گزارش‌ها نشان می‌دهند کمپانی اپل قصد دارد وارد دنیا هوش مصنوعی شود و اولین چت‌باتش با نام AppleGPT سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.

اپل، یکی از پیش‌روترین کمپانی‌های دنیای فناوری با ارزش چندین تریلیون دلاری، غایب بزرگ حوزه هوش مصنوعی محسوب می‌شود. اما گزارش‌ها نشان می‌دهند سکوت این غول اهل کوپرتینو بی‌دلیل نبوده و طی سال‌های اخیر آزمایش‌های گوناگونی برای عرضه یک مولد هوش مصنوعی انجام داده است. این هوش مصنوعی به‌نام «AppleGPT» شناخته می‌شود و مبتنی‌بر مدل زبان بزرگ «Ajax» با استفاده از فریم‌ورک‌های گوگل جکس ساخته خواهد شد. همچنین تیم های متعددی روی پروژه هوش مصنوعی این کمپانی فعالیت می‌کنند تا از بروز هرگونه مشکل ازجمله حریم خصوصی و سواستفاده‌های شخصی جلوگیری کند.

باوجود اخبار هیجان‌انگیز، به‌نظر می‌رسد برنامه‌های اپل برای این چت‌بات همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چراکه هیچ‌گونه اطلاعاتی از تاریخ عرضه و پلتفرم آن دردسترس نیست. البته یک منبع ناشناس خبری بیان می‌کند این کمپانی اوایل سال آینده جزئیات بیشتری از مولد هوش مصنوعی آژاکس دراختیار کاربران قرار دهد و احتمالا تا اواخر سال آینده میلادی نسخه اولیه آن را منتشر کند.

هوش مصنوعی AppleGPT

باوجود غیبت اپل در حوزه هوش مصنوعی، این کمپانی همواره یکی از پیشگامان آن در دنیا فناوری محسوب می‌شود که از آن در ساخت دستیار صوتی سیری بهره برد. تیم کوک، مدیرعامل اپل اظهار کرد: «ما همیشه به هوش مصنوعی نگاهی نزدیک داشتیم و قصد داریم از به بهترین روش استفاده کنیم». وی در ادامه افزود رهبران پروژه AppleGPT یا آژآکس توسط جان جیاناندریا و کریگ فدریگی مدیریت می‌شود که از متخصصان برجسته این حوزه هستند.

براساس نظریه‌های دانشمندان، هوش مصنوعی پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته و چندین شرکت بزرگ فناوری چت‌بات‌هایشان را معرفی کرده‌اند. اخیرا متا و مایکروسافت با همکاری یکدگیر از هوش مصنوعی لاما ۲ رونمایی کرد که برای اهداف تجاری عرضه خواهد شد. غول های فناوری با معرفی مولد‌های مختلف قصد دارند در این حوزه مانند حوزه‌های موبایلی و کامپیوتری پیشگام باشد و به جایگاه نخست برسند.

با ورود اپل رقابت ربات‌های هوش مصنوعی، بدون شک کاربران با علاقه بیشتری از این فناوری استفاده خواهند کرد، چراکه غول کوپرتینویی همواره بهترین محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و همین امر باعث می‌شود افراد بیشتری برای استفاده از آن پیش‌قدم شوند. اما باید توجه داشت سایر شرکت‌ها برای رقابتی‌ ماندن بازار از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدتری برای مولد‌هایشان رونمایی خواهند کرد.

اخبار مرتبط: سامسونگ جایگزین ChatGPT را توسعه می‌دهد