اپل رسما رویداد آیفون 16 را برای دوشنبه، 9 سپتامبر تأیید کرد؛ همچنین، رویداد «It’s Glowtime» با یک دعوت‌نامه مطبوعاتی و انیمیشن جذاب همراه بود. درحالی‌که برخی دعوت‌نامه‌ها معنای مخفی دارند، رویداد اپل و دعوت‌نامه آن‌ها به‌وضوح به تمرکز روی هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن اشاره می‌کند.

مدل‌های آیفون 16 در رویداد سپتامبر سنت را می‌شکنند؛ به‌این‌معنی که انتظار می‌رود سری آیفون 16 اپل شامل چهار مدل مختلف باشد:

  • آیفون 16
  • آیفون 16 پلاس
  • آیفون 16 پرو
  • آیفون 16 پرو مکس
آیفون 16

اگرچه این ترکیب مدل‌ها در سال‌های اخیر به یک هنجار تبدیل شده است، یک تغییر بزرگ با آیفون 16 در راه است که مربوط به تراشه آن می‌شود. در معرفی مدل‌های آیفون، اپل یک تراشه کاملا جدید را در گوشی‌های سطح پرو خود قرار داده است، اما مدل‌های ارزان‌قیمت پایه و پلاس به‌تراشه‌های بهبودیافته نسل پیشین مجهز می‌شدند، اما این‌موضوع احتمالا برای سال جدید دست‌خوش تغییر می‌شود.

در عوض، مدل پایه و پلاس تراشه سطح پرو سال قبل را دریافت کرده‌اند. اساسا اپل تراشه پرو یک سال قدیمی‌تر را به مدل‌های مقرون به‌صرفه‌تر خود می‌دهد. اما امسال این روند تغییر می‌کند و انتظار می‌رود که کل سری آیفون 16 تراشه‌های کلاس A18 را دریافت کنند.

انتظار می‌رود که تراشه A18 اپل شامل یک موتور عصبی (Neural Engine) می‌شود که به‌صورت قابل‌توجهی بهبودیافته خواهد بود. همچنین، به‌نظر می‌رسد انیمیشن و دعوت‌نامه رویداد It’s Glowtime تأیید می‌کند که اپل در ارائه 9 سپتامبر به‌شدت روی هوش مصنوعی تمرکز خواهد کرد.

اشاره به «Glowtime» به وضوح یک بازی با کلمه «Showtime» است و انیمیشن نشان‌دهنده رنگ‌های درخشان زیبای سیری جدید با Apple Intelligence است. رابط کاربری جدید سیری با هوش مصنوعی اپل شامل یک درخشش نرم و رنگارنگ در اطراف حاشیه‌های آیفون است؛ مگر اینکه آیفون 15 پرو یا پرو مکس داشته باشید؛ درغیراین‌صورت، سیری جدید و درخشان را دریافت نخواهید کرد.

 رویداد It's Glowtime

اما هر آیفون جدیدی که در رویداد It’s Glowtime معرفی می‌شود، آن را خواهد داشت. آیفون 16، 16 پلاس، 16 پرو و 16 پرو مکس همگی سیری جدید را دریافت خواهند کرد یا حداقل آن‌ها این کار را زمانی انجام خواهند داد که سیستم‌عامل iOS 18.1 با هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس در ماه اکتبر عرضه شود.

به‌دلیل تاخیر در عرضه Apple Intelligence از نسخه اولیه iOS 18.0، خریداران آیفون جدید تا زمان به‌روزرسانی نرم‌افزار بعدی کاملا از رویداد پیش‌رو لذت نخواهند برد.