بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، امروز رونمایی اندروید ۱۴ در مراسم مهرماه گوگل انجام شد اما به شما پیشنهاد می‌کنیم منتظر آن نباشید.

این اولین باری نیست که شاهد عرضه اندروید ۱۴ هستیم زیرا همین نسخه در قالب بتا توسعه‌ دهندگان برای دستگاه‌های پیکسل عرضه شده بود. امروز در کنار معرفی نسل هشتم از دستگاه‌های گوگل پیکسل، شاهد رونمایی و شروع عرضه عمومی نسخه پایدار اندروید 14 بودیم و طبق اعلام گوگل، قرار است از همین نسخه در دستگاه‌های سری ۸ استفاده شود.

البته طبق آخرین شواهد، این نسخه از رابط کاربری مدت‌ها قبل آماده شده بود اما گوگل قصد داشت زمان رونمایی از آن را با نسل هشتم پیکسل منطبق کند. در این نسل از اندروید پیشرفت‌های متعددی صورت گرفته اما هیچ‌کدام از آن‌ها را نمی‌توان یک مورد انقلابی یا بسیار کاربردی دانست. 

یکی از اولین تغییرات نسل جدید، تغییر اندازه فونت‌های آن است. حالا سقف اندازه فونت‌های دستگاه افزایش یافته و این موضوع می‌تواند در زمان‌هایی که عینک‌تان را فراموش کرده‌اید بسیار کاربردی باشد. یکی از ویژگی‌هایی که برای مدت طولانی در دستگاه‌های دیگر موجود بود، استفاده از فلش دستگاه برای نوتیفیکیشن‌ها است که حالا به صورت مستقیم به اندروید 14 اضافه شده است.

به لطف پردازش‌های انجام شده در سیستم‌های هوش مصنوعی، حالا توانایی‌های گرامری اندروید جدید بهبود یافته و پشتیبانی آن از زبان‌های مختلف بیشتر شده است. در نسل جدید رابط کاربری شما می‌توانید معیار‌های اندازه‌گیری دما، مسافت یا حتی روز‌های هفته را بسته به سلیقه خودتان تنظیم کنید که حتی روی برنامه‌های سوم شخص هم تاثیر گذار است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رابط، توانایی‌های آن برای افزایش سلامت باتری محسوب می‌شود. این تغییرات می‌توانند روی مصرف انرژی برنامه‌ها در پس زمینه تاثیر‌گذار باشند یا حتی سرعت شارژ را بسته به نوع استفاده شما تنظیم کنند. اندروید جدید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که مانع نصب برنامه‌های قدیمی روی دستگاه شما می‌شود. این موضوع شامل برنامه‌های ساخته شده برای اندروید 5.1 یا قدیمی‌تر از آن می‌شود.

اندروید ۱۴

در اندروید جدید روی حریم خصوصی کاربران تمرکز زیادی وجود داشته و این موضوع به وضوح قابل مشاهده است. حالا در صورت نیاز، شما می‌توانید به برنامه‌ها اجازه دهید تا فقط به تعداد خاصی از تصاویر و ویدیو‌ها دسترسی داشته باشد. حتی در اندروید جدید شما می‌توانید انیمیشن‌های صفحه قفل را خاموش کنید تا مشاهده رمز عبور شما سخت‌تر شود. 

اندروید ۱۴ توانایی‌های شخصی‌سازی دستگاه شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. حالا در این نسخه شما می‌توانید صفحه قفل را به صورت کامل شخصی‌سازی کنید. علاوه‌ بر این، سه روش جدید برای ساخت تصویر زمینه به دستگاه‌های پیکسل اضافه شده‌اند که به کمک آن‌ها می‌توانید تصاویر خاصی را تولید کند. روش اول به شما اجازه می‌دهد تا تصویر خودتان را به روش پیکسل ادیت کنید اما در روش دوم، شما می‌توانید با استفاده از ایموجی‌های دلخواهتان، یک تصویر‌زمینه را خلق کنید.

در آخرین روش هم از هوش مصنوعی استفاده شده و به کمک آن شما می‌توانید تصاویر زمینه مد نظرتان را با حروف توصیف کنید. در ادامه، دستگاه می‌تواند تصویر مد نظرتان را خلق کند که باعث خاص بودن آن می‌شود. علاوه‌بر تغییرات نام برده شده، ویژگی‌های دیگری هم به این نسخه از رابط کاربری اضافه شده اما اضافه شدن آن‌ها به دستگاه شما، بستگی به شرکت سازنده آن دارد. زیرا بسیاری از شرکت‌ها گاهی اوقات برخی ویژگی‌ها را به صورت دلخواه اضافه می‌کنند اما از طرف دیگر، برخی از این ویژگی‌های فقط قرار است برای دستگاه‌های پیکسل عرضه شوند.

نظر شما در مورد رونمایی اندروید ۱۴ چیست؟‌ آیا ویژگی‌های این نسخه برای شما جذابیت دارد؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: