به‌نقل از یک تحلیل‌گر سرشناس، اپل قصد دارد برای ساخت تراشه A20 Pro از معماری ۲ نانومتری استفاده کند.

براساس آخرین اخبار و شایعات، اپل برای پیشرفت در تولید تراشه‌های سیلیکونی از معماری ۲ نانومتری استفاده خواهد کرد که با همکاری کمپانی تایوانی TSMC ساخته می‌شود. البته باید گفت با‌توجه‌به استفاده از معماری ۳ نانومتری برای اولین‌بار در تراشه پرچمدار A17 Pro این موضوع تا سال ۲۰۲۶ میلادی و تولید تراشه A20 Pro محقق نخواهد شد و تغییر سیستم به معماری ۲ نانومتری میسر نیست.

تحلیل‌گر سرشناس حوزه فناوری، مینگ-چی کو، در انتشار توییتی درباره کمپانی‌های اپل و انویدیا برای استفاده از فناوری معماری ۲ نانومتری TSMC توضیح داد و بیان کرد باتوجه‌به تمرکز NVIDIA برای معرفی نسل بعدی تراشه‌های هوش مصنوعی B100، احتمالا غول اهل کوپرتینو اولین کمپانی باشد که از معماری پردازشی ۲ نانومتری بهره خواهد برد.

باوجوداین، این تحلیل‌گر توضیحی درباره پرچمداران اپل نداد و دقیقا مشخص نکرد کدام‌یک از آیفون‌ها از چنین تکنولوژی برخوردار می‌شود‌. اما باتوجه‌به اینکه کمپانی اپل هرسال تراشه جدیدی برای نسخه‌های پرو آیفون معرفی می‌کند که از قابلیت‌های جدید پردازشی برخوردار است؛ برهمین‌اساس می‌توان متصور شد که سری آیفون ۱۸ به تراشه A20 Pro با معماری ۲ نانومتری مجهز خواهد شد.

تراشه  اپل

گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل و انویدیا تا سال ۲۰۲۶ میلادی از فناوری معماری ۲ نانومتری برای تولید تراشه‌های سیلیکونی آیفون و پردازنده‌های هوش مصنوعی B100 استفاده خواهند کرد؛ نکته مثبت آن است که TSMC و ARM نیز با یکدیگر همکاری دارند و این موضوع نشان می‌دهد اپل و انویدیا می‌توانند برای هسته‌های آرم نیز به‌صورت هم‌زمان در تولید تراشه‌هایشان بهره‌مند شوند.

آخرین شایعات تایید می‌کنند اپل اولین مشتری معماری ۲ نانومتری TSMC خواهد بود و گفته می‌شود قیمت هر زیرلایه به ۲۵۰۰۰ دلار می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت از سال ۲۰۲۶ میلادی شاهد معرفی آیفون‌ها با برچسب قیمتی جدید خواهیم بود. همان‌طور‌که پیش‌تر گفتیم، تغییر سیستم و استفاده از معماری جدید طی یک سال میسر نیست و باید بررسی‌های زیادی انجام شود‌؛ درهمین‌راستا، اپل قصد دارد از معماری ۳ نانومتری با فرآیند N3B به N3E و سپس به N3P و در نهایت به معماری ۲ نانومتری روی بیاورد و در آخر از N3X استفاده کند تا تراشه‌های سیلیکونی آمادگی میزبانی از معماری ۲ نانومتری را پیدا کنند.

علاقه‌مندان و کارشناسان می‌گویند عرضه تراشه با معماری ۲ نانومتری می‌تواند بسیار جالب و هیجان‌انگیز باشد، اما شاید برنامه‌های اپل به‌درستی پیش نرود و این کمپانی بزرگ مجبور باشد مدتی استفاده از معماری ۲ نانومتری را به‌تاخیر بیاندازد. اکنون اطلاعات زیادی دراین‌باره دردست نیست و پیشنهاد می‌شود تا انتشار اخبار موثق‌تر این‌دست اخبار را با جدیت دنبال نکنید.

اخبار مرتبط: