از دیروز تهیه بک آپ یا فایل پشتیبان چت‌های واتس‌اپ برای کاربران اندرویدی هم به ۱۵ گیگابایت محدود شده و برای استفاده از حجم بیشتر فضای ابری باید حداقل ۲ دلار در ماه پرداخت کرد.

چند ماه قبل شرکت متا با گوگل قرارداد بست تا اطلاعات کاربران اندرویدی واتس‌اپ به سرورهای گوگل منتقل شود. این مسئله در ابتدا اهمیت چندان زیادی نداشت، اماپس از مدت کوتاهی گوگل اعلام کرد تهیه فایل بک آپ از چت‌های کاربران در این پلتفرم در فضای ابری حساب گوگل درایو کاربر ذخیره می‌شود و هر حساب کاربری ۱۵ گیگابایت حافظه رایگان دریافت می‌کند. پس از آن کاربران برای اجاره فضای ذخیره‌سازی ابری باید اشتراک ماهانه، چند ماهه یا سالانه تهیه کرده و مبلغی را در ازای آن پرداخت کنند. این طرح قرار بود از ابتدای سال ۲۰۲۴ آغاز شود و دیروز با شروع ۲۰۲۴، این اتفاق بدون اعلام رسمی توسط متا صورت گرفت.

اگرچه استفاده از واتس‌اپ رایگان باقی می‌ماند، بااین حال در‌صورتی که بخواهید حساب خود را در دستگاه دیگری باز کنید، باید ابتدا فایل بک آپ یا پشتیبان تهیه کنید تا به چت‌های خود دسترسی داشته باشید. البته یاداوری می‌شود پیش از این اطلاعات کاربران iOS با همین سیستم توسط اپل ذخیره‌سازی و برای بهره‌مندی از آن باید مبلغی پرداخت می‌شد.

هزینه بک اپ واتساپ

درحقیقت اگر بخواهید آرشیو سال‌ها ایمیل، عکس و ویدیو را در فضای ابری ۱۵ گیگابایتی ذخیره کنید، پس از مدت بسیار کوتاهی تمام حجم حافظه شما پر می‌شود. پس برای ذخیره اطلاعات در فضای ابری محدود باید اولویت‌بندی را رعایت کرده و فقط فایل‌های مهم را ذخیره کرد. بااین‌حال در‌صورتی که می‌خواهید فایل‌های بیشتری ذخیره کنید باید اشتراک بخرید. سرویس اشتراکی گوگل درایو، گوگل وان (Google One) نام دارد که در ادامه تعرفه هزینه‌های آن مشاهده می‌شود.

  • طرح ماهانه پایه ۱۰۰ گیگابایت ۱.۹۹ دلار
  • طرح ماهانه استاندارد ۲۰۰ گیگابایت ۲.۹۹ دلار
  • طرح ماهانه پریمیوم ۲ ترابایت ۹.۹۹ دلار
  • طرح سالانه پایه ۱۰۰ گیگابایت ۱۹.۹۹ دلار
  • طرح سالانه استاندارد ۲۰۰ گیگابایت ۲۹.۹۹ دلار
  • طرح سالانه پریمیوم ۲ ترابایت ۹۹.۹۹ دلار

بااین حال در‌صورتی که بتوانید فضای ۱۵ گیگابایتی خود را مدیریت کنید، نیازی به خرید اشتراک وجود ندارد. در ادامه می‌خواهیم به روش‌هایی بپردازیم که به کاربران اندروید و iOS کمک کرده تا استفاده بهتری از فضای ابری رایگان ۱۵ گیگابایتی گوگل و iCloud داشته باشد. درابتدا باید فایل‌های اضافی را از چت‌ها پاک کرد. در این مرحله باید توجه ویژه‌ای روی‌ فایل‌های حجیم‌تر مانند فیلم و عکس داشت و حتما تمامی موارد کم اهمیت یا بی‌اهمیت مانند پیام‌های خنده‌دار پاک شوند. برای انجام این کار باید در برنامه واتس‌اپ از مسیر Settings > Storage and Data > Manage Storage استفاده کرده و فایل‌های مورد نظر را حذف کرد.

اخبار مرتبط: