چند هفته پیش، شرکت گوگل سیستم عامل موبایلی اندروید ۱۳ را برای کاربران خود عرضه کرد. با این وجود از همین حالا زنگ خطرهای جدیدی در مورد نسخه بعدی این سیستم عامل موبایلی محبوب به گوش می‌رسد. اندروید ۱۴ با وعده ویژگی‌های باورنکردنی خود برای همه گوشی‌های پرچم‌دار و دستگاه‌های پایین رده، از همین حالا در سرفصل خبرها جای گرفته است. گوگل تاکنون، هزاران محصول نرم‌افزاری را در اختیار دستگاه‌هایی قرار داده است که از سیستم عامل موبایلی این شرکت، یعنی اندروید استفاده می‌کنند. به نظر می‌آید مشکلات اندروید 14 در گوشی‌های ارزان‌قیمت ممکن است با مشکل های جدی تری روبه‌رو شود که در ادامه بررسی کرده‌ایم.

این شرکت نه تنها نیازهای نرم‌افزاری دستگاه‌های رده‌بالا را تأمین می‌کند بلکه همواره خدماتش را در اختیار دستگاه‌های پایین رده و ارزان‌قیمت هم می‌گذارد. گوگل همیشه شرکتی بوده که با ارائه نسخه‌های جدید اندروید و به‌روزرسانی دائم آن، به دستگاه‌های مختلف از هر رده‌ای سرویس‌دهی کرده است. اما گوگل اخیرا (چند هفته بعد از عرضه اندروید ۱۳)، مقدمات طراحی سیستم عامل بعدی خود را نیز آغاز کرده است. حال به نظر می‌رسد که گوگل برنامه‌ای مفصل برای اندروید ۱۴ دارد و تصمیم گرفته تا ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در این سیستم عامل جدید بگنجاند. از جمله قابلیت تشخیص ژست‌های حرکتی، اتصال ماهواره‌ای، فرمت کدگذاری ویدئوی AV1 و چندین قابلیت دیگر.

عملکرد اندروید ۱۴ در گوشی‌های پایین رده

با این حال، برخی نشانه‌ها حاکی از آن است که اندروید ۱۴ در گوشی‌های ارزان‌قیمت و پایین رده می‌تواند دردسرساز باشد. اما چرا؟ هر زمان که شرکتی یک نسخه جدید از سیستم عامل نرم‌افزاری خود را منتشر می‌کند، همراه با آن لیستی از دستگاه‌های سازگار با آن را نیز ارائه می‌دهد. دلیل این کار آن است که همه دستگاه‌ها ممکن است نتوانند پیش‌نیازهای عملکردی آن سیستم‌عامل را برآورده کنند. وقتی در مورد گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه حرف می‌زنیم، درواقع از نسخه‌های ارزان‌قیمت گوشی‌های پیشرفته صحبت می‌کنیم. به عبارت دیگر، این دستگاه‌ها با حداقل فضای ذخیره‌سازی، حافظه و مشخصات فنی، تجربه کاربری قابل‌قبول و حداقلی در اختیار شما قرار می‌دهند.

اما، اغلب قطعات سخت‌افزاری دستگاه‌های پایین رده توانایی پردازش محاسبات پیچیده را نداشته و با به‌روزرسانی‌های عظیم نرم‌افزاری دچار مشکلاتی در نحوه عملکرد می‌شوند. در چنین شرایطی، گوگل همواره سعی داشته تا سیستم‌عاملی را طراحی کند که تمام دستگاه‌های مختلف، از پرچم‌داران گرفته تا دستگاه‌های پایین رده بتوانند سازگاری کاملی با آن داشته باشند. اما به نظر می‌رسد که گوگل با اندروید ۱۴ این رویه را کنار گذاشته و تولیدکنندگان گوشی‌های تلفن همراه را ملزم کرده تا برای استفاده از قابلیت‌های مهم و جذاب اندروید ۱۴، دستگاه‌هایی بسازند که با نیازمندی‌های سخت‌افزاری این سیستم‌عامل جدید سازگاری داشته باشند.

چراکه اندروید ۱۴ قرار است گام‌های بزرگی در راستای ارتقای قابلیت‌های نرم‌افزاری بردارد. درست مانند اپل که با هر بار عرضه یک نسخه جدید از سیستم‌عامل iOS، چند مدل از آیفون‌های قدیمی‌تر و ناسازگار خود را از رده خارج می‌کند، چراکه سخت‌افزار آن گوشی‌ها توان پردازش محاسبات مورد نیاز سیستم عامل جدید را ندارند.

android-14-in-cheap-android-phones

تغییرات بزرگ اندروید ۱۴

گوگل وعده تغییرات بزرگی را در اندروید ۱۴ داده است. با عرضه این سیستم‌عامل موبایلی جدید، گوگل قصد دارد تا چندین پیش‌نیاز و مقررات جدید را نیز برای استفاده از آن معرفی کند. مقررات و پیش‌نیازهایی که برآورده کردن آنها برای دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه سخت خواهند بود.

فرمت بندی کدک AV1

فهرست قوانین سازگاری اندروید ۱۴ با فرمت کدگذاری ویدئویی جدید آغاز می‌شود. AV1 یک سیستم فشرده‌سازی مدرن و بهبودیافته است که بدون تأثیر بر کیفیت ویدئو، داده و انرژی کمتری مصرف می‌کند. همان‌طور که توسعه‌دهندگان اندروید می‌گویند، این یک افزونه قابل‌توجه است و هر دستگاهی که می‌خواهد از اندروید ۱۴ استفاده کند باید از این فرمت کدگذاری پشتیبانی کند. این امر به خوبی نشان می‌دهد که تولیدکنندگان گوشی‌های تلفن همراه باید محصولات سخت‌افزاری دستگاه‌های خود را مجدداً قالب‌بندی کنند تا بتوانند با اندروید ۱۴ سازگاری داشته باشند.

ضرورت برنامه‌های 64 بیتی

قدم بعدی گوگل حذف کردن اپلیکیشن‌های 32 بیتی در دستگاه‌ها است. بله، در حال حاضر گوشی‌های هوشمند علاقه‌مند به استفاده از اندروید ۱۴ باید دارای فریموُرک پردازنده Armv9 باشند و فقط باید از برنامه‌های 64 بیتی پشتیبانی کنند. اندروید تاکنون از برنامه‌های 32 بیتی پشتیبانی می‌کرد، زیرا این برنامه‌ها در برخی بازارها محبوب بودند. با این حال، این امر باعث شده سیستم عامل گوگل از سیستم عامل iOS شرکت رقیب عقب بماند. از این رو، برای افزایش سرعت و کیفیت برنامه‌ها، گوگل تصمیم گرفته تا پشتیبانی از نرم‌افزارهای 32 بیتی را در اندروید ۱۴ متوقف کند.

android-14-satellite-connection

اتصالات ماهواره‌ای

جزئیات منتشر شده نشان می‌دهد که اندروید ۱۴ پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای را نیز به همراه خواهد داشت. گرچه به نظر نمی‌رسد که دستگاه‌ها به تغییرات خاصی نیاز داشته باشند تا بتوانند از این قابلیت استفاده کنند، اما اضافه شدن این قابلیت جدید می‌تواند قوانین و مقررات جدیدی را هم به همراه داشته باشد. اعمال چنین تغییراتی در نهایت به نفع دستگاه‌های اندرویدی در آینده خواهند بود. اما این اتفاق می‌تواند به شکل گسترده دستگاه‌های پایین رده را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو گرچه اندروید ۱۴ می‌تواند یک انقلاب نرم‌افزاری برای دستگاه‌های پرچم‌دار باشد، اما ممکن است به دستگاه‌های پایین رده و بازار آنها آسیب بزند.

خبر مرتبط: با تمام مشکلاتی که برای اندروید ۱۴ وجود دارد، ویژگی Back Tap برای گوشی‌های گلکسی در راه است