گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد از نسل جدید لپ‌تاپ‌های مک بوک با تراشه مودم اختصاصی 5G برای سال‌های آینده رونمایی کند تا میزان وابستگی به کوالکام کمتر شود.

اواخر ماه گذشته میلادی، اپل با برگزاری مراسمی کوتاه تحت‌عنوان Scary Fast از سری مک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی به‌همراه آی‌مک ۲۴ اینچی با خانواده تراشه M3 رونمایی کرد که با استقبال گسترده کاربران و علاقه‌مندان به حوزه فناوری روبه‌رو شد. طبق اعلام رسمی، این دستگاه‌ها از مشخصات سخت‌افزاری فوق‌العاده پیشرفته‌ای بهره می‌برند، اما ازنظر زبان طراحی تفاوتی با گذشته ندارند و تنها گزینه‌های رنگی بیشتری برای راحتی کاربران اضافه شده است. اکنون، گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارند نسل بعدی را با تراشه مودم 5G با دانش درون سازمانی روانه بازار کند که احتمالا توسعه آن‌ها بین سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ خواهد بود.

باید یادآور شویم، حدود پنج سال پیش، افشاگران و تحلیلگران اولین گزارش‌ها از شروع فعالیت غول فناوری کوپرتینو روی توسعه مودم 5G به‌‌همراه تراشه وای فای و بلوتوث را دادند؛ اکنون این پروژه‌ها با پیشرفت چشمگیری مواجه نیستند، اما به‌نظر می‌رسد طی سال‌های آینده برای رونمایی آماده شوند. امروز، یک منبع خبری آگاه گزارش داد اپل لپ‌تاپ‌های مک بوک نسل جدید را در سال ۲۰۲۸ میلادی تقریبا ده سال پس‌از شروع فعالیت روی مودم 5G به این سیستم مجهز خواهد کرد. همانطورکه می‌دانید بهره‌مندی از دانش داخلی باعث کاهش هزینه‌ها در گذر زمان می‌شود و سازنده می‌تواند تا چندین سال قیمت را ثابت نگه دارد.

تراشه مودم اختصاصی 5G

براساس آنچه یادآور شدیم، اپل قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ میلادی برای تولید لپ‌تاپ‌های مک بوک روی به استفاده از تراشه مودم 5G با دانش درون سازمانی بیاورد؛ درهمین‌راستا، تحلیلگر سرشناس حوزه محصولات اپل، مارک گورمن، در خبرنامه هفتگی Power On اظهار کرد طی سال‌های آینده غول فناوری ساکن کوپرتینو وابستگی به کوالکام را کاهش می‌دهد. باوجوداین، فاصله گرفتن از کوالکام برای اپل آسان نخواهد بود، چراکه یک تامین‌کننده بزرگ برای اپل به‌شمار می‌رود. درحقیقت، اپل برای تراشه‌های بیس باند اسنپدراگون X نیاز به کوالکام دارد و باید از آن‌ها با هزینه‌های هنگفت تراشه خریداری کند.

درحال‌حاضر، تراشه اسنپدراگون X70 که به‌عنوان جدیدترین تراشه بیس باند کوالکام شناخته می‌شود بخشی از سخت‌افزار سری آیفون ۱۵ را تشکیل می‌دهد که باعث افزایش سرعت دانلود و پایداری اینترنت می‌شود. ازسوی‌دیگر، گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل برای تولید سری آیفون ۱۸ تا سری آیفون ۱۹ بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ از تراشه مودم 5G با دانش داخلی استفاده خواهد کرد. درواقع، گورمن ادعا کرد گوشی‌های هوشمند آیفون اولین محصولی به‌شمار می‌رود که به این تراشه مجهز می‌شوند؛ سپس سایر دستگاه‌های هوشمند اپل از آن بهره‌مند خواهند شد. همچنین، شایعات تایید می‌کنند اپل قصد دارد فناوری این مودم را به‌صورت «System on a chip» تولید کرده و آن را با تراشه اصلی ادغام کند.

طی هفته‌های گذشته، چندین گزارش درباره تاخیر اپل در معرفی تراشه مودم 5G شنیدیم که نشان می‌دهد این فناوری زودتر از سال ۲۰۲۶ میلادی دردسترس قرار نمی‌گیرد. تحلیلگر و خبرنگار نشریه بلومبرگ، مارک گورمن، نیز با تایید حرف‌های اعلام کرد کوپرتینویی‌ها حداقل به سال دیگر برای توسعه تراشه 5G و وای‌فای نیاز دارند. همچنین، آیپد و ساعت‌های هوشمند اپل واچ نیز به مودم 5G مجهز خواهند شد که فوق‌العاده بی‌نظیر خواهد بود. همچنین، توجه داشته باشید بهره‌مندی لپ‌تاپ‌های مک و تبلت‌های آیپد از مودم 5G می‌تواند به‌معنای حضور سیم‌کارت درون این دستگاه‌ها باشد که ارزش خرید را چندین برابر می‌کند.

در دروان ریاست استیو جابز، شایعاتی مبنی‌بر ارائه نسخه همراهی مک‌بوک ایر به گوش رسید، اما به‌دلیل دور از ذهن بودن برای کابران و کارشناسان در آن دوران اهمیت چندانی به این موضوع داده نشد. همچنین، ایده موردبحث به‌دلیل اشغال فضای زیاد توسط مهندسان غول فناوری کوپرتینو رد شد؛ در ادامه باید یادآور شویم اپل روی توسعه نمایشگر با تکنولوژی micro-LED کار می‌کند که باعث بهبود رزولوشن و کیفیت تصاویر دوچندان شده و میزان مصرف انرژی دستگاه بسیار را کمتر خواهد کرد، اما رونمایی از این فناوری نیز بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ با ساعت هوشمند اپل واچ اولترا اتفاق می‌افتد.

اخبار مرتبط: