یک منبع خبری می‌گوید سری آیفون 17 به دیافراگم مکانیکی برای بهبود عکاسی پرتره مجهز خواهد شد.

براساس گزارش وب‌سایت The Information، اپل قصد دارد در سال آینده حداقل یک مدل از پرچمداران آیفون 17 را با دیافراگم مکانیکی عرضه کند.

سیستم مکانیکی به کاربران اجازه می‌دهد اندازه دیافراگم دوربین آیفون 17 را تنظیم کنند؛ به‌این‌معنی که اندازه گشودگی دریچه لنز دوربین بزرگ‌تر خواهد شد و نوری که ازطریق آن وارد کانون عدسی می‌شود به‌مراتب بیشتر می‌شود. تمام لنزهای دوربین موجود در آیفون‌ها دارای دیافراگم ثابت هستند، اما برخی گوشی‌های اندرویدی در طول سال‌ها، مانند سری Galaxy S9 سامسونگ، دیافراگم متغیر را ارائه داده‌اند.

با استفاده از سیستم مکانیکی، کاربران می‌توانند دیافراگم کوچک‌تر را به‌صورت دستی تنظیم کنند؛ این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا عکس‌هایی با اثر عمق میدان کم بگیرند! دریچه دیافراگم مکانیکی توجه روی سوژه را بیشتر و پس‌زمینه را تار از گذشته می‌کند. درحال‌حاضر، اپل این اثر را با حالت پرتره در آیفون‌ها ارائه می‌دهد، اما فرآیند آن به‌صورت مصنوعی انجام می‌شود و سازندگان آیفون می‌خواهند روند کار کاملا طبیعی باشد.

حالت پرتره آیفون گاهی اوقات در جداسازی سوژه‌ها از پس‌زمینه دچار مشکل می‌شود؛ اکنون، به‌نظر می‌رسد این مشکل با دیافراگم مکانیکی برطرف خواهد شد.

انتظار می‌رود اپل سری آیفون 17 را در سپتامبر 2025 عرضه کند و احتمالا دیافراگم مکانیکی تنها به مدل پرچمدار «آیفون 17 اولترا» محدود شود. البته، طی سال‌های گذشته اخبار ضدونقیضی درخصوص مدل اولترا شنیده می‌شد و به‌تازگی شایعاتی درباره آیفون 17 اسلیم به‌گوش می‌رسد. ازآنجایی‌که عرضه این دستگاه‌ها بیش از یک سال دیگر انجام می‌شود، احتمالا اخبار بیشتری راجع‌به ویژگی آیفون 17 دیافراگم مکانیکی خواهیم شنید.