امروز با عرضه سومین نسخه بتای سیستم عامل‌های جدید اپل، از ابزار جدید Apple Intelligence در اپلیکیشن Photos رونمایی شد که ویرایش تصاویر را متحول می‌کند.

هوش مصنوعی اپل که با نام Apple Intelligence شناخته می‌شود، در مراسم WWDC امسال و در ماه ژوئن معرفی شد. تاریخ عرضه دقیق این هوش مصنوعی متاسفانه مشخص نیست اما برخی قابلیت‌های مبتنی بر آن، در نسل جدید آیفون‌ها، آیپدها و مک‌های شرکت اپل لحاظ خواهند شد. در حال حاضر نیز این غول آمریکایی چندین نسخه بتا از سیستم عامل جدید خود منتشر کرده که در هر کدام، قابلیت جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی یافت می‌شود. در سومین بتای سیستم عامل‌های iOS و iPadOS 18.1 و macOS 15.1 Sequoia ابزار جدید Apple Intelligence در اپلیکیشن Photos که Clean Up نام دارد، رویت شد. این قابلیت برای مقابله با ویژگی Magic Eraser در گوشی‌های گوگل و Object Eraser در گوشی‌های سامسونگ به میدان آمده است.

قبل از توصیف ویژگی‌های ابزار Clean Up، باید بگوییم نسخه بتای سیستم عامل‌های جدید اپل متاسفانه پایداری کافی ندارند و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که آنان را بر روی گوشی اصلی خود دانلود و نصب کنید زیرا ممکن است با باگ‌ها و مشکلات متعددی مواجه شوید. قابل ذکر است که این قابلیت جدید نیز فقط بر روی دستگاه‌هایی در دسترس است که از هوش مصنوعی اپل پشتیبانی می‌کنند. این دستگاه‌ها شامل آیفون 15 پرو، آیفون 15 پرو مکس و آیپد و مک‌هایی می‌شود که از تراشه سری M استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی اپل

ابزار جدید Apple Intelligence یا همان Clean Up اجازه می‌دهد اشیا یا حتی افرادی که به نوعی مزاحم هستند را از تصاویر خود، به راحتی و بدون افت کیفیت حذف کنید. علاوه‌بر این، می‌توان از این ابزار برای رفع لکه‌های مختلف تصویر یا حتی پیکسلی کردن چهره افراد و مخفی کردن هویت‌شان استفاده کنید. ویژگی جدید می‌تواند به‌صورت خودکار، چیزهای اضافه در تصویر را تشخیص و حذف کند. البته اگر تمایلی به این نداشتید، خودتان نیز می‌توانید به کمک این قابلیت هر بخشی از تصویر را که بخواهید، پاک کنید. علاوه بر آن، می‌توانید بر روی عکس‌ها زوم کنید و کوچک‌ترین جزئیات آن را تمیز و درست کنید! در نهایت می‌توانید به کمک Clean Up سایه‌ها و انعکاس‌های آزاردهنده در تصویر را هم از بین ببرید.

برای دسترس به این ابزار جدید، باید وارد اپلیکیشن Photos و بخش ویرایش تصویر شوید. ظاهر آن به شکل یک پاک‌کن بوده و در نوار ابزار پایین صفحه قرار گرفته است. تصاویری که با این ابزار ویرایش کنید، برچسب Modified with Clean Up خورده و در داده‌های EXIF نیز ذخیره می‌شوند. جالب است بدانید که ابزار جدید را می‌توانید بر روی همه عکس‌ها، حتی اگر با گوشی دیگری گرفته شده باشند، استفاده کنید.

ابزار Clean Up بدون ایراد هم نبوده و باگ‌ها و مشکلاتی نیز دارد. با توجه به این که با نسخه بتای سیستم عامل اپل روبرو هستیم، چنین چیزی طبیعی بوده و به طور قطع، زمانی که این قابلیت به صورت عمومی منتشر شود، این مشکلات را نخواهد داشت. پس بهتر است کاربران منتظر تجربه آن بر روی سیستم عامل iOS 18.1 بمانند تا بهترین تجربه را از این ابزار داشته باشند.