دقایقی قبل در کنفرانس WWDC 2023، رابط‌های کاربری جدید اپل مانند iOS 17 ،iPadOS 17 و tvOS 17 رونمایی کرد.

طبق روال هرساله، اپل در مراسم WWDC 2023 رابط کاربری‌های جدید را برای دستگاه‌های خود رونمایی کرد. یکی از مهم‌ترین نرم‌افزار‌ها در این میان، iOS 17 محسوب می‌شود که برای آیفون‌ها عرضه شد. این به‌روزرسانی تمامی موارد درخواست شده از سوی کاربران را طی سالیان گذشته پوشش می‌دهد.

ویژگی‌های سیستم‌عامل iOS 17

در مراسم WWDC 2023 نسخه جدید iOS 17 معرفی شد، اما در کمال ناامیدی بسیاری از کاربران و مشتاقان حوزه تکنولوژی این به‌روزرسانی با تغییرات بزرگی همراه نبود. تنها تغییرات عمده‌ای که می‌توان نام برد عبارت‌اند از : داینامیک آیلند، ژولنالینگ اپ، پشتیبانی اپل مپ، اسپاتلایت سرچ، ضبط تماس صوتی و ….

قابلیت Hey Siri در iOS 17

داینامیک آیلند که سال گذشته فقط برای مدل‌های آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس ارائه شد، امسال با اعلام رسمی از سوی شرکت اپل برای همه مدل‌های آیفون ۱۵ ارائه خواهد شد و رابط کاربری سیری از پایین نمایشگر به داینامیک آیلند منتقل شد. بنابراین، نسخه‌های پرو آیفون ۱۴ تنها آیفون‌های سال ۲۰۲۲ خواهند بود که از رابط کاربری جدید سیری بهره می‌برند. در ادامه خصوصیات داینامیک آیلند در iOS 17 می‌توان به حذف کلمه «Hey» از عبارت «Hey Siri» اشاره کرد تا کاربران فقط با گفتن «Siri» بتوانند این دستیار هوشمند را فعال کنند.

اسپاتلایت سرچ ابزاری بسیار خوب برای جست و جو و پیدا کردن برنامه‌ها وفایل‌ها است که در مرتب‌سازی اپلیکیشن‌ها روی گوشی شما نیز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. اما با انتشار آی او اس ۱۷، شاهد به‌روزرسانی ویژه‌ای مانند قابلیت تبدیل واحد پولی هستیم. برای مثال، اگر شما در آمریکا ۱۰۰ یورو را سرچ کنید، اسپاتلایت سرچ با استفاده از موقعیت مکانی به شما معادل دلاری آن را نمایش می‌دهد.

ژولنالینگ اپ که برای اولین بار در iOS 17 رونمایی شده است، با استفاده از آن می‌توان فعالیت‌ و افکار شخصی را از ثبت کرد. این اپلیکیشن با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر می‌تواند موضوعاتی را پیشنهاد دهد که کاربر راغب است در موردشان بنویسد. همچنین برنامه ژورنالینگ می‌تواند دوستان و مخاطبین نزدیک را با استفاده از موقعیت مکانی شناسایی کند.

قابلیت ضبط تماس صوتی از دیگر ویژگی‌هایی است که در مراسم WWDC 2023 معرفی شد. این قابلیت حتی در سیستم‌عامل‌های دیگر مانند اندروید پشتیبانی نمی‌شود؛ چراکه بسیاری از کشورها به‌دلیل حفظ حریم خصوصی استفاده‌ از آن را ممنوع کرده‌اند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود این ویژگی تنها محدود به ایالات متحده آمریکا باشد و شاهد عرضه آن در سایر کشور‌ها نخواهیم بود.

قابلیت جدید نقشه در iOS 17

Google Maps سال‌هاست که از نقشه آفلاین پشتیبانی می‌کند و کاربران اندروید برای استفاده از این قابلیت، تنها باید موقعیت مکانی را مشخص کرده و نقشه شهرها را دانلود کنند. امروز پس از انتشار iOS 17، اپل برصدد ارائه چنین قابلیتی به کاربرانش آمد.

در اینجا فهرست آیفون‌هایی که به‌روزرسانی آی او اس ۱۷ را دریافت می‌کنند عبارت‌اند از:

  • سری آیفون ۱۵ 
  • سری آیفون ۱۴
  •  سری آیفون ۱۳
  • سری آیفون ۱۲ 
  • سری آیفون ۱۱
  • آیفون XS و XS مکس
  •  آیفون XR
  • آیفون SE 2020
  • آیفون SE 2022
iPadOS 17 معرفی شد

ویژگی‌های سیستم‌عامل iPadOS 17

 استیج منیجر یکی از بزرگترین حوزه‌های تمرکز به‌روزرسانی iPadOS 17 است. اپل این ویژگی را به عنوان یک رابط چندوظیفه‌ای به‌عنوان بخشی از سیستم‌عامل iPadOS 16 معرفی کرد، اما بازخوردهای متفاوتی را از کاربران iPad دریافت کرد.

برخی از ویژگی‌های کلیدی iPadOS 17 که در WWDC 2023 معرفی شدند عبارت‌اند از: چیدمان صفحه اصلی بهتر، بهبود چندوظیفه‌ای با نمای تقسیم‌شده و موارد دیگر. همچنین اپل اعلام کرد که آیپدهای زیر به‌روزرسانی iPadOS 17 را دریافت می‌کنند:

  • نسل سوم آیپد ایر و مدل‌های جدیدتر
  • نسل ششم آیپد و مدل‌های جدیدتر
  • نسل پنجم آیپد مینی و مدل‌های جدیدتر
  • آیپد پرو ۲۰۱۷ و مدل‌های جدیدتر

البته لازم به ذکر است که به‌روزرسانی iPadOS 17 برای بسیاری از تبلت‌های قدیمی‌اش منتشر می شود، اما برخی از قابلیت‌های این سیستم‌عامل محدود به نسخه‌های جدیدتر باقی خواهد ماند. از این رو، کاربران آیپدهای قدیمی‌تر به جذاب‌ترین ویژگی‌های این آپدیت دسترسی نخواهند داشت.

نظر شما درباره رابط‌های کاربری جدید اپل چیست؟ این به‌روزرسانی‌ها تا چه میزان می‌توانند کاربران اپل را راضی کنند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

شما می‌توانید ویدئو خلاصه رویداد WWDC 2023 اپل را از کانال آپارات علاءالدین مشاهده کنید.

اخبار داخلی:‌ معرفی مک پرو ۲۰۲۳ با تراشه M2 اولترا