اپل با معرفی مولد Apple Intelligence طیف وسیعی از قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را برپایه هوش مصنوعی برای پرچمداران آیفون، آیپد، مک و گجت‌های پوشیدنی معرفی کرد.

همان‌طورکه می‌دانید، تحولات عظیمی در صنعت هوش مصنوعی اتفاق می‌افتد که نحوه تعامل کاربران با دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی، تبلت و لپ‌تاپ را دست‌خوش تغییر می‌کند. در جنگ نفس‌گیر هوش مصنوعی، سامسونگ زودتر از کوپرتینویی‌ها مولد Galaxy AI را با ویژگی‌های کاربردی مانند ویرایش عکس، ترجمه مکالمه‌های تلفنی و دستیار چت رونمایی کرد که به‌مدت دو سال سرویس رایگان می‌دهد. اکنون، اپل برای جانماندن از غافله تمدن هوش مصنوعی، مولد Apple Intelligence را با انبوهی از قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری معرفی کرد تا عاشقان محصولات اپل پس‌از مدت‌ها تجربه فوق‌العاده‌ای از آیفون، آیپد و مک داشته باشند.

آغاز دنیای هوش مصنوعی مانند هریک از فناوری‌های دیگری که درگذشته شاهد رونمایی ازآن‌ها بودیم با جنجال و هیاهوی رسانه‌ای همراه بود. همچنین، طی دو سال‌گذشته، تحولات لحظه‌ای و عظیمی برای این تکنولوژی نوظهور و قدرت‌مند رقم می‌خورد که می‌تواند با سرنوشت ما انسان‌ها برای همیشه گره بخورد. هنگامی‌که صحبت از هوش مصنوعی‌ می‌‌شود کاربران ChatGPT یا Gemini را به‌یاد می‌آورند؛ مولد‌های هیجان‌انگیزی که برای پردازش اطلاعات نیازمند سرورهای قدرت‌مندی در فضای ابری هستند و نمی‌توان از آن‌ها برای گوشی به‌صورت آفلاین استفاده کرد.

با‌توجه‌به گفته‌های اپل، هوش مصنوعی Apple Intelligence به‌جای تولید تصویر و ویدئو پیشرفته، روی ویژگی‌های جذاب‌تر و گسترده‌تر تمرکز می‌کند؛ ازاین‌سو، با کمپانی OpenAI همکاری کرد تا بتواند پردازش‌های محلی و ابری را به‌همراه ربات هوش مصنوعی ChatGPT در پلتفرم iOS و سایر سیستم‌عامل‌های محبوب بهبود بخشد؛ اپل بخش فضای ابری را «Private Cloud» نامید. همچنین، درکنار بهبود نرم‌افزاری سیستم‌عامل و دوربین، هوش مصنوعی می‌تواند روی بهینه‌سازی مصرف انرژی و عملکرد سخت‌افزاری تاثیرگذار خواهد بود، به‌همین‌خاطر کاربران در نسل آینده گوشی‌های آیفون 16 و آیفون 15 پرو شاهد بهبود سرعت هستند.

apple ai

اپل می‌گوید برای ویرایش تصاویر از Photo Editing استفاده می‌کند که به‌کاربران اجازه می‌دهد تصاویر به‌صورت دلخواه بهبود بخشند؛ تنظیم نور، عمق و رزولوشن تصویر، حذف سوژه‌های ناخواسته از کادر ازجمله‌ مواردی به‌شمار می‌رود که مولد هوش مصنوعی Apple Intelligence کوپرتینویی‌ها قادر به‌انجام آن‌ها است! اگر علاقه‌مند به‌حوزه تکنولوژی باشید، احتمالا تشابه آن با Magic Eraser گوگل و Generative Edit سامسونگ توجه شما را جلب خواهد کرد؛ بااین‌‌حال، باید منتظر ورود آن به گوشی‌های آیفون باشیم تا ببینیم کدام‌یک قدرت عملکرد بیشتری را به‌نمایش می‌گذارد.

دستیار هوش مصنوعی Siri، از زمان معرفی iOS 5 در سال 2011 در گوشی‌های آیفون حضور دارد، اما هیچ‌گاه عملکرد موثری نداشت و غول کوپرتینو برنامه‌ای برای بهبود آن نداشت! باوجوداین، امروز، با معرفی سیستم‌عامل iOS 18 و مولد قدرت‌مند هوش مصنوعی Apple Intelligence، دستیار صوتی سیری بسیار پیشرفته‌تر عمل خواهد کرد و قابلیت اجرا و کنترل برنامه‌های مختلف دارد؛ همچنین، به‌کمک مدل‌های زبان بزرگ (LLMs)، سیری می‌تواند پاسخ پیام‌ها را با ارسال GIF به مخاطبان بدهد. ازطرف‌دیگر، سیری می‌تواند ایمیل‌ها را سازمان‌دهی یا حذف کند؛ همچنین این دستیار صوتی قابلیت خلاصه‌‌کردن جلسه‌های ویدئویی ضبط‌شده را به‌صورت متنی خواهد داشت.

هوش مصنوعی اپل

علاوه‌براین، هنگام معرفی Apple Intelligence گفته‌شد این مولد قابلیت تولید ایموجی شخصی‌سازی‌شده به‌واسطه Genmoji برای برپایه دستورات متنی خواهد داشت که ویژگی‌ کاملا جذاب برای بهبود تعامل کاربران با یک‌دیگر زمان چت کردن محسوب می‌شود. از دیگر قابلیت چشمگیر برای تعامل کاربران می‌توان به تولید پیام‌، خلاصه متن‌های طولانی و ایمیل‌‌ها اشاره کرد. به‌طورکلی، به‌نظر می‌رسد، کوپرتینویی‌ها با ارائه مولد هوش مصنوعی توانستند رقابت‌ جدی با سامسونگ، گوگل و سایر کمپانی‌های بزرگ حاضر در دنیای هوش مصنوعی آغاز کند.

با قابلیت نرم‌افزاری Xcode برای علاقه‌مندان به کدنویسی و توسعه نرم‌افزار دردسترس قرار می‌گیرد تا به‌واسطه‌آن بتوانند در کوتاه‌ترین زمان برای تسک‌های موردنظرشان کد‌های دقیق و بدون‌مشکل بنویسند. در ادامه، باید گفت Apple Intelligence صدها ویژگی نرم‌افزاری را پشتیبانی می‌کند که در به‌روزرسانی‌های آینده اپل منتشر خواهد شد؛ همچنین، کوپرتینویی‌ها برای کوتاه‌کردن زمان کنفرانس WWDC 2024 در روز نخستین بخش عظیمی از دستاوردهای مولدشان را معرفی نکردند.

هوش مصنوعی Apple Intelligence

کوپرتینویی‌ها اعلام کرد هوش مصنوعی Apple Intelligence از روش‌های مختلفی برای حفظ حریم شخصی و امنیتی کار می‌کند؛ اما برخی قابلیت‌ها نیازمند فضای ابری هستند و پردازش محلی آن‌ها روی دستگاه احتمالا امکان‌پذیر نیستند! بااین‌حال، مولد اپل توانایی شناسایی سخت‌افزار دستگاه برای پردازش روی فضای ابری یا محلی را خواهد داشت؛ بنابراین، حفظ حریم شخصی و اطلاعات کاربران به‌محدودیت‌های دستگاه کاربران ازنظر امنیتی دارد. افزون‌براین، هوش مصنوعی می‌تواند قدرت پردازشی و مصرف انرژی دستگاه‌های اپل مانند آیفون، آیپد، مک و گجت‌های پوشیدنی را بهبود بخشد.

ویژگی تولید تصویر تحت‌عنوان Image Playground وارد سیستم‌عامل iOS 18 خواهد شد و در برنامه‌های مختلف کاربرد اساسی دارد؛ اما یک اپلیکیشن اختصاصی با‌همین‌نام دردسترس قرار دارد! همچنین، به توسعه‌دهندگان اجازه داده شد به API اختصاصی دسترسی داشته باشند تا Image Playground را در دستگاه‌هایشان برای توسعه برنامه‌ها داشته باشند. ازطرف‌دیگر، هوش مصنوعی برای برنامه Photos ارائه خواهد شد که قابلیت تشخیص اشیا را خواهد داشت و شما می‌تواند براساس نام جست‌وجو کنید.

قابلیت Image Playground اپل

اپل اظهار کرد مولد هوش مصنوعی ChatGPT 4o تا اواخر سال 2024 میلادی برای سیستم‌عامل macOS و iOS به‌همراه iPadOS عرضه خواهد شد که برای بهبود عملکرد دستیار صوتی سیری استفاده خواهد شد. کوپرتینویی‌ها معتقد هستند این چت‌بات بهترین مولد برای شروع اضافه‌کردن ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد Siri هستند و احتمالا در آینده نزدیک مدل‌های هوش مصنوعی دیگری به‌آن اضاضه می‌شود تا قدرت پاسخ‌گویی و قابلیت‌هایش در تولید محتوا افزایش پیدا کند.

درنهایت، Apple Intelligence با تراشه A17 Pro و A18 Pro قابلیت سازگاری برای پردازش محلی دارد؛ ازاین‌سو، سری آیفون 15 پرو و سری آیفون 16 می‌توانند به‌دلیل برخورداری از موتور عصبی هوش مصنوعی مقادیر زیادی از پارامترهای LLM و NLP را پشتیبانی کند که عاملی بسیار موثر برای تجزیه‌وتحلیل و تولید تصاویر یا ویدئو‌ها خواهد بود. ازطرف‌دیگر، دستگاه‌های آیپد و مکی که از تراشه سیلیکونی M1 برخوردار هستند به‌راحتی با مولد Apple Intelligence سازگاری خواهند داشت؛ این‌خبر خوبی برای کاربران دستگاه‌های قدیمی‌تر به‌شمار می‌رود، چراکه نیازی به‌خرید محصولات جدیدتر نخواهند داشت.