گزارش‌ها نشان می‌دهد قابلیت Anti-Lag+ (آنتی لگ+) کمپانی AMD با مشکلات نرم‌افزاری دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند و باعث بن شدن گیمرها از عناوین بازی‌های ویدئویی کمپانی eSports می‌شود.

همان‌گونه‌که می‌دانید، Anti-Lag+ یکی از قابلیت‌های کارت‌های گرافیکی AMD محسوب می‌شود که در درایورهای Radeon Adrenalin Edition وجود دارد و می‌توان آن را ازطریق این مجموعه درایورها فعال یا غیرفعال کرد. در گزارش‌های اخیر آمده است که سازنده برای رقابت با فناوری NVIDIA Reflex از چنین ویژگی رونمایی کرد تا به کاهش تاخیر ورودی و خروجی تصاویر، به‌خصوص زمانی‌که قابلیت تولید فریم در بازی‌های ویدئویی فعال باشد.

باوجوداین، باید بگوییم که این دو فناوری را می‌توان در سایر موقعیت نیز استفاده کرد تا سرعت فریم و تاخیر ورودی در رایانه‌های شخصی را در عناوین بهینه‌نشده بهبود بخشید. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد قابلیت Anti-Lag+ (آنتی لگ+) نه‌تنها فایل بازی‌های ویدئوی را تغییر می‌دهد، بلکه تغییرات نامعلومی را ایجاد می‌کند که سرورها پلیرها را به‌صورت دائمی از حضور در یک عنوان بن می‌کنند؛ استودیو Valve رسما اعلام کرد مسبب اصلی بن شدن گیمرها از کانتر اسریک ۲ و سایر عنوان‌های کمپانی eSports ویژگی AMD Anti-Lag+ است.

کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 7۰۰۰ تنها پردازنده‌هایی محسوب می‌شوند که با معماری پردازشی RDNA ۳ قادر هستند از قابلیت Anti-Lag+ پشتیبانی کننپ؛ براین‌اساس، می‌توان کاربران سایر نسخه‌های قدیمی‌تر با چنین نقص نرم‌افزاری مواجه نخواهند شد و این تنها مشکلی برای دارندگان تراشه‌های سری ۷۰۰۰ محسوب می‌شود. روز گذشته، برخی متخصصان علت اصلی بن شدن گیمرها را از بازی‌ها اعلام کردند که باعث تعجب بسیار از افراد شد.

در آخرین گزارش‌ها آمده است که قابلیت آنتی لگ+ به‌جای انتقال اطلاعات گیمرها به سرورهای سازنده بازی، این جزئیات را مستقیما به فایل DLL می‌برد. بنابراین، زمانی‌که کاربران ویژگی موردبحث را برای یک بازی خاص فعال می‌کنند به هکرها و کلاه‌برداران اجازه می‌دهند وارد فایل‌های بازی شده و در آن‌ها تغییرات ایجاد کنند تا نسبت‌به سایر پلیرها برتری داشته باشن؛. به‌همین‌دلیل، کمپانی eSports چاره‌ای جز بن کردن کاربران و گیمرها ندارند.

مشخصات AMD HYPR-RX

بازی ویدئویی کانتر استریک ۲ یکی از عناوین رقابتی محسوب می‌شود و استودیو Valve روی آن حساسیت خاصی دارد و اجازه نمی‌دهد گیمرها در آن کوچک‌ترین خطایی داشته باشند. سیستم آنتی چیت والو (Valve Anti-Cheat) که معمولا با نشان اختصاری VAC شناخته می‌شود به‌راحتی می‌تواند متقلبان را تشخیص دهد و همین امر باعث منجر بن شدن کاربران می‌شود. در ادامه نگاهی عمیق‌تر به قابلیت Anti-Lag+ و توابع انحرافی که باعث بروز مشکلات برای کاربران می‌شود خواهیم انداخت:

  • یک‌پارچه‌سازی باعث افت عملکرد موتور هوش مصنوعی و منجر به کاهش تاخیر تصاویر می‌شود؛
  • آنتی لگ+ سیستم Anti-Cheat را فعال می‌کند که باعث بن شدن گیمرها می‌شود؛
  • تاخیر ورودی و پرش تصاویر
  • قطع شدن به‌روزرسانی بازی‌ها

بااین‌حال، بیانیه‌ها نشان می‌دهد این مشکلات برای بازی‌های تک نفره (Single Player) اتفاق نمی‌افتد و تنها محدود به بازی‌های آنلاین از کمپانی eSports می‌شود که تنها با فعال کردن فناوری آنتی لگ+ بروز می‌دهد. درهمین‌راستا، استودیو Valve اعلام کرد مشکل اصلی ازسوی AMD است و اکنون باید منتظر به‌روزرسانی باشند؛ همچنین Valve به‌صورت هم‌زمان روی مشکل بن شدن کاربران کار می‌کند تا بتواند به افرادی که با چنین موضوعی طرف هستند کمک کند.

مشخصات تراشه AMD Radeon

کارشناسان می‌گویند احتمالا راه‌حلی برای این مشکل وجود خواهد داشت، چراکه اصولا کد‌های تقلب به‌عنوان یک منبع خارجی تزریق می‌شوند که قابلیت برطرف‌سازی دارند. به‌طورکلی فناوری Anti-Lag+ در مراحل اولیه قرار دارد و اساسا دری را برای هکرها باز کرده تا بتوانند از نرم‌افزاری‌های تقلب برای برتری نسبی درمقابل سایر کاربران استفاده کنند. ازآنجایی که آنتی لگ+ اجازه می‌دهد با تغییرنام فایل‌های dll دریچه‌ای برای هکرها باز بشود، احتمالا کمپانی‌ Valve بازی کانتر استریک ۲ را از لیست سازگار با Anti-Lag+ حذف خواهد کرد. اکنون کمپانی AMD فهرستی از شش بازی eSports را به‌اشتراک گذشته که نوعی سیستم Anti-Cheat را فعال می‌کنند:

  • Counter-Strike 2
  • Apex Legends
  • Overwatch 2
  • فورتنایت
  • Call of Duty: Modern Warfare II
  • PUBG: Battlegrounds

ازبین شش بازی بالا، سه عنوان با محدودیت‌های گسترده همراه است که نمی‌گذارد پلیرها به بازی دسترسی داشته باشد که همگی به سیستم پردازنده‌های گرافیکی AMD Radeon RX 7000 و ویژگی Anti-Lag+ مرتبط است. گزارش‌ها می‌گوید فهرست بزرگی از کاربران وجود دارد که در Apex Legends بن شده‌اند. درحال‌حاضر مشخص نیست این مشکل تا چه زمانی ادامه دارد و AMD چه زمانی آپدیت نرم‌افزاری برای رفع آن ارائه خواهد داد.

اخبار مرتبط: