اپل به واسطه تولید دستگاه‌های با‌کیفیت و مطمئن همواره در بازار فروش گوشی‌های بازسازی شده (تعمیری) پیشرو بوده است. اپل همواره تلاش کرده تا قطعات سوخته گوشی‌های از کار افتاده‌اش را با قطعات اصلی و باکیفیت جایگزین کند و پس از تست و بسته‌بندی مجدد آنها را دوباره روانه بازار نماید. همین پروسه باعث شده تا گوشی‌های بازسازی شده اپل همواره مانند گوشی‌های نو، کیفیت و عملکرد بالایی داشته باشند و اپل صدر نشین بازار گوشی‌های هوشمند سال 2022 باشد.

اپل همچنین گوشی‌های بازسازی شده خود را با یک سال گارانتی تعویض و مجهز به جدیدترین سیستم‌های نرم‌افزاری می‌کند. این عوامل باعث شده تا مردم با اطمینان خاطر سراغ گوشی‌های تعمیری اپل بروند و نگران کیفیت آنها نباشند.

اپل با فروش گوشی‌های بازسازی شده یک استراتژی بازاریابی هوشمندانه دیگر را هم دنبال می‌کند. چراکه خرید این گوشی‌های بازسازی شده با قیمت پایین‌تر باعث جلب اعتماد خریداران و تبدیل آنها به مشتریان ثابت می‌شود. همه این کارها باعث شده تا اپل بتواند در سال گذشته میلادی رشد 16 درصدی در فروش گوشی‌های بازسازی شده داشته باشد و به پیشتاز بی‌رقیب این بازار تبدیل شود.

به گفته محققان، بازار گوشی‌های کارکرده در سال 2022 حدود 5 درصد رشد داشته و تقاضا برای خرید گوشی‌های بازسازی شده افزایش پیدا کرده است. گرچه اگر به خاطر سیاست COVID-Zero چین مبنی بر منع فروش گوشی‌های کارکرده در سال 2022 نبود، این درصد تقاضا بیشتر هم می‌شد.

نمودار فروش بازار گوشی های هوشمند جدید

حجم تقاضا برای خرید گوشی‌های بازسازی شده اپل در سال 2022 حدود 16 درصد رشد داشته و سهم اپل از بازار مبادله گوشی‌های دست‌دوم را به 49 درصد رسانده است. این سریع‌ترین رشد اپل در بازار گوشی‌های کارکرده و بازسازی شده بوده است. این در حالی است که سهم سامسونگ از این بازار در سال 2022 حدود 26 درصد کاهش داشته است.

تقاضای خرید گوشی‌های بازسازی شده بیشتر از طرف نوجوانانی است که برای اولین بار قصد خرید یک گوشی‌ هوشمند دارند. همچنین افراد مسنی که تصمیم دارند گوشی‌های قدیمی خود را با یک گوشی هوشمند تعویض کنند نیز معمولا سراغ گوشی‌های بازسازی شده یا دست دوم می‌روند.

در سال 2022 سهم بزرگی از خریداران گوشی‌های هوشمند ترجیح دادند که به جای خرید گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده، سراغ گوشی‌های پرچمدار بازسازی شده بروند. انتظار می‌رود این روند افزایشی در سال 2023 هم ادامه یافته و به گوشی‌های 5G هم راه پیدا کند. اتفاقی که می‌تواند باعث کاهش هرچه بیشتر فروش گوشی‌های پایین‌رده شود.
بزرگ‌ترین مشکل بازار گوشی‌های بازسازی شده، کم بودن تعداد و موجودی آنهاست. با این وجود پتانسیل این بازار همچنان بسیار بالا بوده و سودآوری آن هر ساله بیشتر می‌شود.

خبر مرتبط: هدست‌های واقعیت ترکیبی اپل با درگاه شارژ اختصاصی