافی 3 نانومتری پیشرفته TSMC ساخته خواهند شد؛ همان معماری که در تولید تراشه‌های A18 و M4 نیز به‌کار رفته است. این معماری جدید نویدبخش بهبود قابل‌توجه در عملکرد و بهره‌وری انرژی نسبت به‌نسل قبلی است. هرچند در حال حاضر اطلاعاتی درباره تعداد هسته‌های این تراشه‌ها منتشر نشده‌است، اما انتظار می‌رود شاهد افزایش سرعت و قدرت پردازش چشمگیری در آن‌ها باشیم.

اگرچه اطلاعات دقیقی درباره مشخصات فنی تراشه‌های M4 Pro و M4 Max در دسترس نیست، اما مشخص است این تراشه‌ها بر‌اساس فرآیند 3 نانومتری پیشرفته TSMC ساخته خواهند شد؛ همان فرآیندی که در تولید تراشه‌های A18 و M4 نیز به‌کار رفته است. معماری جدید نویدبخش بهبود قابل توجه در عملکرد و بهره‌وری انرژی نسبت به‌نسل قبلی است. هرچند در حال حاضر اطلاعاتی درباره تعداد هسته‌های این تراشه‌ها منتشر نشده است، اما انتظار می‌رود شاهد افزایش سرعت و قدرت پردازش چشمگیری در آن‌ها باشیم.