گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی آمریکایی اپل باوجود درآمد 383 میلیارد دلاری در سال 2023 میلادی با یک رکود بزرگ و بی‌سابقه در قرن ۲۱ با فروش محصولاتش دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند، اما رقبای آن مانند انویدیا، آمازون و چندین شرکت فناوری دیگری رشد چشمگیری داشتند.

براساس آخرین گزارش‌ها از حوزه فناوری، چندی‌پیش، اپل گزارش مالی سال 2023 را به‌صورت رسمی منتشر کرد که نشان می‌دهد این غول فناوری با ارزش 3 تریلیون دلار ارزشمندترین کمپانی جهان محسوب می‌شود؛ باوجوداین، نباید تصویر کنیم کوپرتینویی‌ها موفق‌آمیزترین عملکرد را در سال‌جاری به‌دست آورند، زیرا سایر رقبای با اختلاف بسیار زیادی از اپل بهتر عملکرد کردند. به‌عبارتی‌دقیق‌تر، کارشناسان با بررسی گزارش مالی اپل بدین نتیجه رسیدند این کمپانی کاهش درآمد و رکودی طولانی‌مدت را در 12 ماه گذشته ثبت کرده که در قرن ۲۱ بی‌سابقه بوده و احتمالا چالش‌های زیادی برای سال آینده وجود داشته باشد.

رکود بی‌سابقه فروش اپل در قرن ۲۱

درمقام مقایسه عملکرد، سهام تایتان‌‌ها در کوپرتینو حدود 49 درصد افزایش داشت، اما نشریه معتبر CNBC گزارش کرد اپل فوق‌العاده ضعیف عمل کرد که نگرانی‌های فزاینده‌ای را برای سال آینده به‌همراه خواهد داشت. ازسوی‌دیگر، این مرجع خبری با اشتراک‌گذاری افزایش سهام سایر رقبای مستقیم و غیرمستقیم اپل اظهار کرد کمپانی NVIDIA با سه برابر افزایش سهام در سال‌جاری در صدر لیست قرار دارد، سپس متا با تقریبا 200 درصد افزایش سهام به ارزش خوبی در بازار بورس جهانی رسید. همچنین، آمازون، آلفابت و مایکروسافت به‌ترتیب با 83 درصد، 59 درصد و 57 درصد افزایش سهام توانست رکورد قابل‌توجهی نسبت‌به اپل به‌جای بگذارند؛ این‌موضوع درحالی رخ داد که اپل با درآمد 383 میلیارد دلاری و سود خالص 97 میلیاردی در سال 2023 روبه‌رو شد.

علاوه‌براین، آمار و ارقام نشان می‌دهد اپل از کاهش رونق اقتصادی در جهان رنج می‌برد و فروش محصولات سخت‌افزاری مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت، کامپیوترهای شخصی و سایر لوازم جانبی این کمپانی درمقایسه‌با سا‌ل‌های گذشته کاهش یافته است. به‌عنوان‌مثال، در سال 2023 میلادی، فروش تبلت‌های آیپد 28.3 میلیارد دلار را تجربه کرد که نسبت‌به سال گذشته 3.4 درصد کاهش داشت؛ همچنین، علی‌رغم معرفی پردازنده‌های سری M برای این تبلت‌ها که عملکردی فوق‌العاده چشمگیر و عمر طولانی‌تر باتری را به‌ارمغان می‌آورد، کارساز نبود و مصرف‌کنندگان علاقه‌ای به خرید آن نشان نداند.

ازسوی‌دیگر، وضعیت فروش کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های مک با بحران شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کند که خارج شدن از نیاز به‌تفکر بیشتری برای اپل دارد. آمار و ارقام دراین‌خصوص می‌گوید خانواده در سال 2023 میلادی با 27 درصد کاهش تنها 10.2 میلیارد دلار فروش داشت که درمقایسه‌با سال‌های گذشته کاهش و رکودی بی‌سابقه را در فروش به اپل تحمیل می‌کند. بااین‌حال، برخلاف فروش اسفناک دستگاه‌‌های یادشده، اپل می‌خواهد برای افزایش سهام روی فروش بالای آیفون‌ها در سه‌ماهه تعطیلات تکیه کند، چراکه بسیاری از کاربران جوان و نوجوان در این بازه‌زمانی روی به خرید گوشی‌های آيفون به‌خصوص ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس خواهند کرد.

فروش اپل در مقایسه با رقبا کاهش می یابد

برای آگاهی بیشتر باید اشاره کنیم آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس از ارتقا سخت‌افزاری و زبان طراحی چشمگیری درمقایسه‌با نسل گذشته برخوردار است که میلیون‌ها کاربر را جذب خرید می‌کند. همچنین، آمار نشان می‌دهد سری آیفون ۱۵ به‌جز نسخه پلاس در رده پنج گوشی برتر بازار چین قرار دارند که نشان می‌دهد محدودیت‌ها و بازگشت پیروزمندانه هواوی با سری میت 60 نتوانسته کاربران را متقاعد به خرید محصولات چینی کند؛ البته این گزارش تنها برای ماه اکتبر بود و باید برای ما‌ه‌های نوامبر و دسامبر مدت‌زمان بیشتری را صبور باشیم.

باوجود رکود بی‌سابقه اپل در چندین بخش از فروش محصولات سخت‌افزاری در قرن ۲۱، به‌نظر می‌رسد خدمات اپل عملکرد فوق‌العاده بالایی را درکنار گوشی‌های هوشمند سری آیفون ۱۵ داشته که باعث افزایش درآمدهای اپل در سال 2023 شد. درحال‌حاضر، گروه بزرگی از تحلیلگران اقتصادی براین‌باورند این بخش به‌تنهایی 1.5 تا 1.6 تریلیون دلار در سال 2024 ارزش خواهد داشت که به‌همراه سایر بخش‌های غول کوپرتینو جمعا به 4 تریلیون دلار خواهد رسید. همچنین، کارشناسان می‌گویند عرضه عینک واقعیت ترکیبی ویژن پرو با قیمت پایه 3499 دلار می‌تواند به‌عنوان کالایی لوکس باعث افزایش درآمد در سال آینده شود.

اخبار مرتبط: