بر اساس گزارشات جدید از بازار لوازم دیجیتال، فروش قدرتمند AirPods Pro 2 در بازار هدفون‌ های بی سیم نقش مهمی در افزایش فروش هدفون‌ اپل و سهم این شرکت از بازار TWS (استریو واقعی بی سیم) داشته است. اپل در طول سه ماهه سوم سال جاری میلادی، به‌طور قابل‌توجهی در بازار TWS ها پیشرو بوده و فاصله خود را نسبت به بقیه رقبا افزایش داده است. این در حالی است که سامسونگ در بازار هدفون‌ های بی سیم در رتبه دوم قرار دارد و در همین بازه زمانی شاهد کاهش 25 درصدی فروش گلکسی بادز بوده است!

شرکت Canalys گزارش امروز را بابیان اینکه بازار TWS به‌طورکلی 6٪ رشد کرده است آغاز کرد، درحالی‌که همین گزارش نشان می‌دهد که از سمت دیگر محبوبیت اسپیکرهای هوشمند به‌صورت کلی کاهش‌یافته است. بر اساس آخرین تخمین‌های Canalys، بازار جهانی لوازم صوتی هوشمند شخصی در سه ماهه سوم سال 2022 دومین افت متوالی خود را تجربه کرد و با کاهش 4 درصدی به 113.6 میلیون دستگاه رسیده است. در این میان TWS ها تنها دستگاه‌هایی هستند که رشد سهم بازار را داشته‌اند، و با رشد 6 درصدی به 76.9 میلیون واحد در یک بازه سه ماهه رسیده‌اند.

این شرکت اعلام کرد که اپل سهم بازار هدفون های بی سیم خود را به نسبت رقبا بیشتر افزایش داده و این به ضرر شرکت های سامسونگ و شیائومی است. اپل (شامل Beats) باعرضه نسل دوم AirPods Pro که منجر به افزایش 34 درصدی در بخش فروش و 31 درصدی در سهم بازار شد، توانست از جایگاه رهبری و پیشتازی خود دفاع کند. سامسونگ (با زیرمجموعه‌های هارمن) جایگاه دوم را به خود اختصاص داد، اما باوجود عرضه Galaxy Buds2 Pro جدید، فروش آن 15 درصد کاهش یافت.

چگونه سهم بازار اپل رشد کرد؟

با این حساب به نظر می‌رسد که هدفون های بی سیم AirPods Pro 2 کلید موفقیت برای رشد سهم بازار اپل بوده‌اند. اثرگذاری این هدفون های جدید روی افزایش سهم بازار اپل به شرح زیر است:

  • افزایش فروش هدفون های بی سیم از 17.8 میلیون دستگاه در سه ماهه سوم 2021 به 23.8 میلیون دستگاه در سه ماهه سوم 2022
  • رشد سالانه بازار TWSها به 34 درصد
  • افزایش سهم بازار از 24.6 درصد به 30.9 درصد
جدول فروش ایرپاد

سهم اپل در بازار هدفون های بی سیم قبلا دو برابر سامسونگ بود و اکنون به 2.5 برابر رسیده است. خبرگزاری تحلیلی Counterpoint گفته که برندهای صوتی ممتاز برای حفظ موقعیت خود با مشکل مواجه شدند و برای بقا در بازار مجبور شدند قیمت‌ها را کاهش دهند.

در سه ماهه سوم 2022، برندهای تولیدکننده لوازم صوتی مانند سونی، جبرا و جی‌بی‌ال (زیرمجموعه‌های هارمن سامسونگ)، از تخفیف‌های تهاجمی در سراسر کانال‌های فروش استفاده کردند تا بتوانند نرخ عرضه و فروش خود را حفظ کنند. اتفاقی که باعث شد تا عملکرد بازاری آنها و ارزش پولشان هم به همین میزان کاهش یابد. اما دستاورد این سیاست این بود که نرخ افزایش ارزش بازار این برندها نسبتا ثابت باقی ماند.

اگر از این موضوع اطلاعی ندارید، بهتر است بدانید که اپل صاحب برند Beats و سامسونگ هم صاحب برندهای زیرمجموعه هارمن است. به همین خاطر سهم بازار این دو غول فناوری با مجموع فروش تمام محصولات زیرمجموعه آنها ارزیابی می‌شود.

ویژگی‌های AirPods Pro 2

در یک بررسی دقیق‌تر از AirPods Pro 2، متوجه شدیم که اگرچه طراحی این هدفون‌ها نسبت به نسل قبلی تقریباً بدون تغییر بوده، اما عملکرد و ویژگی‌های آن به شکل قابل‌توجهی بهبودیافته است. ویژگی‌هایی که عبارت‌اند از:

  • بهبود قابلیت حذف نویز فعال
  • اضافه شدن حالت شفافیت که اکنون شامل گزینه تطبیقی هم هست
  • کنترل صدا با ژست‌های سوایپ روی ساقه هدفون
  • افزایش عمر باتری از چهار ساعت به شش ساعت
  • عمر باتری بهبودیافته هدفون‌های جدید زمان کل گوش دادن را به 30 ساعت افزایش داده است
  • پشتیبانی کیس شارژر از شارژر اپل واچ
  • اضافه شدن تراشه U1 به کیس شارژ که آن را به‌وسیله‌ای مانند AirTag تبدیل می‌کند
  • اضافه شدن یک بلندگوی داخلی به کیس شارژر برای پخش کردن زنگ هشدار و کمک به پیدا کردن هدفون‌ها از طریق برنامه Find My
  • قرار گرفتن حلقه بند روی کیس به‌صورت پیشفرض (بند قبلاً به‌صورت جداگانه فروخته می‌شد)

به نظر می‌رسد اپل در سه ماهه پیش رو پیشتازی خود را بیش از این هم افزایش دهد، چراکه AirPods Pro 2 احتمالا یکی از محبوب‌ترین هدایا برای تعطیلات کریسمس هستند. نظر شما درباره افزایش فروش هدفون‌ اپل چیست؟

خبر مرتبط: آیفون ۱۵ اولترا تیتانیومی