هفته گذشته، در طی مراسم WWDC 2024، شاهد رونمایی از ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل بودیم که با نام Apple Intelligence شناخته می‌شوند. حال به نظر می‌رسد این قابلیت‌ها با تاخیر مواجه شده و به این زودی‌ها به طور کامل در دسترس نخواهند بود.

ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل با سیستم عامل iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia همگام شده و بر روی دستگاه‌های آیفون، آیپد و مک در دسترس قرار خواهند گرفت. حال مارک گرمن از نشریه بلومبرگ عنوان کرده است که عرضه این قابلیت‌ها روندی بسیار کند خواهد داشت و به تدریج عرضه خواهد شد. به همین دلیل، تا سال 2025 نمی‌توان به صورت کامل از آنان استفاده کرد.

به گزارش گرمن، اپل ویژگی‌های هوش مصنوعی خود یا همان Apple Intelligence را برای عرضه در چندین فاز مختلف برنامه ریزی کرده که آن نیز قرار است چندین و چند ماه به طول بی‌انجامد. این غول آمریکایی از این طریق می‌خواهد از مشکلاتی که سایر شرکت‌ها در زمینه هوش مصنوعی داشتند، دوری کند. برخی قابلیت‌های پایه که در مراسم WWDC 2024 معرفی شدند با عرضه آیفون‌های جدید در ماه سپتامبر در دسترس خواهند بود اما عرضه کلی آنان برنامه‌ریزی شده بوده و زمان مشخصی نیز برایش تعیین نشده است.

عرضه هوش مصنوعی اپل

یکی از مزایای به تاخیر انداختن و عرضه تدریجی ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل، مدارا با کارکنان است زیرا اگر قرار بود تمامی آنان یکجا عرضه شوند، فشار بسیار زیادی بر کارمندان این شرکت وارد می‌شد. در حال حاضر، اپل هوش مصنوعی خود را فقط با زبان انگلیسی آمریکایی تعلیم داده و اضافه کردن زبان‌های دیگر به آن پروسه‌ای طولانی خواهد بود که ممکن است چندین سال طول بکشد. علاوه بر آن، این شرکت بخش کلاود خود را نیز تقویت خواهد کرد تا سرورهای قدرتمندتری بسازد که زیربار فشار کاربران از دسترس خارج نشوند.

یکی از قابلیت‌های بسیار مهم که با تاخیر روبرو شده است، ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سیری خواهد بود که دل همه را در مراسم WWDC 2024 ربود و بیشترین توجه و تشویق را از آن خود کرد. ادغام با ChatGPT نیز تا سال 2025 تاخیر خورده و به همین دلیل فعلاً شاهد این قابلیت شگفت‌انگیز نخواهیم بود. قابل ذکر است که نسخه پایه ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل که قرار است عرضه شود، شامل قابلیت‌های اولویت بخشیدن به نوتیفیکیشن‌ها، خلاصه کردن صفحات وب، ابزارهای نوشتار، تولید عکس و ایموجی‌های شخصی‌سازی شده مختص فرد خواهند بود.

در نهایت، برای قابلیت‌های تکمیلی باید منتظر سال آینده بمانیم. گرمن عنوان کرد که ویژگی‌هایی چون تغییرات برنامه Mail، توانایی ویرایش ویدئوهای سه‌بعدی و… نیز جزو ویژگی‌هایی خواهد بود که برای سال آینده برنامه ریزی شده و در نسخه پایه در دسترس نخواهند بود.