به‌نقل از یک افشاگر معروف چینی، به‌نظر می‌‌رسد اپل روی توسعه پردازنده سیگنال تصویر با اکتفا به‌دانش داخلی مهندسان این کمپانی فعالیت می‌کند تا بتواند با کاهش سفارش‌ها از سونی هزینه‌‌ها را به‌صورت قابل‌توجهی پایین بیاورد.

همان‌طورکه می‌دانید، گوشی‌های هوشمند پرچمدار اپل آیفون به‌قابلیت‌های فوق‌العاده بالا و برتری که درمقایسه‌با سایر دستگاه‌های هوشمند اندرویدی دارند میان کاربران طرفداران بسیاری دارد؛ به‌عنوان‌مثال، سیستم دوربین سری آیفون ۱۵ پرو به‌دلیل پشتیبانی از سنسور تله‌فوتو تتراپریسم با قابلیت زوم ۵ برابری باعث شگفتی طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان شد و میلیون‌ها نفر برای خرید آن در نمایندگی‌های اپل‌استور به‌صف شدند تا بتوانند یک نسخه از آن خریداری کنند. البته یادآور شد سیستم دوربین به‌سادگی کار نمی‌کند و یک پردازنده سیگنال تصویر دارد که نقش مهمی را در قلب دستگاه ایفا می‌کند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

افشاگر معروف چینی شبکه اجتماعی توییتر ایکس، Revegnus، با انتشار پستی اظهار کرد کمپانی اپل قصد دارد روی توسعه پردازنده سیگنال تصویر (ISP) کار کند تا بتواند برای بهبود قابلیت‌های دوربین گوشی‌های آیفون به‌صورت داخلی و با استفاده از مهندسانش این کار را انجام دهد. درحقیقت، باید بگوییم، طی سال‌های اخیر، غول فناوری ساکن کوپرتینو به‌این موضوع پی‌‌برده که باید وابستگی را به سایر کمپانی‌های کره‌ای، چینی و ژاپنی کم کند تا در آینده با مشکل مواجه نشود؛ همچنین، استفاده از دانش و متریال داخلی مانند تراشه‌های سری M می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های تولید شود.

 توسعه تراشه پردازشگر سیگنال تصویر اپل

براساس آخرین گزارش‌ها، به‌نظر می‌رسد طراحی و توسعه تراشه پردازشگر سیگنال تصویر اپل تا نیمه‌دوم سال ۲۰۲۶ میلادی به‌طول بینجامد، چراکه این کمپانی بزرگ و فوق‌‌پیشرفته عادت دارد قبل‌از معرفی هر محصول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری آن را صدها یا هزاران بار مورد بررسی و آزمایش قرار می‌دهد تا اطیمنان حاصل کنند که محصول نهایی با کمترین مشکل به‌دست کاربران می‌رسد. همچنین، شایعات تایید می‌کنند، اپل برای توسعه این پردازنده داخلی با شریک محبوبش یعنی کمپانی تایوانی TSMC همکاری می‌کند تا بتواند معماری آن را دریافت کند.

علاوه‌براین، باید کمی عمیق‌تر و تخصصی‌تر درباره قابلیت‌ها و وظیفه پردازنده سیگنال تصویر (ISP) صحبت کنیم تا دقیقا بدانیم با بهبود و پیشرفت این تراشه چه اتفاقاتی در سیستم دوربین گوشی‌های هوشمند مانند آیفون‌ها می‌افتد. کارشناسان و متخصصان حوزه دوربین و سنسورها، اظهار می‌کنند که این پردازنده داده‌های تصویر خام را توسط سنسور دستگاه دریافت می‌کند و با پردازش‌ و بهبود کیفیت تصویر در کسری‌ازثانیه خروجی فوق‌العاده جذاب و کاربرپسندی را تحویل می‌دهد. این موارد شامل پردازش HDR، تنظیم نور، رزولوشن، کاهش نویز، تصحیح تعادل رنگ سفید و تصحیح اعوجاج لنز می‌شود.

 سیستم دوربین گوشی‌های پرچمدار آیفون

درحال‌حاضر، اپل برای تجهیز سیستم دوربین گوشی‌های پرچمدار آیفون به پردازنده سیگنال تصویر با سونی همکاری می‌کند و تقریبا می‌توان گفت برای بهره‌مندی از این تراشه کاملا به این کمپانی ژاپنی وابسته است. باوجوداین، شایعات تایید می‌کنند غول ساکن کوپرتینو می‌خواهد کنترل بیشتری روی سیستم دوربینش داشته باشند و به‌زودی از پردازنده‌ای اختصاصی برای کاهش هزینه‌ها و خودکفایی دراین بخش رونمایی می‌کند. اما برای توسعه آن به‌مدت‌زمان بیشتری نیاز دارد.

در انتها باید یادآور شویم، اپل همواره به‌عنوان یکی از برترین توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان در دنیای فناوری محسوب می‌شود که با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف می‌تواند سایر کمپانی‌های سازنده را به‌چالش بکشد. اکنون ما در سال ۲۰۲۳ میلادی هستیم و این سازنده بزرگ آمریکایی هدف‌ها و برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی برای سال‌های آینده و دهه پیش‌رو دارد که می‌تواند دنیای گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی را با اکتفا به‌دانش داخلی متحول کند.

اخبار مرتبط: