اپل پس از آزاد کردن قابلیت سایدلودینگ iOS برای کاربران اروپایی، از بهار ۱۴۰۳ امکان نصب برنامه از وب‌سایت‌های مختلف را فراهم می‌کند، اما هنوز موانع زیادی در برابر توسعه‌دهندگان قرار دارد.

بیش از یک‌سال قبل، اتحادیه اروپا لایحه جدید قاون بازارهای دیجیتال را تصویب کرد. این قانون برای جلوگیری از شرکت‌ها در راستای ساخت انحصار و برای حمایت از شرکت‌های کوچک تصویب شد و به‌سرغ شرکت‌های بزرگ رفت. براین اساس اپل مجبور شد استفاده از درگاه اختصاصی لایتنینگ راکنار بگذارد و به‌همین دلیل سری آیفون ۱۵ به درگاه تایپ سی مجهز شده است. بااین حال کار اتحادیه اروپا تمام نشد و به‌سراغ بخش‌های دیگر اپل رفت.

نهاد اروپایی تا ۱۶ اسفند ماه به اپل فرصت داد تا قابلیت سایدلودینگ iOS را برای امکان نصب برنامه خارج از اپ‌استور و پرداخت از درگاه‌های دیگر برای جلوگیری از کمیسیون بسیار بالا اپل در دسترس کاربران اروپایی قرار دهد. درکنار آن اپل را مجبور کرد تا کمیسیون ۳۰ درصدی خود را به ۱۸ درصد کاهش دهد. اپل هم چند روز قبل از مهلت نهایی با عرضه آپدیت iOS 17.4، قابلیت‌های جدید را دراختیار کاربران اروپایی قرار داد. اکنون اپل تغییرات بیشتری در رابطه‌با نحوه توزیع برنامه‌های مختلف اعمال کرده و به‌زودی امکان دانلود برنامه از وب‌سایت توسعه‌دهنده هم آزاد می‌شود.

ساید لودینگ iOS اروپا

قابلیت دانلود برنامه از وب‌سایت توسعه‌دهندگان قرار است از بهار ۱۴۰۳ در دسترس قرار بگیرد. بااین ویژگی توسعه‌دهندگان می‌توانند اپ استور را به‌صورت کامل دور زده و دیگر مبلغی بابت استفاده از اپ استور به اپل نخواهند پرداخت. البته برای اینکه بتوانند این کار را انجام دهند باید قوانین جدید اپ استور را قبول کنند که به‌واسطه آن به‌ازای هر نصب برنامه مبلغی به اپل پرداخت می‌شود. این مسئله نشان می‌دهد اپل حاضر نیست از درآمد خود دست بکشد و هر راهی را برای دور زدن قانون اتحادیه اروپا امتحان می‌کند.

شرایط تصویب شده توسط اپل جلوی استفاده از این قابلیت را گرفته و توسعه‌دهندگان را ناچار به استفاده از اپ‌استور می‌کند. در این زمینه مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا و صاحب پلتفرم‌های فیس‌بوک، واتس‌اپ، اینستاگرام و تردز اعلام کرده بود اپل به‌گونه‌ای قوانین جدید را اعمال کرده که با هدف اصلی اتحادیه اروپا تناقض دارد و فکر نمی‌کند هیچ شرکتی حاضر به استفاده از قوانین جدید شود. بااین حال اپل همواره نقص امنیتی را بهانه کرده و معتقد است قابلیت سایدلودینگ امنیت کاربران را به خطر می‌اندازد.

نظر شما چیست؟ آیا درآینده کاربران آیفون در ایران هم می‌توانند از سایدلودینگ بهره‌مند شوند یا اپل این ویژگی را برای کاربران اروپایی به‌صورت اختصاصی نگه می‌دارد؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: