به گزارش CNBC، اپل در حال بررسی برای ساخت برخی از آیپدهای خود در هند است زیرا این شرکت تلاش دارد تا وابستگی خود به چین را کاهش دهد. اپل درباره جابجایی خطوط تولید برخی از محصولات خود با مقامات هندی صحبت کرده است، اما موانعی وجود دارد که باید بر آن غلبه کرد، مانند بحث متخصص برای ساخت. در ادامه درباره تولید آیپد های اپل در هند بیشتر بخوانید.

هنوز هیچ برنامه مشخصی برای این جابجایی ایجاد نشده است، اما بحث‌ها همچنان ادامه دارد و اپل هم قصد دارد تا تولید خود را در کشورهای خارج از چین گسترش دهد. منابعی که با CNBC صحبت کردند هشدار دادند که هند فاقد استعدادهای بسیار ماهر و افراد متخصص درزمینهٔ ساخت دستگاه‌های بسیار پیچیده است. این موضوع می‌تواند برنامه اپل راکمی کُند کند.

انتقال بخشی از تولیدات به هندوستان برنامه‌ای است که اپل از سال 2017 به دنبال آن بوده است. این شرکت با تولید برخی از مدل‌های قدیمی‌تر آیفون مانند iPhone SE کارش را در این کشور شروع کرد و به‌آرامی سهم تولید آیفون را افزایش داد. عرضه مدل‌های آیفون 14 اولین باری بود که اپل از ظرفیت کشور هند برای تولید آیفون‌های پرچم‌دار استفاده کرد. در حال حاضر برخی از مدل‌های آیفون 14 در هند مونتاژ می‌شوند.

آیپد در اپل استور های هند

تأمین‌کننده اپل، یعنی شرکت فاکسکان نیز در هند سرمایه‌گذاری کرده است و گفته می‌شود اپل قصد دارد تا سال 2025 حدود 25 درصد از آیفون‌هایش را در هند تولید کند. دیگر تأمین کنندگان اپل مانند Wistron و Pegatron هم کار خود به هند گسترش داده‌اند تا به اپل کمک کنند تا در یک هدف بلندمدت تولیدات خود را به شکل قابل‌توجهی از چین خارج کند.

اپل مدتی است که به دلیل اتکای خود به چین موردانتقاد قرارگرفته است. انتقادی که در سال 2022 با افزایش تنش‌ها بین ایالات‌متحده و چین، مخصوصاً در حین قرنطینه مداوم COVID-19 در این کشور، به یک موضوع اصلی تبدیل‌شده است. در حال حاضر، مدل‌های تولید آیفون 14 پرو اپل به دلیل محدودیت‌های موجود در کارخانه‌های تولید فاکسکان در چین که منجر به شورش و اعتراض کارگران شد، با کمبود مواجه شده است.

در آبان ماه بود که اپل تأیید کرد به دلیل مشکلات موجود در تأسیسات فاکسکان در چین، عرضه آیفون 14 پرو و پرو مکس کمتر از حد انتظار خواهد بود. Foxconn مسئول تولید تقریباً 70 درصد از مدل‌های آیفون 14 پرو است. درنتیجه اپل ممکن است متحمل ضربه قابل‌توجهی به درآمد خود در فصل تعطیلات شود. همچنین انتظار نمی‌رود که روند ارسال محموله‌های این گوشی تا اوایل دی‌ماه به حالت عادی بازگردند.

درحالی‌که اپل سال‌هاست برای کاهش حضور خود در چین تلاش می‌کند، وال‌استریت ژورنال هفته گذشته اعلام کرد که برنامه‌های اپل برای انتقال تولید به کشورهای دیگر مانند هند و ویتنام سرعت گرفته است. اپل به تأمین‌کنندگان خود گفته است که برای مونتاژ آیفون‌ها در کشورهای دیگر به‌طور فعال‌تری برنامه‌ریزی کنند. نظر شما درباره تولید آیپد های اپل در هند چیست؟

خبر مرتبط: انتقال خط تولید اپل از چین به هند و ویتنام