طبق‌گزارش‌ها اپل در پاییز امسال از ادغام چت‌بات هوش مصنوعی جمینای گوگل در سیستم‌عامل‌هایش رونمایی خواهد کرد.

ماه گذشته اپل از همکاری با OpenAI برای ادغام چت‌بات چت‌جی‌پی‌تی با iOS 18 و macOS Sequoia خبر داد. بااین‌حال، این شرکت پیش‌تر تأیید کرده بود که برنامه‌هایی برای افزودن پشتیبانی از چت‌بات‌های بیشتر در آینده دارد حال، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که توافق احتمالی با گوگل برای ارائه چت‌بات پیشرفته‌ی Gemini روی دستگاه‌های اپل ممکن است زودتر از پیش‌بینی‌ها نهایی شود.

در راستای ادغام جمینی در سیستم‌عامل‌های اپل این شرکت درحال مذاکره با دو شرکت پیشرو در حوزه‌ هوش مصنوعی، گوگل و Anthropic، است. گورمن پیش‌بینی می‌کند که این مذاکرات تا پاییز سال جاری نهایی شده و منجربه همکاری رسمی اپل با گوگل شود. این تاریخ مصادف با زمان عرضه‌ عمومی Apple Intelligence «هوشمند اپل»، دستیار هوش مصنوعی اختصاصی این شرکت است.

«هوشمند اپل» که در سیستم‌عامل‌های iOS 18 و macOS سونوما ادغام شده، از مدل‌های زبان اختصاصی اپل، چه به‌صورت برخط و چه بر روی دستگاه، برای پاسخگویی به سوالات، بررسی و خلاصه‌سازی متون، و تولید تصاویر بهره می‌برد. بااین‌حال، در صورت عدم توانایی «هوشمند اپل» در پاسخگویی به یک سوال خاص، این دستیار از کاربر اجازه می‌گیرد تا آن سوال را از طریق چت‌بات قدرتمند «ChatGPT» پیگیری کند.

Gemini

شایان‌ذکراست پیش از رونمایی رسمی از «هوشمند اپل»، گزارش‌های متعددی حاکی از مذاکرات اپل با گوگل برای ادغام چت‌بات پیشرفته‌ «جمینای» در iOS 18 و macOS Sequoia بود. باوجوداین، در جریان کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) 2024، تنها از ادغام چت‌بات «ChatGPT» شرکت OpenAI سخن به میان آمد. گزارش اخیر خبرگزاری بلومبرگ، مؤید عزم جدی اپل برای ارائه‌ «جمینای» بر روی دستگاه‌هایش در آینده‌ای نزدیک است.

شرکت Meta نیز برای عقد تفاهم‌نامه و ادغام چت‌بات اختصاصی خود با «هوشمند اپل» تلاش‌هایی صورت داد. با این حال، طبق گزارشات، اپل این پیشنهاد را رد کرده است. یکی از دلایل احتمالی این امر، مغایرت رویکردهای دو شرکت در حوزه حریم خصوصی کاربران است.

«هوشمند اپل» که قرار است به عنوان بخشی از به‌روزرسانی‌های پاییزه سیستم‌عامل‌های iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia عرضه شود، در فاز اولیه تنها به زبان انگلیسی آمریکایی و برای کاربران آیفون 15 پرو، و همچنین مدل‌های آیپد و مک مجهز به تراشه M1 یا بالاتر دردسترس خواهدبود. این شرکت اعلام کرده است که پشتیبانی از زبان‌های بیشتر به مرور زمان به این دستیار صوتی افزوده خواهد شد.