امروز تولد 48 سالگی کمپانی اپل است که پیش‌از توسعه گوشی‌های پرچمدار آیفون، به‌صورت تخصصی کامپیوترهای شخصی را تولید می‌کرد و شروع آن با نسخه Apple-1 بود.

داستان پایگذاری اپل یکی از جذاب‌ترین‌ها در دنیای تکنولوژی به‌شمار می‌رود، چراکه سفر این کمپانی 3 تریلیون دلاری در خانه پدری استیو جابز در کریست درایو در لوس آلتوس، کالیفرنیا شروع شد که با سرمایه‌گذاری بسیار اندک و مهارت‌های دو دانشجوی تازه‌کار نهادینه‌ شد. اکنون اپل تولد 48 سالگی را جشن می‌گیرد، زیرا با معرفی برترین محصولات مانند آیفون، آیپد، مک‌بوک، مک استودیو، ایرپاد و عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو توانست به‌صورت ویژه‌ای دنیای فناوری را دگرگون کند و به‌ثروت‌مندترین کمپانی جهان تبدیل شود؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری ازاین خبر می‌پردازیم و مسیر رشد غول کوپرتینو را به‌شما نشان خواهیم داد.

همان‌طورکه می‌دانید، یکم آوریل سال 1976 دو مهندس تازه‌کار به‌نام‌های اسیتو جابز و استیو وزنیاک تلاش‌های بسیاری را برای پایه‌گذاری کمپانی اپل انجام داد و پس‌از مدت‌زمان بسیار کوتاهی توانستند با معرفی کامپیوتر شخصی Apple-1 به‌‌اولین موفقیت بزرگ‌شان دست‌ پیدا کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد 50 دستگاه ازاین رایانه خانگی در بازار ایالات متحده آمریکا فروخته شد و توانست درس‌های زیادی را به‌مدیران اپل بدهد تا برای نسل‌های آینده قابلیت‌های بیشتری را به‌ کامپیوترهایشان اضافه کنند. همچنین، کامپیوترهای Apple-1 تنها در فروشگاه‌های ByteShop عرضه شدند که توسط پل ترل در سال 1975 افتتاح شدند؛ درحقیقت، اپل می‌خواست مادربردها و کیت‌هایی را بفروشد که مهندسان برای اسمبل‌کردن ازآن‌ها استفاده می‌کنند.

انواع محصولات اپل

بااین‌حال، پل ترل می‌خواست تنها دستگاه‌های مونتاژشده را به‌صورت مستقل در فروشگاه‌هایش به‌فروش برساند؛ بنابراین، استیو جابز و شریکش مجبور شدند مدل تجاری کمپانی اپل را تغییر دهند تا اجازه فروش محصولات‌شان را در ByteShop داشته باشند. البته باید خاطرنشان کنیم تمامی این‌ اتفاقات تنها شروعی برای اپل و دردست‌گرفتن نبض بازار بود، اما در نیمه‌راه با موفقیت‌ها و شکست‌های بسیار زیادی روبه‌رو شدند که حتی در یک برهه‌زمانی کوتاه غول کوپرتینو را به‌ورطه ورشکستگی کشاند، اما با حمایت‌های سرمایه‌گذاران دوباره توانست به‌بازار بازگردد.

پس‌از گذشت چندین سال، اپل توانست پله‌های ترقی را با سرعت بسیار زیادی طی کند و محصولات انقلابی را معرفی و روانه بازار کند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آیپاد یا مک‌بوک اشاره کرد! اما معرفی گوشی‌های آیفون در سال 2007 توانست تیر خلاص را به‌ بازار جهانی وارد کند، چراکه به‌عنوان برترین و پرفروش‌ترین گوشی پرچمدار جهان را طی 17 سال گذشته یدک می‌کشد که علاقه‌مندان و عاشقان بسیار زیادی دارد. درآمدهای اپل در سه‌ماهه‌اول سال 2024 میلادی به‌ 119.6 میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده موفقیت‌های مداوم و همیشگی این کمپانی آمریکایی به‌شمار می‌رود که با میراث استیو جابز به‌عنوان ثروت‌مندترین مجموعه فناوری شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط: