گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد به برنامه‌های دولت ایالات متحده آمریکا برای رسیدن به جایگاه نخست در صنعت نیمه‌رسانا و تراشه‌‌سازی سرعت ببخشد؛ برهمین‌اساس با کمپانی بزرگ Amkor همکاری جدیدی را آغاز خواهد کرد.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی علاقه بسیار زیادی برای تولید محصولاتش با قطعات سخت‌افزاری با دانش داخلی دارد، اما به‌دلیل هزینه‌های بالا و کمبود وقت مجبور می‌شود با سایر کمپانی‌های خوش‌نام در صنایع مختلف مانند تراشه‌، نمایشگر، سنسور دوربین و باتری همکاری کند. باوجوداین، گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد غول فناوری ساکن کوپرتینو با تمرکز بالایی روی توسعه نمایشگر micro-LED و باتری فعالیت می‌‌کند که احتمالا طی دو یا سه سال آینده رونمایی می‌شود؛ اکنون تازه‌ترین گزارش‌ها نیز نشان می‌دهد کمپانی بزرگ اپل برای کنار زدن TSMC، بزرگ‌ترین مجموعه نیمه‌رسانا جهان، قصد دارد با Amkor همکاری کند.

همکاری اپل و Amkor

براساس گزارشی تازه از اتاق خبر اپل، این سازنده آمریکایی به‌ اولین و بزرگ‌ترین مشتری تاسیسات Amkor در آریزونا تبدیل شد که قصد دارد با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری به روند تولید محصولات نیمه‌رسانا به‌خصوص معماری پردازشی سرعت ببخشد. درهمین‌راستا، کمپانی Amkor اعلام کرد به‌زودی یک مجموعه تاسیساتی با هزینه دو میلیارد دلاری در آریزونا در نزدیکی تاسیسات TSMC می‌سازد؛ همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، استراتژی اپل کاملا مشهود به‌نظر می‌رسد، چراکه قصد دارد روی رشد صنعت نیمه‌رسانا ایالات محتده آمریکا سرمایه‌گذاری کند.

علاوه‌براین، می‌توان گفت اپل طی سال‌های آینده دو تامین‌کننده بزرگ برای تولید معماری پردازشی خواهد داشت که با کمک آن‌ها می‌تواند بهترین تراشه‌ها را برای نسل جدید گوشی‌های پرچمدار آیفون بسازد. چندی پیش، شایعاتی مبنی‌بر بازنشستگی مدیرعامل اپل، تیم کوک، پس‌از معرفی سری آیفون ۲۰ یا XX به‌گوش رسید که احتمالا اواسط سال ۲۰۲۸ میلادی از راه می‌رسد. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد اپل و شریک تجاری جدیدش می‌توانند تا آن زمان به دستاوردهای خوبی برسند و تیم کوک نیز به‌عنوان مدیرعامل وقت اپل با رضایت کامل از دستاوردهایش مجموعه را ترک کند.

اپل وابستگی خود را به TSMC کاهش می دهد

باتوجه‌به نظریات کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری و نیمه‌رسانا، گنجاندن Amkor در فهرست بلندبالای تامین‌کنندگان اپل بدین‌معنا خواهد بود که غول کوپرتینو تلاش می‌کند تا ایالات متحده آمریکا را در زمینه تحقیق‌وتوسعه صنعت نیمه‌رسانا حمایت‌های گسترده کرده باشد. همچنین، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت آمریکا و اپل قصد دارند با پشتیبانی از Amkor نیاز به منابع خارجی کمتر کنند، چراکه ایالات متحده باور دارد نباید در هیچ‌زمینه‌ای وابستگی داشته باشد و همواره تلاش کرده با استخدام نیروی متخصص تبدیل به قطب جهان در صنایع مختلف شود.

ازسوی‌دیگر، دولت آمریکا و اپل باید بپذیرند که وابستگی طولانی‌مدت به‌برخی منابع خارجی مانند کمپانی تایوانی TSMC آن‌ها را برای سال‌ها عقب‌رانده و نمی‌تواند به‌سرعت اتکایش را کاهش دهد. آمار و اطلاعات نشان می‌دهد Amkor باوجود پیشرفت‌های تکنولوژیکی که داشته بازهم نمی‌تواند فاصله‌ای که با TSMC دارد را نادیده بگیرد. برهمین‌اساس، رسیدن به استانداردهای جهانی زمان می‌برد، اما بدون‌شک گامی درست در راستای رسیدن به خودکفایی و استقلال در صنعت نیمه‌رسانا است؛ مدیرعامل NVIDIA اشاره کرد انتخابی درست که شاید دهه‌ها تلاش مستمر بطلبد.

اخبار مرتبط: