براساس گزارش‌های منتشر شده، به‌نظر می‌رسد اپل در ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید خود در سیستم‌عامل iOS ۱۸، محدودیت دسترسی بیشتری نسبت به سامسونگ خواهد داشت.

طبق‌گزارش بلومبرگ، اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان از هوش مصنوعی جدیدش به‌نام «Apple Intelligence» رونمایی خواهد کرد. این سیستم هوش مصنوعی قرار است در تمام دستگاه‌های اکوسیستم اپل کار کند، اما به‌نظر می‌رسد برخلاف سامسونگ، اپل قصد ندارد این‌قابلیت‌ها را به‌طور گسترده برای کاربران گوشی‌های هوشمندش دردسترس قرار دهد و این به معنای محدودیت دسترسی به هوش مصنوعی اپل است.

هنوز مشخص نیست محدودیت دسترسی به «Apple Intelligence» به‌چه‌ صورت خواهد بود. اما گزارش‌هایی وجود دارد که این‌قابلیت‌ها ممکن است تنها برای مدل‌های جدید آیفون، مثل آیفون ۱۵ یا حتی ۱۶ و بالاتر، درنظر گرفته شده باشد. این‌یعنی کاربرانی که مدل‌های قدیمی‌تر آیفون را دارند، از این امکانات محروم خواهند ماند. رویکرد اپل درمقایسه با سامسونگ که قابلیت‌های هوش مصنوعی‌اش را برای طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند گلکسی مدل‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ دردسترس قرارداده، محدودکننده‌تر به‌نظر می‌رسد. بانزدیک شدن به‌زمان‌برگزاری WWDC، علاقه‌مندان منتظر جزئیات بیشتر در مورد «Apple Intelligence» به‌خصوص نحوه‌ دسترسی و سازگاری آن با دستگاه‌های مختلف اپل هستند.

یعنی کاربرانی که از آیفون‌های عرضه شده قبل از سال ۲۰۲۳ استفاده می‌کنند، از امکانات «Apple Intelligence» بی‌بهره خواهند ماند. برای درک بهتر این‌موضوع، به‌رویکرد متفاوت سامسونگ در ارائه هوش مصنوعی‌اش باعنوان «Galaxy AI» توجه‌ کنید. سامسونگ تقریباً کل قابلیت‌های «Galaxy AI» را برای گوشی‌های پرچمدارش که در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ عرضه شده‌اند، در دسترس قرار داده است، درحالی‌که این‌قابلیت‌ها در ابتدا تنها روی سری گلکسی اس‌۲۴ ارائه شده بود.

Apple Intelligence

همچنین، به‌نظرمی‌رسد تمرکز اصلی «Apple Intelligence» برروی قابلیت‌های مرتبط با بهره‌وری مانند مدیریت کارها باشد و شاید خبری از ویژگی‌های سرگرم‌کننده‌ای مثل والپیپرهای پویا (generative wallpapers) که در گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ یافت می‌شود، نباشد. بااین‌حال، شباهت‌هایی نیز بین این دو سیستم هوش مصنوعی وجود دارد. هردو «Apple Intelligence» و «Galaxy AI» امکاناتی نظیر خلاصه‌سازی متن و پیشنهاد پاسخ برای ایمیل‌ها را ارائه می‌دهند.

فراتر از محدودیت دسترسی، شباهت‌هایی نیز بین «Apple Intelligence» و «Galaxy AI» سامسونگ وجود دارد. هردو سیستم ممکن است قابلیت‌هایی مانند تبدیل متن ضبط‌شده به‌نوشته (voice recording transcriptions) را ارائه‌دهند. همچنین، طبق‌گزارش‌ها، اپل درنظردارد یک چت‌بات مشابه ChatGPT راه‌اندازی کند و دستیار صوتی «سیری» را به‌روزرسانی کند تا کنترل بیشتری بر روی برنامه‌های کاربردی داشته باشد. انتظار می‌رود این‌ قابلیت‌ها به‌صورت رسمی در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، پس از انتشار نسخه‌ آزمایشی در هفته‌آینده، همراه با سیستم‌عامل iOS ۱۸ برای آیفون و آیپد معرفی شوند.

درحالی‌که اپل خود را برای ورود جدی به عرصه هوش مصنوعی آماده می‌کند، سامسونگ نیز مشغول افزایش دسترسی به «Galaxy AI» است. این شرکت قصد دارد با به‌روزرسانی جدید «One UI Watch، Galaxy AI» را به ساعت‌های هوشمند موجود و ساعت‌های هوشمند جدیدی که ماه آینده معرفی خواهند شد، بیاورد. همچنین، سامسونگ برخی از قابلیت‌های «Galaxy AI» مانند «ترجمه زنده» (Live Translate) را برای برنامه‌های کاربردی سایر شرکت‌ها نیز در دسترس قرار خواهد داد.

اخبار مرتبط: