یک منبع آگاه خبری می‌گوید مولد Apple Intelligence باعث ارتقا سخت‌افزاری و استفاده از برترین تراشه سیلیکونی در گوشی‌های آيفون و آیپد می‌شود.

براساس آخرین اخبار و شایعات، به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد نسل جدید آیفون و آیپد را با پیشرفته‌ترین پردازنده‌ها مجهز کند و دلیل بسیار مهمی برای چنین کاری دارد. کارشناسان می‌گویند قدرت پردازشی دستگاه حق مصرف‌کننده به‌شمار می‌رود، اما معمولا به‌عوامل دیگری مانند قابلیت‌های نرم‌افزاری بستگی دارد. شایعات نشان می‌دهد به‌دلیل حضور مولد هوش مصنوعی Apple Intelligence در گوشی‌های آیفون و سایر محصولات اپل، شاهد ارتقا سخت‌افزاری تراشه در آیفون 16 و آیپدهای نسل جدید کوپرتینویی‌ها هستیم.

مولد هوش مصنوعی اپل جدیدترین محصول نرم‌افزاری غول کوپرتینو محسوب می‌شود که به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تا کارها را طی مدت‌زمان کمتری انجام دهند. همچنین، دستیار صوتی سیری، همراه با ChatGPT و هوش اپل، نقش مهمی در ارائه اطلاعات در آیفون، آیپد و مک خواهند داشت. بااین‌حال، ویژگی یادشده در همه مدل‌های آیفون دردسترس نیست، چراکه تنها دستگاه‌هایی که درحال‌حاضر از آن پشتیبانی می‌کنند، مدل آیفون 15 پرو، آیفون 15 پرو‌ مکس و دستگاه‌هایی با تراشه‌های اختصاصی اپل هستند.

بدین‌ترتیب، اپل این ویژگی را تنها به چند دستگاه محدود کرده، زیرا همه گوشی‌ها ازجمله آیفون 14 پرو عملکرد خوبی برای پردازش هوش مصنوعی ندارند. بااین‌حال، در آینده، اپل قصد دارد تمام دستگاه‌هایش را که از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کنند را ارتقا سخت‌افزاری دهد! ازاین‌سو، می‌توان گفت مولد Apple Intelligence دلیل اصلی برخورداری آیفون و آیپد از جدیدترین و قدرت‌مند‌ترین تراشه‌ سیلیکونی است.

Apple Intelligence از طریق جدیدترین چیپست ها به سطح ابتدایی، آیفون SE و آی پدهای ارزان قیمت می رسد

به‌‌گزارش Techtimes عرضه یک دستگاه جدید با تراشه‌های قدیمی‌تر توسط اپل نشان می‌دهد آن دستگاه برای هوش مصنوعی اپل آماده نیست و درهای یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های سیستم‌عامل iOS 18 و سایر پلتفرم‌ها به روی آن بسته است. اگر دستگاهی با مشخصات قدیمی وارد بازار شود، نه‌تنها باعث ناامیدی کاربران می‌شود، بلکه تقاضا برای آن محصول خاص نیز بسیار کاهش می‌یابد، چراکه مشتریان دستگاهی را می‌خواهند که از ابزارهای جدید بهره‌مند شود.

افشاگر معروف چینی، Ice Universe، در شبکه اجتماعی Weibo با انتشار پستی بیان کرد نسل بعدی آیفون SE 4 اپل با تراشه A18 عرضه شود، همان تراشه‌ای که در آیفون 16 استفاده خواهد شد؛ به‌این‌معنی که اپل می‌خواهد مولد هوش مصنوعی را به طیف وسیعی از دستگاه‌ها ازجمله آیفون اقتصادی 500 دلاری گسترش دهد. ازطرف‌دیگر، برخی افشاگری‌ها نشان می‌دهد چ آیپد مینی نیز می‌تواند به تراشه A18 مجهز شون و احتمالا آیپد نسل یازدهم نیز از تراشه A17 Pro برخوردار می‌شودد تا قادر به مدیریت ویژگی‌های هوش اپل نیز باشد.

علاوه‌براین، باید خاطرنشان کنیم حافظه رم برای ویژگی‌های هوش مصنوعی بسیار مهم است و باید دید که کمپانی اپل چگونه این قابلیت را در دستگاه‌های ارزان قیمت عرضه می‌کند، چراکه مدل‌های SE ظرفیت رم کمتری نسبت‌به دستگاه‌های رده بالا دارند. به‌عنوان‌مثال، گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد مدل‌های آیفون 17 پرو با 12 گیگابایت رم عرضه خواهند شد، اما مدل‌های استاندارد از حداکثر 8 گیگابایت حافظه رم بهره‌مند می‌شوند. همچنین، ادل در حال بررسی ذخیره مدل‌های LLM در حافظه فلش برای آوردن این فناوری به طیف وسیعی از دستگاه‌ها است.

به‌غیر از آیفون و آیپد، احتمالا HomePod با صفحه‌نمایش لمسی نیز شامل تراشه A18 شود، چراکه ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل به آن اضافه خواهد شد. درخصوص دستگاه‌های مک، اپل سازگاری با هوش اپل را کاملا گسترده نگه داشته است، زیرا همه مک‌های دارای تراشه سری M قادر به استفاده از این فناوری هستند. ازاین‌رو، می‌توانیم با اطمینان بگوییم اپل هوش مصنوعی را به‌سمت گنجاندن جدیدترین تراشه‌ها در محصولات آینده سوق می‌دهد.