طبق گفته مدیران و مسئولان آمازون و متا نگرانی بابت هوش مصنوعی اغراق آمیز است و این فناوری زندگی انسان را تهدید نمی‌کند.

نگرانی بابت هوش مصنوعی که مدتی است در بین مهندسان و افراد شاخص این فناوری بحث‌هایی را ایجاد کرده و به مساله روز این حوزه بدل شده اکنون درحال تبدیل شدن به دغدغه عمومی بین کاربران و مرد جهان است. از جمله افراد شاخصی که دراین زمینه هشدارهایی داده‌اند عبارتند از جفری هینتون و ایلان ماسک

بااین حال مدیران ارشد متا و آمازون ضمن انتقاد از قوانین جدید وضع شده برای استفاده از هوش مصنوعی در اروپا این قوانین را مانع نوآوری خواندند. قانون یاد شده محدودیت‌های زیادی را برای کاربرد این فناوری خصوصا در حوزه آموزش و اشتغال وضع کرده است که واکنش یان لی‌کان رئیس بخش هوش مصنوعی متا را برانگیخته است. لی‌کان دانشمند فرانسوی که به عنوان یکی از پدرخوانده‌های هوش مصنوعی شناخته می‌شود با این نظر که هوش مصنوعی در آینده آنقدر پیشرفته می‌شود که از انسان پیشی می‌گیرد موافق نیست. او با زیرسوال بردن قوانین جدید پیرامون نظارت بر توسعه و تحقیق در زمینه هوش مصنوعی مثالی را در این باره مطرح می‌کند.

هوش مصنوعی

این دانشمند می‌گوید ممکن است هوش مصنوعی در آینده هوشمندتر شود اما از پادمان‌های مناسبی که طراحی می‌شوند به‌عنوان عامل برطرف کننده نگرانی بابت هوش مصنوعی یاد می‌کند. از نظر یان لی‌کان تلاش برای درنظر گرفتن سازو کار ایمنی سیستم‌های هوش مصنوعی که در آینده بسیار هوشمند خواهند شد مانند پیدا کردن راه‌کار برای ایمن سازی حمل و نقل جت در سال 1925 است که هنوز این شیوه حمل و نقل اختراع نشده بود.

از طرف دیگر مدیر ارشد بخش فناوری آمازون نیز ضمن اتخاد موضع مشابه لی‌کان قوانین اروپا پیرامون تنظیم و نظارت بر هوش مصنوعی را مانع نوآوری خواند. گفتنی است که جفری هینتون که او هم پدرخوانده هوش مصنوعی نام دارد در موضعی مخالف لی‌کان قرار گرفته و ازاین فناوری به عنوان تهدیدی برای زندگی بشر در آینده یاد کرده است. ایلان ماسک هم هم‌نظر با هینتون در کنفرانس ویواتک پاریس 2024 هشدار داد هوش مصنوعی در آینده مشاغل را تصاحب خواهد کرد.

اخبار مرتبط: به‌زودی شغل‌های زیادی توسط هوش مصنوعی تصاحب می‌شوند