گزارش‌ها نشان می‌دهد مدیر ارشد اجرایی اپل، به تازگی از تایوان بازدید کرده تا در مورد رزرو اولین محموله ویفرهای لیتوگرافی 2 نانومتری با کمپانی بزرگ TSMC مذاکره کرده و به‌واسطه‌آن اپل را در تولید تراشه‌های 2 نانومتری پیشتاز کند.

شرکت تایوانی TSMC، غول صنعت نیمه‌رسانا ، با کمپانی اپل همکاری نزدیکی برقرار کرده تا ازطریق عقد قراردادهایی که به سازنده آیفون برتری رقابتی اعطا می‌کند، در بازار پیشرو باقی بماند. براساس گزارش‌ها، جف ویلیامز، مدیر ارشد اجرایی اپل، به تازگی عازم تایوان شده تا با تضمین دریافت اولین محموله ویفرهای لیتوگرافی 2 نانومتری TSMC، جایگاه اپل را در رقابت دنیای نیمه‌رساناها مستحکم‌تر کند. نهایی شدن این توافق، می‌تواند میلیاردها دلار درآمد TSMC را در سال جاری میلادی افزایش دهد.

موفقیت اپل در تصاحب اولین محموله ویفرهای لیتوگرافی 2 نانومتری TSMC، می‌تواند به این غول تایوانی در حوزه تولید تراشه، تا سقف 31.03 میلیارد دلار سود برساند. این خبر در راستای پیشتازی همیشگی اپل در به‌کارگیری تراشه‌های تولید شده با فناوری‌های نوآورانه است. چنانکه در گذشته شاهد استفاده از تراشه A17 Pro مبتنی‌بر فناوری N3B نسل اول 3 نانومتری TSMC در گوشی‌های ایفون 15 پرو و ایفون 15 پرو مکس بودیم. همچنین، جدیدترین نسل چیپ M4 به‌کار رفته در ایپدهای ۱۱ و ۱۳ اینچی نیز با استفاده از فناوری نسل دوم ۳ نانومتری TSMC تولید می‌شود.

tsmc-n2-advantages-june-2022

باتوجه‌به گزارش اخیر نشریه Economic News Daily، جف ویلیامز، مدیر ارشد اجرایی اپل، به تایوان سفر کرده و با سی.سی. وی، مدیرعامل TSMC، دیدار کرده است. هدف از این دیدار، گفتگو در مورد مشارکت احتمالی برای تضمین دریافت اولین محموله ویفرهای لیتوگرافی ۲ نانومتری عنوان شده است. پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که اپل را مشتری اصلی TSMC برای این فناوری معرفی می‌کرد. انتظار می‌رود اولین تراشه‌های مبتنی‌بر این فناوری در سری آیفون 17 که سال آینده معرفی می‌شود، به‌کار گرفته شود.

ادعای دیگری نیز وجود دارد که زمان بهره‌مندی از این تراشه را به اواخر سال 2026 موکول می‌کند. براساس این ادعا، تراشه A19 Pro اپل که در سال 2025 معرفی خواهد شد، از نسل سوم فرآیند 3 نانومتری (3nmE) استفاده خواهد کرد. از آنجایی که هنوز اطلاعات دقیقی در مورد توافق اپل و TSMC برای ویفرهای ۲ نانومتری منتشر نشده، بهتر است با احتیاط به این اخبار نگاه کنیم. با این حال، در صورت نهایی شدن این توافق، اپل می‌تواند با تصاحب اولین محموله این ویفرها، به طور بالقوه در سال 2024، ۱۸.۶ میلیارد دلار و در بازه زمانی نامشخصی پس از آن، 31.03 میلیارد دلار درآمد TSMC را افزایش دهد.

براساس گزارش رسانه‌های چینی، جزئیاتی در رابطه با قیمت نهایی هر ویفر منتشر نشده است. با‌این‌حال، با اطمینان می‌توان گفت که این ویفرها از هر نسل ۳ نانومتری TSMC گران‌تر خواهند بود. تحلیلگران حوزه فناوری براین‌باورند که باتوجه‌به سابقه همکاری‌های موفق اپل و TSMC، احتمال حصول توافق بر سر تأمین اولین محموله ویفرهای لیتوگرافی ۲ نانومتری برای اپل بسیار بالا است. لیکن، قیمت به مراتب بالاتر این فناوری نوین، احتمالا منجر به تأخیر ورود سایر بازیگران کلیدی صنعت نیمه‌رسانا نظیر کوالکام و مدیاتک به این عرصه خواهد شد. این شرکت‌ها به طور بالقوه ترجیح خواهند داد تا یک سال دیگر صبر کرده و از کاهش احتمالی قیمت ویفرهای ۲ نانومتری در آینده بهره‌مند شوند.

اخبار مرتبط: