اپل قرار است با عرضه به‌روزرسانی iOS 17.2 قابلیت نصب برنامه خارج از اپ استور را عرضه کند، البته این قابلیت فقط برای کاربران اروپایی در دسترس قرار می‌گیرد.

یکی از مشخصاتی که اپل با آن شناخته می‌شود، اکوسیستم بسته آن است. پیش از این اتحادیه اروپا این شرکت را مجبور به تعبیه درگاه تایپ سی به‌جای لایتنینگ کرده بود تا این اکوسیستم را باز کند. همچنین گزارش‌هایی مبنی‌بر اجازه نصب برنامه خارج از اپ استور شنیده می‌شد. اگرچه اپل علاقه‌ای به پذیرش درخواست اتحادیه اروپا به‌دلیل امکان نصب بدافزارها روی آیفون نداشت، اما به‌دلیل قدرت اتحادیه اروپا برای جلوگیری از عرضه آیفون در اروپا مجبور به عقب‌نشینی شد. اکنون با بررسی کدهای iOS 17.2 مشخص شده تا عرضه آن چیزی نمانده و در به‌روزرسانی بعدی این قابلیت افزوده می‌شود.

Installing apps outside of the App Store

یکی دیگر از دلائلی که اپل علاقه‌ای به شکستن انحصار اپ استور نداشت، ضرر مالی حاصل از کاهش درآمد اپ استور است. درحقیقت، توسعه‌دهندگان باید تا ۳۰ درصد از سود خود را تحت عنوان «Apple Tax» یا مالیات اپل به این شرکت بپردازند و خروج از اپ استور می‌تواند این بخش از درآمد را به توسعه‌دهندگان بازگرداند. البته برای رفع این مسئله، پیش از این گزارشی منتشر شده بود که نشان می‌داد این قابلیت فقط در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قابل استفاده است و اپل به کاربران دیگر کشورها اجازه نصب برنامه خارج از اپ استور را نمی‌دهد. این مسئله پس از بررسی کدهای iOS 17.2 تایید شده است، البته احتمالا راه‌هایی برای دور زدن این روش در آینده به‌وجود می‌آید تا کاربران ایرانی هم امکان دانلود و نصب را داشته باشند.

اپل حداکثر تا آخر اسفند ماه فرصت دارد تا قانون جدید اتحادیه اروپا برای دسترسی دانلود برنامه خارج از اپ استور را در دسترس کاربرانش قرار دهد، اما براساس اخبار و گزارش‌های قبلی به‌نظر می‌رسد کار اتحادیه اروپا با اپل تمام نشده و قدم بعدی شکستن انحصار iMessage و ورود اپل به دنیای پیام‌های RCS است که در گوشی‌های اندرویدی به‌عنوان جایگزین پیامک استفاده می‌شود.

نظر شما چیست؟ آیا از دانلود برنامه خارج از اپ استور استقبال می‌کنید؟ نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: