شایعات جدید نشان می‌دهد اپل یک دستگاه مک مینی با تراشه M3 را مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهد تا از عملکرد آن قبل از عرضه در مهرماه مطمئن شود.

همان‌طور که می‌دانید کمپانی اپل قبل از هر محصولی باید صدها بار آن را مورد آزمایش‌های مختلف قرار دهد تا از عملکرد بالا و پایداری آن مطمئن شود. طبق گزارش‌های جدید، اپل تست‌های تراشه M3 را در مک‌ها باسرعت بیشتری انجام می‌دهد تا برای عرضه احتمالی در مهرماه سال‌جاری آماده شود. همچنین خبرگزاری بلومبرگ‌ می‌گوید اپل یک دستگاه مک مینی با تراشه M3 به شماره مدل «Mac15،۱۲» آزمایش می‌کند.

مارک گورمن، خبرنگار و تحلیل‌گر نشریه بلومبرگ، در آخرین نسخه از خبرنامه هفتگی «Power On» عنوان کرد دستگاه یادشده مجهز به تراشه M3 از پردازنده هشت هسته‌ای به‌همراه پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای بهره می‌برد که برای عملکرد یکپارچه و سریع از حافظه رم ۲۴ گیگابایتی در این مک استفاده می‌شود. به گفته گورمن، پیکربندی تراشه M3 به‌صورت ۴+۴ خواهد بود که نیمی از ‌آن‌ها عملکرد بالا و نیمی دیگر از بهره‌وری انرژی بسیار خوبی برخوردار هستند.

درحال‌حاضر، ما شاهد چنین پیکربندی درنسخه M۲ مک مینی هستیم و این موضوع نشان می‌دهد اپل برنامه‌ای برای تغییر پیکربندی تراشه‌ها ندارد. گزارش‌های منبع‌ خبری مذکور بیان می‌کند که نسخه‌ درحال آزمایش مدل پایه محسوب می‌شود، بنابراین می‌توان گفت نسل جدید مک مینی با تراشه M3 رشد سه برابری در افزایش میزان حافظه رم دستگاه داشته است؛ نسخه‌ پایه نسل قبل از ۸ گیگابایت حافظه رم برخوردار بود.

M3 chip

طبق پیکربندی تراشه‌ها، تعداد هسته‌های نسخه‌های استاندارد تراشه M3 با تراشه M2 تفاوتی ندارد، اما به‌نظر می‌رسد مدل پرو این تراشه با تغییراتی روبه‌رو می‌شود و تقویت خواهد شد تا پاسخ‌گوی کاربران حرفه‌ای باشد. شایعات تایید می‌کنند M3 پرو از پردازنده اصلی ۱۲ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۸ هسته‌ای بهره‌مند می‌شود، درحالی‌که تعداد هسته‌های تراشه M2 پرو به‌ترتیب ۱۰ و ۱۶ هسته بود.

براساس گفته‌های مارک گورمن، شش دستگاه مک جدید با تراشه M3 معرفی می‌شوند که نام و اسم رمز آن‌ها به شرح زیر خواهد بود:

  • مک بوک ایر 13 اینچی M3 (اسم رمز Mac 15،1 و J513/J613)
  • مک بوک ایر 15 اینچی M3 (اسم رمز مک 15،2 و J515/J615)
  • مک بوک پرو 13 اینچی M3 (اسم رمز مک 15،3 و J504)
  • M3 iMac (اسم رمز Mac 15،4، Mac 15،5، J433 و J434)
  • مک بوک پروهای 14 و 16 اینچی M3 Pro و M3 Max (اسم رمز Mac 15،7، Mac 15،8، J514 و J516)
  • M3 Mac مینی (اسم رمز Mac 15،12)

درانتها یادآوری می‌شود کمپانی اپل اعلام کرد که تراشه‌های M3 برپایه معماری ۳ نانومتری ساخته می‌شود که منجر به کاهش فاصله بین ترانزیستور‌ها روی تراشه می‌شود؛ هرچه فاصله‌ کمتر باشد عملکرد و کارایی دستگاه بیشتر می‌شود.

انتظار می‌رود تراشه M3 با استفاده از فرآیند ساخت 3 نانومتری جدید تولید شود که باعث کاهش فاصله بین ترانزیستورها بر روی تراشه می‌شود. هرچه فاصله کمتر باشد، عملکرد و کارایی بهتری دارد.

اخبار مرتبط:‌ پاییز امسال اولین مک‌ها با تراشه M3 عرضه می‌شوند