شرکت اپل در طی مراسم WWDC 2024 از دو لوگوی جدید رونمایی کرد؛ یکی برای اپل AI و دیگری برای سیری، دستیار صوتی شناخته شده این شرکت. حال قصد داریم نگاهی نزدیک به لوگوی اپل AI خواهیم انداخت تا بدانیم شرکت اپل چه مفهومی پشت آن مخفی کرده است.

بر اساس بررسی‌هایی، به نظر می‌رسد این شرکت به صورت عمدی لوگوی دو محصول هوش مصنوعی جدید خود را به صورتی دوستانه و رنگارنگ ساخته است. مشخص نیست که چرا این شرکت به دو لوگو نیاز دارد زیرا بیشتر قابلیت‌های هوش مصنوعی‌اش از طریق سیری در دسترس خواهد بود و تنها یک لوگوی جدید برای سیری کافیست. با این حال، هر دوی این لوگوها بسیار ساده اما در عین حال پر مفهوم خلق شده‌اند.

دوین کولدوی از TechCrunch، لوگوی اپل AI را با لوگوی هوش مصنوعی سایر شرکت‌ها مقایسه کرده و به نتایج جالبی دست یافته است: «خلق لوگو و برند میان شرکت‌های مختلف تفاوت‌هایی دارد اما به نظر می‌رسد همگی بر سر این ایده به توافق رسیده‌اند که نماد هوش مصنوعی‌های همه‌چیزبین، همه‌چیزدان و پرکارشان باید ساده، دوستانه و انتزاعی باشد و شباهت خاصی نیز به هیچ انسانی نداشته باشد. پنج لوگو از هفت لوگوی مربوط به هوش مصنوعی، از رنگ‌هایی شاد و روشن استفاده کرده‌اند که معنی خاصی نداشته اما ظاهری خوشبین و خوشحال می‌دهد و می‌توان حتی آن را بچگانه خطاب کرد.

وی ادامه داد: «در این لوگوها از جمله لوگوی اپل AI از رنگ‌های پاستلی چون صورتی، بنفش و فیروزه‌ای استفاده شده است و شکل‌هایی ساده با ظاهری بی‌پایان را نشان می‌دهند. لوگوی گوگل و Perplexity گوشه‌های تیزی دارند اما در سایر شرکت‌ها حتی این نیز به چشم نخورده و شکل‌ها کاملاً ساده اما در عین حال زیبا هستند».

لوگوی Apple AI ساده اما در عین حال پر معنا رونمایی شد

کولدوی در زمینه انتقاداتی که به نظراتش در این زمینه وارد شد اعلام کرد: «فکر می‌کنید بررسی لوگوها را بسیار سخت گرفته‌ام؟ شرکت‌های بزرگ بر روی چنین مباحثی اصرار زیادی دارند. گاهی اوقات بیش از 20 صفحه جزئیات در این زمینه نوشته و به طور کامل بررسی می‌کنند»! سخنان وی منطقی به نظر می‌رسند زیرا که شرکت‌ها از هرگونه شباهت لوگوهایشان به صورت انسان یا ربات خودداری می‌کنند. البته شرکت OpenAI در کنفرانس جدیدش رفرنسی به فیلم Her داشت اما سایرین به این کار حتی فکر هم نمی‌کنند.