یک صفحه نمایش لمسی، آرزوی بسیاری از دارندگان مک‌بوک‌های اپل بود که سال‌هاست این شرکت از اعمال این تکنولوژی در محصولاتش از رقبای خود عقب مانده است. با توجه به اخبار منتشر شده، بالاخره قرار است مک‌بوک‌های اپل از تکنولوژی صفحه نمایش لمسی استفاده کنند.

یکی از دلایلی که مک‌بوک‌های اپل صفحه نمایش لمسی دریافت نمی‌کردند این بود که احتمال دارد خلق چنین محصولی به فروش آیپدهای این شرکت لطمه بزرگی بزند و با وجود آن، دیگر کسی نیازی به خرید آیپد احساس نکند. بر اساس گزارشات مالی که منتشر می‌شود، فروش آیپدهای این شرکت در هر چهار ماه دچار افتی واضح می‌شوند. این بخش از محصولات اپل در نگاهی کلی همچنان سودمند است و به آن توجه می‌شود اما به نظر می‌رسد که این شرکت می‌خواهد در دراز مدت نیز بتواند بر روی سود حاصل از آن حساب کند. با این حال، بر طبق گزارش اخیر، گفته می‌شود که مک‌بوک‌های اپل قرار است به صفحه نمایش لمسی مجهز شوند و این مسئله بازار آیپدها را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

واضح است که شرکت اپل برنامه‌هایی برای اضافه کردن صفحه نمایش لمسی به مک‌بوک‌هایش دارد اما بر طبق گزارش مارک گرمن از بلومبرگ، اعمال این ارتقای بسیار موردانتظار ممکن است سال‌ها به طول بی‌انجامد. در حال حاضر، هدف اصلی این غول آمریکایی این است که تفاوت بیشتری میان محصولات مختلفش از دسته‌های مختلف، از قبیل آیپدها و مک‌بوک‌ها به وجود آورد. گرمن در این باره می‌گوید: «در چند سال آینده، شرکت اپل قصد دارد نمایشگرهای OLED و لمسی را به مک‌بوک‌هایش اضافه کند. با این حال، هدف اصلی‌اش در حال حاضر ایجاد تمایز میان کامپیوترها و تبلت‌هایی است که در آینده قرار است عرضه کند و تمرکز کامل شرکت بر روی این موضوع خواهد بود».

مک‌بوک‌ اپل

برای شرکت اپل در گذشته نیز اتفاق افتاده که محصولی از هر لحاظ پیشرفته‌تر و قدرتمندتر را ارائه داده که باعث نابودی یکی از محصولات گذشته‌اش شده است. برای مثال، در سال 2022 این شرکت آیپادهای لمسی خود را از تولید خارج کرد و این محصول به فراموشی سپرده شد. گرمن معتقد است که هدست اپل ویژن پرو می‌تواند جایگزین آیپدها شود اما تنها در صورتی این اتفاق خواهد افتاد که این محصول همه‌گیر شود. تنها راه همه‌گیر شدن چنین محصولی نیز کاهش هزینه هنگفت آن به مقداری معقول است که عموم مردم نیز بتوانند تهیه کنند.

در هر حال، اگر قرار باشد مک‌بوک‌های اپل در آینده به تکنولوژی صفحه نمایش لمسی مجهز شود، این شرکت مجبور است تغییراتی گسترده در macOS اعمال کند تا هم با صفحه نمایش لمسی و هم در کنار آن با موس و کیبورد سازگاری کامل پیدا کند. قابلیت استفاده از دستورات لمسی و سپس عوض کردن آن به موس و کیبورد در ویندوز وجود دارد اما بارها شاهد گلیچ و باگ‌های مختلف در هنگام تعویض این دو بوده‌ایم. خلاصه کلام این است که اپل هر وقت احساس کند آیپدها دیگر آن سود راضی‌کننده را برایش به ارمغان نمی‌آورند، ممکن است قید آنان را بزند و شروع به ساخت مک‌بوک‌هایی با نمایشگر لمسی کند.

اخبار مرتبط: