گزارش‌ها نشان می‌دهد نرم‌افزار دوربین آیفون نتوانسته ظاهر یک فرد را در آینه تشخیص دهد و نتیجه آن چیزی جز نشان دادن سه شکل متفاوت نبود که با بازتاب‌های رسانه‌ای غیرقابل‌تصوری همراه شده است.

همان‌طورکه می‌دانید، طی سال‌های اخیر، اپل به‌دلیل معرفی سیستم دوربین قدرت‌مند‌ و پشتیبانی نرم‌افزاری فوق‌العاده‌ برای گوشی‌های آیفون شناخته شده، اما در ماه‌های گذشته در هیچ‌یک از آن‌ها نتوانسته عملکرد خوبی را به‌نمایش بگذارد. به‌عنوان‌مثال، تنها دو هفته پس‌از عرضه اولیه مشخص شد گوشی‌های هوشمند آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با افزایش دمای داخلی شدید روبه‌رو هستند که به‌دلیل مشکلات نرم‌افزاری سیستم‌عامل iOS 17 برای کاربران دردسر ایجاد می‌کرد؛ سپس، کمپانی اپل با انتشار iOS 17.0.3 توانست تا حد زیادی این نقص فنی را برطرف کند. باوجوداین، امروز به‌نظر می‌رسد آپدیت جدید باعث بروز مشکلاتی برای سیستم دوربین شده که در ادامه آن می‌پردازیم.

براساس آخرین گزارش‌ها از حوزه فناوری، الگوریتم‌های پردازش تصویر گوشی‌های آیفون با یک مشکل بسیار جدی مواجه شده که نشان می‌دهد کمپانی اپل به‌سرعت برای رفع آن اقدام کند. روز گذشته، یک زن با انتشار تصویری در حساب کاربری اینستاگرامش اعلام کرد تصویری بسیار متفاوت از او در آینه با گوشی آیفون ثبت شده که به‌صراحت می‌گوید تراشه پردازشگر سیگنال تصاویر به‌خوبی عمل نکرده است. برخی از کاربران و کارشناسان براین‌باورند که این موضوع نرم‌افزاری و گروهی دیگر می‌گوید مشکلی سخت‌افزاری محسوب می‌شود، اما باید به‌یاد داشته باشیم که اگر این موضوع به سخت‌افزار مربوط شود کاری از اپل ساخته نیست، جز آن‌که دستگاه را برای کاربران تعویض کند؛ البته احتمال این موضوع بسیار کم است، چراکه نشانه مشکلات سخت‌افزاری پس‌از مدت کوتاهی بروز می‌کنند.

تست مشکل دوربین ایفون

اخبار از شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد یک کمدین و هنرپیشه بریتانیایی، تسا کوتس، درحال آزمایش یک لباس عروس بود و تصمیم می‌گیرد با آن جلوی آینه عکس بگیرد؛ البته باید بگوییم شخص دیگری از پشت عکس‌ها را ثبت کرده تا بتواند از سه زاویه مختلف لباس را بررسی کند. بااین‌حال، پس‌از مشاهده عکس‌ها، آنچه مهم به‌نظر می‌رسید تغییر چهره و رنگ موهای تسا کوتس بود. این کمدین در حساب اینستاگرامش نوشت: به‌نظر می‌رسد شخص دیگری جای من در تصاویر است و من عکس را از او گرفته‌ام. اکنون دو مرجع تخصصی با پردازش عکس‌ها توسط کارشناسان متخصص به نتایج خوبی درباره این مشکل رسیدند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

وب‌سایت PetaPixel با کمک تیم AppleInsider اعلام کرد پردازشگر سیگنال تصاویر گوشی‌های آیفون پس‌از آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری iOS به‌خوبی کار نمی‌کند. درحقیقت، این گوشی‌های پرچمدار نمی‌توانند تمایزی بین چهره واقعی و انعکاس افراد قائل شوند؛ برهمین‌اساس، پردازشگر تصاویر سه فرد مختلف را در یک قاب تشخیص داده و اگر به عکس دقت کنیم مشاهده می‌کنیم زاویه دست تسا کوتس با آنچه در انعکاس تصویر او در آینه است تفاوت بسیاری دارد. درحال‌حاضر، اپل دراین‌باره هیچ‌گونه اظهارنظری نکرده، اما انتظار می‌رود به‌زودی با پیدا کردن مشکل بتواند بیانیه‌ای را منتشر کند؛ البته باید یادآور شد تا این مشکل فراگیر نباشد، غول فناوری کوپرتینو اقدامی برای رفع مشکل نمی‌کند.

مشکل دوربین ایفون

ازسوی‌دیگر، یک کارشناس گوشی‌های اپل اعلام کرد گوشی‌های آیفون بیشتر مانند یک کامپیوتر عمل می‌کنند تا یک دوربین؛ بنابراین، این دستگاه‌ها به‌سرعت عکس‌ها را می‌گیرند و به یک‌دیگر می‌چسبانند تا یک تصویر واحد ثبت شود. در ادامه، وی گفت اتفاقی که برای کمدین بریتانیایی رخ داده شاید یک در میلیون اتفاق بی‌افتد. به‌عبارتی‌دقیق‌تر، یعنی حتی می‌توان گفت مشکل نرم‌افزاری نیست و کوتس اگر در همان زاویه دوباره عکس بگیرد درصد احتمال خطای دوباره بسیار پایین است. باوجود‌این، تصویر منتشر شده با جلب توجه افشاگران توییتری و یوتیوبی باعث شده تا برخی از آن‌ها تصویر را بازسازی کرده و آن را آزمایش کنند.

اخبار مرتبط: