گفته می‌شود اپل در حال توسعه یک سرویس اشتراکی جدید برای هوش مصنوعی است. به‌نظر می‌رسد غول فناوری کوپرتینو قصد دارد برای دسترسی به ویژگی‌های برتر هوش مصنوعی، از کاربران هزینه دریافت کند.

اپل در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان، از سرویس هوش مصنوعی جدیدی به نام Apple Intelligence رونمایی کرد. به‌نظر می‌رسد این سرویس رایگان نخواهد ماند. براساس اعلام یک تحلیلگر برجسته، اپل این سرویس را به‌عنوان یک سرویس پولی به کاربران ارائه خواهد داد و ممکن است هزینه اشتراک ماهانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود. بااین‌حال، برای حداقل سه سال آینده، این سرویس به صورت رایگان برای عموم کاربران عرضه خواهد شد.

در اوایل این هفته گزارش شد که برخی از قابلیت‌های سرویس هوش مصنوعی اپل ممکن است ماهانه تا 20 دلار قیمت داشته باشد. درحالی‌که درحال‌حاضر قرار است ویژگی‌های هوش مصنوعی رایگان باشند، اپل ممکن است برنامه‌ای درنظر داشته باشد که به آن اجازه می‌دهد با ارائه اپل اینتلیجنس به‌عنوان یک سرویس اشتراکی درآمد بیشتری کسب کند.

اشتراک هوش مصنوعی اپل

اپل سرمایه و زمان قابل‌توجهی را صرف توسعه چندین مدل هوش مصنوعی مولد کرده و ممکن است درحال بررسی یک رویکرد مبتنی‌بر اشتراک برای بازگشت سرمایه اولیه خود باشد. گورمن ادعا می‌کند که اپل اینتلیجنس پولی احتمالا سه سال دیگر عرضه خواهد شد. وقتی مردم به یک محصول یا خدماتی عادت و از آن استفاده می‌کنند، احتمال اینکه برای ادامه استفاده، آن را به‌صورت اشتراکی خریداری کنند بیشتر می‌شود. بنابراین با گذشت زمان و آشنایی بیشتر کاربران با ویژگی‌های apple intelligence، تمایل آن‌ها برای پرداخت هزینه ماهانه و استفاده از تمام قابلیت‌های آن افزایش خواهد یافت.

درحال‌حاضر، هوش مصنوعی اپل به صورت رایگان برای همه در دسترس خواهد بود و کاربران نباید نگرانی خاصی درباره هزینه اشتراک داشته باشند. این شرکت ممکن است در آینده ویژگی‌های پیشرفته جدیدی را معرفی کند که می‌تواند بخشی از یک اشتراک باشد؛ در این صورت، برخی از جنبه‌های سرویس برای کاربران عادی همچنان رایگان باقی خواهد ماند.

سیری و ادغام ChatGPT اپل به عنوان ویژگی‌های پیشرفته‌ تلقی می‌شوند و این شرکت درحال صرف زمان کافی برای تکمیل آن‌ها پیش از عرضه رسمی است. اگرچه این ویژگی‌ها جذاب هستند، اما اپل نیاز دارد تا قبل از معرفی قابلیت‌های کاربردی‌تر و عملی‌تر، جایگاه محکمی در این حوزه کسب کند. این بدان معناست که شرکت حداقل سه سال فرصت دارد تا محصولی ایجاد کند که ارزش پرداخت هزینه اشتراک را داشته باشد، زیرا دریافت هزینه از کاربران برای ویژگی‌هایی که قبلاً به صورت رایگان استفاده می‌کرده‌اند، منصفانه نخواهد بود.

apple intelligence با انتشار iOS 18.1 در مهرماه برای همه کاربران قابل استفاده خواهد بود. درحال‌حاضر، تنها آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس از آن پشتیبانی می‌کنند. سری آینده آیفون 16 نیز شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی خواهد بود و باید دید که آیا این دستگاه‌ها ویژگی‌های اختصاصی اپل اینتلیجنس را ارائه خواهند کرد یا خیر.