هفته گذشته در شایعات مشخص شد که تراشه A17 اپل قرار است برپایه معماری 3 نانومتری ساخته شود که پیشرفت زیادی نسبت به نسل قبلی خود محسوب می‌شود. شرکت‌های سازنده این چیپست از همین حالا افزایش تقاضا تراشه A17 را در نظر گرفته‌اند و خود شرکت اپل هم معتقد است که کاربران زیادی دستگاه خود را با آیفون 15 جایگزین خواهند کرد.

کاهش نانومتر پردازنده در بخش طراحی باعث می‌شود این تراشه 35 درصد صرف بهتری نسبت به نسل قبلی خود داشته باشد. ساخت تراشه توسط شرکت TSMC باعث می‌شود که خیال کاربران از بابت مشکلات گرمای بیش از حد پردازنده راحت باشد. البته تراشه جدید تنها موضوعی نیست که قرار است کاربران را به نسل بعدی آیفون جذب کند.

آیفون بعدی قرار است پورت شارژ خود را پس از مدت‌ها با یو اس بی C جایگزین کند و بهبود‌هایی را در بخش دوربین به همراه داشته باشد. افزایش تقاضا تراشه A17 از طرف دیگر، به این دلیل اتفاق افتاده که در حال حاضر اپل تنها شرکتی محسوب می‌شود که از معماری 3 نانومتری در تراشه‌های خودش استفاده می‌کند.

مدیاتک چند روز پیش اعلام کرد که ساخت تراشه‌هایی برپایه معماری 3 نانومتری بسیار هزینه‌بر است. در همین حال، کوالکام در مورد نسل جدید تراشه‌ها سکوت کرده و ظاهرا در حال ارزیابی شرایط است. البته لازم به ذکر است که سامسونگ حساب زیادی روی تراشه‌های 3 نانومتری باز کرده و ظاهرا در حال سرمایه‌گذاری روی این تراشه‌ها است.

سری آیفون 15 پرو با تراشه A17 بیونیک

در نظر داشته باشید که افزایش تقاضا تراشه A17 فقط به خاطر دستگاه‌های پرو اتفاق افتاده است. اپل مثل سال گذشته قصد دارد امسال هم فقط در دستگاه‌های گران قیمت‌تر خود از آخرین نسل تراشه‌ها استفاده کند. یعنی امسال قرار است شاهد استفاده از تراشه A16 در دستگاه‌های آیفون 15 و آیفون 15 پلاس باشیم.

از تغییرات دیگری که قرار است در سری آیفون 15 پرو وجود داشته باشد، می‌توان به تغییرات ظاهری بدنه، دوربین پریسکوپی و حذف دکمه‌های ولوم و پاور اشاره کرد. البته برخلاف استفاده از تراشه‌های قدیمی، ظاهرا قرار است پورت جدید به دستگاه‌های پایه آیفون 15 هم برسد.

اخبار مرتبط: آیفون ۱۴ پرو طلایی، هدیه مسی به تیم آرژانتین