یک منبع خبری می‌‌گوید اپل برای ساخت تراشه A18 Pro از فناوری Chip Binning استفاده کرده و تنها تفاوت آن‌ با نسخه استاندارد

یکی از جنبه‌های مشترک سخت‌افزاری در سری آیفون 16، استفاده از چیپست‌هایی است که از فناوری پیشرفته‌ی 3 نانومتری نسل دوم TSMC بهره می‌برند. به عبارت دیگر، اپل در این نسل، حتی مدل‌های ارزان‌تر را نیز به پردازنده‌های پرچم‌دار مجهز کرده، اما برای ایجاد تمایز بین مدل‌های «پرو» و «پایه»، این کمپانی به طراحی موسوم به «binning» چیپ متوسل شده که در صنعت نیمه‌رسانا رایج است. اپل پیش‌ازاین نیز از استراتژی یادشده استفاده کرده و به‌نظر می‌رسد امسال هم آن را تکرار کرده است.

اگر مشخصات فنی آیفون 16، آیفون 16 پلاس، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس را بررسی کنید و به‌دنبال تفاوت در تعداد هسته‌های پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی بین A18 و A18 Pro بگردید، متوجه خواهید شد که تنها یک تفاوت اساسی بین این دو سیستم-روی-چیپ وجود دارد. هردو از شش هسته CPU برخوردار هستند که دو هسته برای عملکرد بالا و چهار هسته برای بهره‌وری انرژی طراحی شده‌اند. براساس یک بنچمارک افشاشده، حداکثر فرکانس هسته‌های عملکرد بالا به 4.04 گیگاهرتز می‌رسد که نشان می‌دهد اپل احتمالا از همان معماری قبلی استفاده کرده است.

تراشه A18 Pro فناوری binning

یکی دیگر از شباهت‌ها، وجود موتور عصبی 16 هسته‌ای در هردو چیپ A18 و A18 Pro است؛ این موتور برای تسریع وظایف یادگیری ماشینی و اجرای قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته تحت‌عنوان Apple Intelligence طراحی شده‌است. تفاوت اصلی بین هردو پردازنده در بخش GPU نهفته است. چیپ آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس از یک پردازنده گرافیکی شش هسته‌ای بهره می‌برد، اما مدل‌های پایه به یک GPU پنج هسته‌ای مجهز هستند. اگر از این موضوع شگفت‌زده شده‌اید، به‌یاد داشته باشید این اولین‌بار نیست که اپل چنین کاری می‌کند. حتی در سری آیفون 13 نیز هر چهار مدل از چیپ A15 Bionic استفاده می‌کردند، اما نسخه‌های پرو به GPU پنج هسته‌ای و نسخه‌های پایه به GPU چهار هسته‌ای مجهز بودند. تفاوت در تعداد هسته‌ها منجر به اختلاف عملکرد تا 55 درصد در مقایسه با آیفون 12 پرو می‌شد، درحالی‌که GPU چهار هسته‌ای تنها 15 درصد بهبود عملکرد را ارائه می‌داد.

باید منتظر ماند و دید که امسال چه‌میزان اختلاف عملکرد بین مدل‌های پرو و پایه وجود خواهد داشت، اما به‌احتمال زیاد تراشه A18 Pro به لطف فناوری binning چیپ به تولید انبوه رسیده است. با پیچیده‌تر شدن فرآیند تولید ویفرها در فناوری‌های پیشرفته، تولید یک چیپ بی‌نقص به امری دشوار تبدیل شده، اپل احتمالا چیپ‌های A18 Pro با کیفیت پایین‌تر را مجددا به عنوان A18 تغییر نام داده و در آیفون 16 و آیفون 16 پلاس استفاده کرده است. این کار به کاهش هزینه‌های تولید کمک می‌کند و در عین حال، آیفون‌های استاندارد را به چیپست‌های بسیار توانمند مجهز می‌سازد. بسیاری از کمپانی‌های فناوری از این روش برای استفاده مجدد از تراشه‌های موجود استفاده می‌کنند و اقدام اپل دراین‌زمینه غیرمعمول نیست.