استیو جابز فقید، اولین آیفون را در تاریخ 9 ژانویه سال 2007 معرفی کرد و گفته می‌شد تولید آن از سال 2005 در راستای همکاری حرفه‌ای بین مهندسان و طراحان اپل آغاز شده بود. حال می‌خواهیم نگاهی به تاریخچه آیفون و اولین روزهای عرضه آن بیاندازیم.

با معرفی اولین آیفون توسط استیو جابز، هم کاربران و هم رسانه‌ها از وجود چنین دستگاهی شوکه شده و تا قبل از این نمایش، هیچ اطلاعاتی از وجود آن در دست نداشتند. با این حال، معرفی تنها اول کار بود و به دنبال آن، چندین ماه طول کشید تا آیفون به صورت رسمی وارد بازار شود. اولین آیفون‌ها در تاریخ 29 ژانویه به فروش رفتند و حال قصد داریم نگاهی به تاریخچه آیفون و روزهایی بیاندازیم که این صنعت را به‌طور کامل دگرگون ساختند.

اولین آیفون، بدون قراردادی که میان اپل و Cingular Wireless (حال بخشی از کمپانی AT&T است) بسته شد، هیچگاه ساخته نمی‌شد. گفته می‌شود که هزینه ساخت این دستگاه، به 150 میلیون دلار رسید و شرکت اپل، آزادی کامل برای توسعه نرم‌افزار و سخت‌افزار این دستگاه توسط تیم مهندسان ماهرش را در اختیار داشت. با این حال، یک ماه و نیم قبل از عرضه، صفحه نمایش پلاستیکی آن، به شیشه تغییر کرد زیرا استیو جابز پس از یک بررسی، توانسته بود تنها با کلیدهایش خش‌هایی بزرگ بر روی صفحه پلاستیکی بیاندازد و به همین دلیل، از پلاستیک راضی نبود. شرکت Foxconn نیز کار تولید این صفحه نمایش‌های شیشه‌ای را برعهده گرفت.

Apple’s First iPhone

در ادامه تاریخچه آیفون، بالاخره در تاریخ 29 ژانویه سال 2007، اولین آیفون در بازار ایالات متحده عرضه شد و نسخه 4 گیگابایتی آن قیمتی برابر با 499 دلار و نسخه 8 گیگابایتی نیز با قیمت 599 دلار به فروش رسید. در آن زمان، این قیمت برای یک گوشی هوشمند بسیار زیاد بود اما باز هم جلوی تشکیل شدن صف‌های طولانی مقابل خرده فروشی‌های اپل را نگرفت و عده زیادی برای خرید آن به مغازه‌ها هجوم آوردند. آیفون به چنان محبوبیتی رسید که تمامی خبرنگاران و گزارشگران، خبرهای زیادی از آن منتشر کرده و موجودی فروشگاه‌ها نیز در همان ساعت‌های اول به پایان رسید. وجود هزاران هزار مشتری، ریسک سرقت را نیز افزایش می‌داد و به همین دلیل، اپل از نیروهای پلیسی که شیفت نبودند، به‌عنوان نیروهای حفاظتی جهت حفظ امنیت فروشگاه‌ها استفاده کرد!

قبل از عرضه اولین آیفون، پلی‌استیشن 3 عرضه شد و شرایط نامناسبی داشت زیرا سرقت‌های متعددی از خرده‌فروشی‌هایی که موجودی داشتند، صورت گرفت. در اولین هفته، 270 هزار دستگاه آیفون به فروش رسید و تنها 74 روز طول کشید که این غول آمریکایی، به فروش یک میلیون دستگاه دست یابد. در ماه اکتبر سال 2007، آیفون تبدیل به چهارمین گوشی پر فروش در ایالات متحده شد. در 5 فوریه سال 2008، جهت کشاندن کاربران بیشتر برای خرید آیفون، نسخه‌ای 16 گیگابایتی با قیمت 499 دلار معرفی شد که همان قیمت نسخه پایه را داشت! در نهایت، فروش نسخه پایه متوقف شد اما این شرکت توانست جایگاه خود را در بازار حفظ کند و فروشی برابر با 6 میلیون دستگاه داشته باشد.

این تقریباً کلیاتی از تاریخچه آیفون بود که اولین سال‌های عرضه آن را به تصویر کشید. امروزه، شرکت اپل در حال آماده‌سازی برای معرفی و عرضه آیفون 16 است که ویژگی‌ها و جزئیات آن، فاصله بسیار زیادی نسبت به اولین آیفونی داشت که عرضه شد. با این حال، چنین آینده‌ای را باید مدیون اولین آیفون بود که آغازگر این مسیر پرهیجان و جذاب شد.